Elektrisch
Dat België een vrijhaven is voor bedrijfswagens, wordt in de politiek al eens aan de schandpaal genageld. Maar als bazooka voor de inperking van de CO₂-uitstoot – toch geen onbelangrijk doel – schiet het allerminst met losse flodders. Zoveel becijferde hr-bedrijf Acerta, dat een opvallende kentering waarneemt.
Twijfels over de levensduur van batterijen in elektrische auto’s blijven bestaan. Toch wijzen recente onderzoeken erop dat ze verrassend goed presteren, zelfs na vele kilometers. Ook Arval, een zwaargewicht in de leasesector, bevestigt dit in een nieuwe, veelzeggende analyse.
De afgelopen weken volgden de berichten over nieuwe batterijdoorbraken met vaste elektrolyten elkaar in sneltempo op. Vandaag is het de beurt aan Huawei: een actieradius van 3.000 kilometer én opladen in 5 minuten. Staat de elektrische droom voor de deur, of is dit vooral een knap geregisseerde illusie?
In de autosector ontpopt elektronicagigant Xiaomi zich steeds meer als een ster aan het firmament. Of een raket. Het bedrijf heeft een opvallend patent onthuld in de race naar solid-statebatterijen. Dankzij een vernieuwende architectuur belooft Xiaomi meer energiedichtheid, razendsnel opladen én volledige compatibiliteit met bestaande productielijnen.
De Chinese gigant Xiaomi – vooral bekend om zijn smartphones – heeft zonet een stunt uitgehaald op het legendarische circuit van de Nürburgring. Daar heeft de Xiaomi SU7 Ultra berline Porsche van de troon gestoten. En dat roept een belangrijke vraag op: hoe is het China gelukt om in zo’n korte tijd mee te dingen met de allerbeste autoconstructeurs ter wereld?