Omdat het batterijenpakket in elektrische voertuigen zoveel kan kosten als een hele stadsauto, maken consumenten zich vaak zorgen over de mogelijke verslechtering van de capaciteit na jaren van gebruik. Terecht? Niet volgens deze nieuwe studie.
Elektrisch
Volgens een studie van Goldman Sachs zal de prijs van batterijen (of de cellen) voor elektrische auto’s sterk dalen tussen nu en 2026. Mogen we eindelijk veel goedkopere elektrische auto’s verwachten?
Elektrische auto’s zijn nog altijd een minder voor de hand liggende keuze op de tweedehandsmarkt. Toch kunnen de besparingen, tot wel 3.000 euro per jaar, aanzienlijk zijn naast een vergelijkbaar model op fossiele brandstof. Dat is de vaststelling van een Britse studie. Neemt dat de angel weg?
De Stellantis-groep presenteert een nieuwe elektrische architectuur die een rijbereik tot 800 km belooft. Is dit het doorslaggevende argument om de verkoop te stimuleren?
Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.
Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.
Het rijbereik van elektrische auto’s is voor veel gebruikers nog te beperkt. Vandaar het idee van Mercedes om een speciale zonnecoating met hoog rendement te gebruiken voor het koetswerk, waarmee de auto tot 12.000 km per jaar kan afleggen. Is het tijdperk van gratis energie aangebroken?
Volgens een onderzoek van Accenture is meer dan 50% van de automobilisten wereldwijd van plan om binnen tien jaar in een elektrische auto te rijden. Is het vooral willen of eerder moeten?
Elk jaar kiest de jury van de prestigieuze Auto van het Jaar-verkiezing de interessantste nieuwe auto op de markt. De zeven finalisten zijn nu bekend.
Het is bijna officieel: het belastingvoordeel van 7.500 dollar voor elektrische auto’s, ingevoerd onder Biden, verdwijnt. Donald Trump heeft besloten het af te schaffen, wat de verkoop flink kan drukken. Toch maakt Tesla-topman Elon Musk zich opvallend genoeg geen zorgen. Hoe komt dat?
Bij conventionele auto’s hebben korte ritten vaak een negatieve impact op de batterij. Maar hoe zit dat bij elektrische auto’s? Is het schadelijk om na korte ritten meteen op te laden, of maakt het niets uit?
Omdat prioritaire voertuigen snel en altijd beschikbaar moeten zijn, werden elektrische aandrijvingen door de hulpdiensten op gefrons onthaald. Maar daar lijkt stilaan verandering in te komen. Zeker als het van Lucid en Tesla afhangt.
De elektrische auto zal de komende jaren een grondige transformatie ondergaan door de komst van batterijen met vaste elektrolyten. Maar deze technologie kan weleens sneller op de markt komen dan verwacht. Dat blijkt uit de vorderingen van specialist CATL, die al in de experimentele productiefase zit. Steken de Chinezen iedereen de loef af?
Een Californische start-up heeft een doorbraak bereikt met batterijen voor elektrische auto’s. De cellen met een hoge energiedichtheid kunnen in 15 minuten tot 90% opgeladen worden.
Uit een studie blijkt hoe sterk de Belgen financieel benadeeld zijn bij het gebruik van een elektrische auto, vooral door de laadkosten. De elektriciteitsprijzen behoren tot de hoogste in Europa. Zal dit de transitie vertragen?