Robin Van den Bogaert combineert zijn passie voor taal en auto’s in zijn job als freelance redacteur, eindredacteur, copywriter en vertaler. Dat hij ‘iets met auto’s’ of ‘iets met journalistiek’ zou doen, werd al snel duidelijk door zijn verzameling automagazines. Tijdens zijn studies journalistiek was hij al bezig met een eigen autowebsite en -forum. Heel wat grote (media)bedrijven en autowebsites doen vandaag een beroep op zijn vlotte pen en kritische blik. Hij volgt de actualiteit op de voet en is graag als eerste op de hoogte. Favoriete automerken heeft hij niet, favoriete modellen wél. Van de eerste Audi TT tot de laatste Volvo V40, te veel om allemaal op te sommen…
Robin Van den Bogaert
Autojournalist
Deel
Deel
Artikelen geschreven door Robin Van den Bogaert
“We begrepen al snel dat er geen kans meer was voor Audi Brussels”, zegt ontslagnemend premier Alexander De Croo. Door de situatie in Vorst was 2024 een historisch slecht jaar voor de autoproductie in ons land. Toch gelooft Alexander De Croo in de toekomst van de Volvo-fabriek in Gent. “Audi had vooral een probleem met zijn verkoop.”
Het Autosalon van Brussel mag dan vooral bekendstaan als verkoopsalon, je ontdekt er ook erg veel nieuwigheden die voor het eerst in België, Europa of zelfs de wereld te zien zijn. Te veel om allemaal op te sommen, maar we maakten een selectie van tien premières die je tijdens je Salonbezoek niet mag missen.
Voor autoliefhebbers en -kopers start het nieuwe jaar positief. Op vraag van de automerken is het Autosalon van Brussel terug op de afspraak. Wat is er anders dan de vorige editie? Hoe (on)zeker is de toekomst? En hoe evolueert de automarkt in ons land? We vragen het aan Frank Van Gool (FEBIAC), die sinds juli aan het roer staat van automobielfederatie FEBIAC, de organisator van het Autosalon.
Uiteraard is het Autosalon de ideale plek om auto’s te vergelijken en de nieuwste modellen te ontdekken. Maar het is meer dan een statische tentoonstelling. Van supercars waarin je mag zitten tot racesimulatoren of een stuntshow: er valt heel wat te beleven in de Heizelpaleizen.
De belangrijkste merken van de Geely-groep blijven afwezig op het Salon (Volvo en Polestar), maar Lotus, Smart en Livan tekenen wel present. Livan is vandaag nog onbekend bij het grote publiek. Het introduceert op het Salon de X3pro, een compacte cross-over.
Tot nu toe verkocht Hongqi in ons land alleen de E-HS9, een gigantische SUV die ook weleens de Chinese Rolls-Royce wordt genoemd. Vanaf het Salon komt daar verandering in met de lancering van de EH7 en EHS7, twee elektrische modellen in de hogere middenklasse.
Heb je nog nooit gehoord van Forthing? Dat is best mogelijk, want het is nog maar de eerste keer dat importeur One Automotive dit merk voorstelt op het Salon. Je vindt er een sportieve SUV (Evo) en een monovolume met zeven zitplaatsen (U-Tour), die allebei ook beschikbaar zijn op lpg.
Het Autosalon van Brussel is helemaal terug na een jaartje afwezigheid. Het wordt een speciale editie want er waren nog nooit zoveel automerken aanwezig. Daarnaast heeft organisator FEBIAC veel animaties voorzien om er een leuke dag van te maken. Benieuwd wat je allemaal mag verwachten? Dit staat op het programma.
Rijd je met een elektrische bedrijfswagen, dan betaalt je werkgever de kosten voor het thuisladen doorgaans terug. Helaas is het voor werkgevers belachelijk ingewikkeld om die kosten te berekenen. De fiscus komt nu eindelijk met een oplossing, al is die slechts tijdelijk.
Het aantal leasingwagens in ons land blijft groeien. Dat is positief, al hangen er donkere wolken in de lucht. Steeds meer bedrijfswagens zijn elektrisch, maar op het einde van het contract valt de restwaarde tegen en geraken ze moeilijk verkocht. Sectorfederatie Renta vraagt dringend steunmaatregelen om de verkoop van elektrische occasies aan particulieren te stimuleren.
Wil je nog genieten van de premie voor elektrische wagens in Vlaanderen, dan moet je er snel bij zijn. De afschaffing van de premie is een feit, de deadline is vervroegd. Tot wanneer kun je nog een auto met de premie kopen? En wat zijn de gevolgen voor de prijzen?