Elektrisch
Bidirectioneel laden – het terugleveren van stroom uit de batterij van je elektrische auto – geldt als veelbelovende technologie. Maar tast het de batterij aan? Volgens een nieuwe studie van de RWTH Aachen University is die vrees grotendeels ongegrond: bij slim gebruik is de impact verwaarloosbaar.
Terwijl Mercedes volop nieuwe elektrische modellen lanceert de volgende maanden, waarschuwt CEO Ola Källenius voor de gevolgen van het Europese verbod op verbrandingsmotoren. Volgens hem is het tijd voor een realitycheck en staat de toekomst van de auto-industrie op het spel.
De batterij van Northvolt, Europa’s belangrijkste producent van cellen, leek helemaal plat en niet meer te recycleren. Maar er is toch nog een overnemer op de proppen gekomen die de draad wil oppikken waar het bedrijf die liet liggen. Het mocht alleen geen Chinees bedrijf worden. En dat werd het ook niet.
Door de onzekerheden op de elektrische markt bereidt Porsche in allerijl de comeback voor van een compacte SUV met verbrandingsmotor, al vanaf 2028. Een opvallende ommezwaai die de groeiende twijfel blootlegt rond het aangekondigde einde van de verbrandingsmotor.
BMW pakt uit met zijn meest ambitieuze elektrische offensief tot nu toe: de lancering van de Neue Klasse. De ambities liggen hoog. Deze nieuwe modellijn zit boordevol innovaties en werd ontwikkeld om niet alleen Tesla en de Chinese merken van antwoord te dienen, maar ook om de merkidentiteit van BMW opnieuw uit te vinden.
Een experimenteel project wil de aluminium batterijbehuizing in elektrische auto’s vervangen door een versie uit hout. Klinkt als een grap? Toch niet, want dit ecologischere materiaal blijkt ook verrassend goed te presteren bij brandtesten. Dreigen de standaarden in de sector volledig te veranderen?
Tesla werkt in alle stilte aan een update voor de Europese Long Range-versies van zijn Model 3 en Model Y. Die zouden binnenkort uitgerust worden met een nieuwe batterij van LG, goed voor een rijbereik tot 750 km. Worden deze twee modellen daarmee weer aantrekkelijker?
Hoewel het verbod op nieuwe wagens met verbrandingsmotor pas in 2035 van kracht wordt, overweegt de Europese Unie nu om al vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen toe te staan voor verhuurbedrijven en leasingmaatschappijen. Een strengere maatregel dan voorzien, die ongetwijfeld extra olie op het vuur gooit in dit gevoelige debat.