Elektrisch
Terwijl regeringen bezuinigen op steun voor elektrische auto’s, doet één EU-land het tegenovergestelde. Het trekt 400 miljoen euro uit voor subsidies, oplopend tot 10.000 euro per voertuig. Een voorbeeld om te volgen?
De elektrische auto zal de komende jaren onze straten domineren en daarbij razendsnel evolueren. Een van de grootste doorbraken wordt de solid-state of vastestofbatterij, met meer bereik, minder gewicht en snellere laadtijden. Maar kan Europa nog een rol van betekenis spelen in deze technologische race? Sommigen geloven van wel, maar …
Al maanden hebben we het over Leapmotor, de Chinese autofabrikant waarvoor Stellantis zijn Europese fabrieken openstelt. Met een breed en betaalbaar modellengamma heeft Leapmotor alles in huis om een serieuze uitdager te worden, mogelijk ten koste van gevestigde merken in Europa.
Dat het maar moeizaam wil lukken met de verkoop van elektrische auto’s op de tweedehandsmarkt, heeft veel - zo niet alles - te maken met twijfels over de gezondheid van de dure tractiebatterij. Met de app van een Brits bedrijf kun je die nu zelf berekenen. Doorbraak of slag in het water?