Kan Vlaanderen slimme camera’s verbieden, meer bepaald diegene die gebruikt worden om verkeersovertreders te identificeren? Dat is de vraag, want de Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens dreigt met zo’n verbod omdat de gegevens voor financiële doeleinden ingezet worden.
Mobiliteit
De trend is al een tijdje bezig maar zet zich nu harder door: de Belg interesseert zich hoe langer hoe minder in het behalen van een rijbewijs. In één regio is het aantal uitreikingen zelfs met een kwart gekelderd. Waarom verliest de auto aan populariteit?
Sinds enkele maanden gebruikt Frankrijk péages met zogenaamde ‘vrije doorstroming’. Dit betekent dat je niet meer aan de tolpoort hoeft te stoppen om te betalen, maar dat je dat achteraf via internet doet. Een systeem dat praktischer zou moeten zijn, maar veel automobilisten, vooral buitenlanders, laten zich vangen.
Wie op skivakantie vetrekt over de Alpen - of al een zomerverlof in gedachten heeft - houdt er maar beter rekening mee dat daar afgelopen weekend een nieuwe wegcode van kracht is geworden. En de boetes kunnen het vrolijke vakantiegevoel behoorlijk vergallen ...
Het heeft General Motors al 10 miljard euro gekost. Maar toch stopt het bedrijf met de ontwikkeling van zijn volledig autonome robotaxi die al rondreed in Amerika. Waarom doet het dat op een moment dat Elon Musk klaar zit in de Trump-administratie om hiervoor meer wettelijke barrières weg te nemen?
Hoewel de overheid hard inzet op multimodaal reizen, blijkt bijna de helft van de Belgen nooit gebruik te maken van het openbaar vervoer. Moeten we blijven investeren in uitbreiding?
Zowel in Antwerpen als Gent is de luchtkwaliteit er de afgelopen jaren op vooruit gegaan, blijkt uit een stu-die van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM). De onderzoekers wijzen naar de lage-emissiezones als een van de redenen.
De autovakantie dreigt voor veel Belgen in 2025 opnieuw duurder te worden. De tolprijzen voor autosnelwegen gaan wederom omhoog. Hoewel de stijging iets minder fors is dan vorig jaar, blijft het een flinke tegenvaller.
In steden en dichtbevolkte gebieden is het opladen van een elektrische auto vaak een uitdaging. Een oplossing zou kunnen liggen in de aanleg van extra oplaadhubs, zo blijkt uit een studie van Fluvius en Bond Beter Leefmilieu (BBL).
Een geheim is het allang niet meer dat de kwaliteit van onze wegen achteruitgaat. Maar uit een studie blijkt de teloorgang spectaculair. En dat brengt de nodige zorgen mee voor de verkeersveiligheid in ons land.
Onlangs hoorden we over een studie in opdracht van de uittredende Brusselse minister van Mobiliteit, Elke Van Den Brandt. Maar wat er niet bij gezegd werd, was dat het als basis zou kunnen dienen voor het verbannen van SUV's in onze hoofdstad. Dat staat in de supernota die als basis dient voor de onderhandelingen van de volgende regering.
De Belgische wegen verkeren in slechte staat door jarenlange onderinvestering, waardoor de benodigde renovaties nu enorm zijn. Dit geldt niet alleen voor Wallonië, maar ook voor Vlaanderen. Daar zal de afronding van de Antwerpse Ring maar liefst 3.000 euro per Vlaming kosten!
Wie een nieuwe BMW met dieselmotor bestelt levert een grotere bijdrage aan de CO2-vermindering dan hij wellicht vermoedt. Het Duitse merk levert deze modellen vanaf 2025 met hernieuwbare brandstof. Een druppel op een hete plaat of gewoon goed gevonden?
Vanaf 29 november voert Wallonië een nieuw verkeersbord in voor de openbare weg. Dit bord is bedoeld om meer logica, soepelheid en flexibiliteit in het verkeer te brengen dankzij tijdsaanduidingen.
Scan niet zomaar elke QR-code die je tegenkomt. Je kan er een smak geld mee kwijtspelen.