Overal worden ‘goedkopere’ of ‘betaalbare’ elektrische auto’s aangekondigd. Maar wat is de realiteit? Volgens Renault-baas Luca de Meo is het duidelijk: elektrische auto’s zijn over enkele jaren wellicht 40% duurder zijn. Wat mogen we verwachten?
Elektrisch
Op vakantie gaan met een elektrische auto en een caravan vraagt veel geduld, want het gewicht doet het rijbereik sterk dalen. Bij dit nieuwe type caravan verlies je echter geen actieradius. Maar tegen welke prijs?
De streep die de Europese Commissie door de ambities van de Chinese automerken trok, toont zich in de verkoopstabellen. In november moesten ze voor het eerst sinds lang terrein prijsgeven, en nog geen beetje, al zijn er ook merken voor wie de heffingen lucht lijken ...
Autoverhuurbedrijven hebben genoeg van elektrische auto’s. Ze deden massaal hun intrede in het wagenpark, maar blijken problematisch voor verhuurbedrijven door de hoge kosten. Gevolg: een terugkeer naar verbrandings- of hybride modellen en oplossingen om snel van de elektrische auto’s af te geraken.
Wie was er niet verrast door de presentatie van Jaguars concept car die de nieuwe richting van het merk toont? Er is een reden voor dit soort stilistisch ‘extremisme’: volgens het Britse merk zijn motoren niet belangrijk meer voor klanten.
De winter leidt soms tot verrassingen op de wegen. Vorst, sneeuw en ijzel kunnen automobilisten verrassen en die rijden steeds vaker met een elektrische auto. Bestuur je die op dezelfde manier als een auto met verbrandingsmotor?
BYD laat zich niet ontmoedigen door de Europese tariefdrempels en de tegenvallende verkoop van elektrische auto’s. Op een persconferentie onthulde het merk zijn ambitie om in de top 10 van de Belgische automerken door te dringen. Dit is hoe het dat wil bereiken.
Tesla heeft al sinds een begin een sterk argument om elektrisch te gaan rijden: het Supercharger-netwerk, dat recent ook werd opengesteld voor andere merken. Tesla blijft inzetten op deze kip met de gouden eieren. In 2025 worden de Superchargers nog krachtiger.
De jongste verkoopcijfer zijn niet goed voor Tesla in Europa. In zijn eentje is het merk verantwoordelijk voor de dalende registraties van elektrische auto’s op ons continent. Straffen de Europeanen Musk omwille van zijn politieke kleur?
Steenkool staat bekend als de meest bekritiseerde energiebron vanwege zijn CO2-uitstoot. Maar het heeft ook onverwachte voordelen. In de VS hebben onderzoekers ontdekt hoe ze steenkool kunnen omzetten in een bestanddeel dat bruikbaar is in de chemie van elektrische autobatterijen. Maar is het ook realistisch?
Voor veel automobilisten is het snel opladen van hun elektrische auto een cruciale factor. Dit model is de absolute koploper, met een laadvermogen van bijna 500 kW – ongeëvenaard in zijn klasse.
De elektrische opvolger van de Porsche 718 zal mogelijk niet in 2025 gereed zijn. De problemen bij bat-terijleverancier Northvolt hebben een serieuze impact op de ontwikkeling van dit model.
De studies struikelen over elkaar, en de conclusies zijn niet altijd eensgezind. Maar volgens een recent onderzoek van D’Ieteren is er weinig twijfel mogelijk: 80% van de elektrische autobezitters is volledig tevreden met hun keuze en wil niet terug naar een verbrandingsmotor. En daar hebben ze zo hun redenen voor.
De beperkte actieradius van elektrische auto’s blijft een obstakel voor veel gebruikers. Hoewel Honda niet bekendstaat als pionier op dit vlak, voorspelt het merk toch elektrische auto’s met een bereik van 1.000 tot 1.200 kilometer in de nabije toekomst. Hoe geloofwaardig is dat?
Omdat het nog nieuwe technologie is, vreest iedereen het verouderingsproces van batterijen in elektrische auto’s. Maar een baanbrekende studie onthult nu dat ze erg goed bestand zijn tegen het alledaagse gerbruik. Ze zouden zelfs 40% langer meegaan dan eerst gedacht.