Elektrisch
De Italiaanse mededingingsautoriteit haalt de grote middelen uit de kast. Vier giganten uit de auto-industrie – Stellantis, Tesla, Volkswagen en BYD – krijgen de Italiaanse waakhond op hun dak wegens mogelijk gesjoemel met informatie over hun elektrische wagens. De vraag is: hoe eerlijk zijn de merken over hun actieradius, batterijprestaties en garantievoorwaarden?*
In 2024 heeft Vlaanderen 6.000 laadpalen geïnstalleerd op zijn grondgebied, tegenover iets meer dan 700 in Wallonië. Het onevenwicht tussen de gewesten dat al eerder aan de kaak werd gesteld, blijft dus groeien. Dat gaat ten koste van de automobilisten en de transitie.
Nieuwe mobiliteitsvormen veranderen het verkeer en de geldende regels. In stedelijke gebieden zijn steeds meer parkeerplaatsen voorbehouden aan elektrische auto’s, hoewel er algemeen parkeerplaatsen verdwijnen. Maar zijn deze voorbehouden plaatsen wel legaal? En wat zijn de risico’s als je er parkeert met een thermische auto?
Een verdienmodel à la Porsche, terug manuele bakken en elektrisch onder de voorwaarde dat het strookt met hoe een Aston Martin altijd al is geweest. Dat is in een notendop de strategie van de nieuwe baas Adrian Hallmark. Eindelijk een keerpunt, of de zoveelste poging?