In Zwitserland reed een oldtimer dwars door de Alpen op benzine die niet uit de grond kwam, maar uit zonlicht. Het bedrijf Synhelion zit achter deze opvallende primeur. Maar is dit technologische huzarenstukje echt de sleutel tot schonere mobiliteit? Een blik op een veelbelovende oplossing die tegelijk briljant én beperkt is.
Mobiliteit
Een directe acceleratie, totale stilte en hoogstaand comfort: elektrische auto’s worden geprezen om hun rust en kracht. Het summum? Niet voor elke passagier, want sommigen klagen over misselijkheid in zulke wagens. Waarom? De wetenschap geeft een verklaring, gebaseerd op neurologische inzichten.
Wie denkt dat elektrische wagens alleen goed zijn voor het milieu, mag daar gerust nog een voordeel aan toevoegen: ze zijn ook flink stiller dan klassieke auto’s op diesel of benzine. “In het stadsverkeer kan het verschil oplopen tot een halvering van het lawaai,” stelde een team van Zwitserse onderzoekers vast.
De regionale autofiscaliteit, de onkostenvergoeding voor werkverplaatsingen, het thuisladen van elektrische wagens of de kilometerheffing voor vrachtwagens: vanaf 1 juli 2025 krijgen Belgische automobilisten – zowel particulieren als professionals – te maken met enkele belangrijke veranderingen. Hier vind je een overzicht.
De Belg heeft niet alleen een baksteen in zijn maag, maar ook een salariswagen onder zijn achterwerk. Het Federaal Planbureau rekende voor dat de gunstregeling voor deze auto’s een grotere miljardenput oplevert dan eerst gedacht. De discussie over het nut van salariswagens laait weer op, maar er is ook een goede kant aan de zaak.
In Lochristi heeft het gemeentebestuur een nieuwe wegmarkering aangebracht op het kruispunt van twee straten. Bedoeling: de veiligheid verhogen. Alleen is dat compleet mislukt, want zowel automobilisten als fietsers begrijpen er niets van. Resultaat: het kruispunt is nu nog gevaarlijker dan voordien.
Een nieuw rapport van het verkeersinstituut Vias legt genadeloos bloot wat vaak wordt gevreesd, maar zelden wordt toegegeven. De gemiddelde Belg is veel te laks als het gaat om de combinatie van alcohol en rijden. Binnen Europa behoort hij tot de slechtste leerlingen van de klas en Brussel spant de kroon.
Slecht nieuws: vanaf juli 2025 gaan de parkeertarieven in de stad Brussel bijna verdubbelen. Officieel heet het een tariefharmonisatie, maar zowel handelaars als buurtbewoners reageren misnoegd. Het contrast met andere Belgische steden is opvallend: daar gebeurt net het omgekeerde.
“Elke Tesla zal zelfstandig rijden”: dat verkondigt Tesla-CEO Elon Musk al bijna tien jaar. Sinds 2016 volgden de aankondigingen elkaar op, maar echt tastbare resultaten bleven uit. De FSD bestaat wel degelijk, maar is nog lang niet af. Dit is waarom zelfrijdende wagens nog niet voor morgen zijn, en zeker niet bij Tesla.
Ondanks een dubbele controle glippen sommige gepersonaliseerde nummerplaten met dubbelzinnige of ronduit schokkende verwijzingen nog altijd door de mazen van het net. Dat bleek onlangs nog in Brussel, waar automobilisten de plaat ‘7 OKTOBR’ opmerkten. Het huidige systeem botst duidelijk op zijn limieten. Zijn nieuwe technologieën nodig om zulke ontsporingen te vermijden?
Belgische automobilisten die door Frankrijk reizen, staan er niet altijd bij stil, maar overal in het land vind je lage-emissiezones (LEZ). In 2025 komen daar dertig nieuwe steden bij, waardoor een milieuvignet voor buitenlanders bijna verplicht wordt. In dit artikel lees je over welke steden het gaat en hoe je het Crit’Air-vignet aanvraagt.