Parkeren in de stad Brussel wordt een pak duurder. Vanaf juli 2025 kost een halfuurtje parkeren in de hoofdstad 90 cent, tegenover 50 cent nu. Voor vier uur betaal je dan 20,50 euro, bijna het dubbele van het huidige tarief van 11 euro. De verhoging geldt voor alle betalende zones in de stad: rood, groen of gemengd.
Volgens Anaïs Maes, schepen van Mobiliteit, is de hervorming bedoeld om de lokale tarieven gelijk te trekken met die in de rest van het Brussels Gewest, beheerd door parking.brussels. Toch gaat het niet alleen om een harmonisatie. De stad moet ook dringend besparen: in 2025 moeten er 100 miljoen euro aan besparingen komen, en parkeren is een handige hefboom om de stadsfinanciën te spijzen.
Boze handelaars
De handelaars reageren boos op het nieuws. De Federatie voor Zelfstandige Ondernemers SDZ noemt het zelfs een mokerslag. Het spreekt voor zich: duurdere parkeertarieven dreigen het aantal winkelbezoekers te doen dalen. In de rode zones stijgt het tarief van 5 naar 9,20 euro voor één uur parkeren. In de groene zones gaat het omhoog van 3 naar 5,50 euro. “Aan zulke prijzen wordt een bezoekje aan de kapper of boekhandel pure luxe”, klaagde de organisatie aan bij de VRT.
Advertentie – lees hieronder verder
Voorziene compensaties
Om de ophef wat te temperen, probeert de stad Brussel de impact te verzachten. Zo wordt de gratis parkeertijd voor korte stops verlengd van 15 naar 20 minuten, een manier om snelle boodschappen niet te bestraffen. Daarnaast wordt het avondparkeren voor bewoners van meer residentiële wijken rond de Vijfhoek gratis vanaf 19 uur, in plaats van 21 uur nu. Een ‘toegeving’ als reactie op klachten van buurtbewoners die de betalende periode te lang vonden.

Een minder drukke stad, maar tegen welke prijs?
Voor de stad maakt deze hervorming deel uit van een bredere mobiliteitsvisie. De doelstelling is duidelijk: het centrum ontlasten en duurzamere verplaatsingen stimuleren. Anaïs Maes roept bezoekers dan ook op om te kiezen voor ondergrondse parkings of randparkings, die beter passen bij de milieudoelstellingen van Brussel. “Minder auto’s betekent meer veiligheid, minder vervuiling en een betere levenskwaliteit”, benadrukt ze. En daar zijn we weer: het doel is dus opnieuw om het autogebruik te ontmoedigen en de wagen buiten de stadswallen te duwen. Geen nieuw verhaal in Brussel. Maar blijkbaar beseffen de beleidsmakers niet dat ze met zulke maatregelen het risico lopen op een ‘decommercialisering’, vergelijkbaar met de teloorgang van onze industrie in de jaren negentig.
Brussel, een geval apart?
Wat dit alles zo paradoxaal maakt, is dat andere steden precies het omgekeerde doen van Brussel. Kijk maar naar Charleroi, waar burgemeester Thomas Dermine (PS) een plan heeft voorgesteld om het stadscentrum nieuw leven in te blazen door de auto opnieuw toe te laten. Een deel van de voetgangerszone verdwijnt, en tegen 2029 komen er 1.000 extra parkeerplaatsen bij. Ook gratis parkeren wordt er uitgebreid: zo wordt het eerste uur voortaan gratis in de rode en groene zones, ook tijdens het weekend en in de schoolvakanties. Voor het lokale bestuur blijft de auto een cruciale factor om het commercieel leven aan te zwengelen. De impact van die aanpak wordt pas in 2026 geëvalueerd, maar intussen hoopt Charleroi alvast meer bezoekers met de auto aan te trekken en zijn economische hart weer te laten kloppen. Zo zie je maar...
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be