Met meer dan 25 jaar ervaring op de teller in de autojournalistiek kan je Piet Andries parkeren bij de ervaren rotten. Als freelancer schrijft hij voor verschillende media met een bijzondere interesse voor economische hangijzers en technologische ontwikkeling in de auto-industrie. Als je hem vraagt - zoals dat gaat - wat de beste auto is die hij ooit heeft gereden zal hij zeggen dat die vraag niet te beantwoorden is omdat functie de auto bepaalt, zoals kleren de man. Zijn kennis combineert hij met een neus voor taal en een scherpe blik. In het dagelijkse leven rijdt hij elektrisch - mee met zijn tijd.
![Piet Andries](https://cdn-storage-02.prod.gocar.be/news/media/2285814/piet-andries.jpeg?width=840)
Piet Andries
Autojournalist
Artikelen geschreven door Piet Andries
De tijden dat Belgische automobilisten ongestraft hun weg kunnen gaan in het buitenland, liggen definitief achter ons. Je houdt er maar beter rekening mee dat met de ingang van de februarimaand de verkeersboetes flink gestegen zijn in dit buurland. Sommige zijn zelfs dubbel zo duur dan in België.
Dat het maar moeizaam wil lukken met de verkoop van elektrische auto’s op de tweedehandsmarkt, heeft veel - zo niet alles - te maken met twijfels over de gezondheid van de dure tractiebatterij. Met de app van een Brits bedrijf kun je die nu zelf berekenen. Doorbraak of slag in het water?
De Chinese automerken vechten terug tegen de Europese importtarieven en spannen een rechtszaak aan. Daarvoor krijgen ze hulp uit schijnbaar onverwachte hoek. Want waarom steunt een Duits premium merk de pletwals uit het Oosten?De Chinese automerken vechten terug tegen de Europese importtarieven en spannen een rechtszaak aan. Daarvoor krijgen ze hulp uit schijnbaar onverwachte hoek. Want waarom steunt een Duits premium merk de pletwals uit het Oosten?
In Noorwegen vindt jaarlijks de strenge wintertest El Prix plaats, die het rijbereik van een hele horde elektrische auto’s op de proef stelt. Traditioneel scoort Tesla hoge ogen in deze uithoudingsmatch. Maar tijdens de jongste editie ging de kroon naar een heel andere kandidaat. De Model 3 kwam er zelfs niet aan te pas.
Nederland maakt Belgische tweedehandswagens aantrekkelijker dan op de grote Duitse markt. In de strijd tegen tellerfraude registreert de Rijksdienst voor het Wegverkeer nu ook de Belgische kilometerstanden. De vertrouwensboost die het oplevert kan de handel met de Noorderburen alleen maar ten goede komen.
Niet alle automerken hebben evenveel last van de elektrische verkoopsdip. Rolls-Royce, dat de vraag naar maatwerk amper kan bijhouden, wil na het succes van de Spectre nog dit jaar een tweede elektrisch model in de familie. En daarvoor is het huidige huis te klein geworden.
Porsche heeft het doek getrokken van de nieuwe 911 Carrera S, die naadloos tussen de gewone 911 en de sportieve GTS in schuift. Met 480 pk uit een verbeterde 3.0-liter-turboboxermotor, en een uitgebreide standaarduitrusting, gaan zijn topprestaties niet gepaard zonder luxe. Beschikbaar als Coupé en Cabriolet.
Ook het Verenigd Koninkrijk en Duitsland toonden bijzondere interesse, maar uiteindelijk koos het Amerikaanse bedrijf Aidoptation voor ons land. De pionier wil hier een uitvalsbasis voor zijn autonome racetechnologie vestigen. En daar heeft het zo zijn redenen voor.
Ooit vaandeldrager van de hele modellenfamilie gaat het anno 2025 niet goed met de sedans uit het luxesegment. Niet alleen lijkt de koetswerkvorm op de retour, ook de voorkeur voor elektrische aandrijving deemstert weg. Maar er is een - zij het voorspelbare - vervanger ...
De streep die de Europese Commissie door de ambities van de Chinese automerken trok, toont zich in de verkoopstabellen. In november moesten ze voor het eerst sinds lang terrein prijsgeven, en nog geen beetje, al zijn er ook merken voor wie de heffingen lucht lijken ...
Een technische fout met het AdBlue-systeem op zijn dieselmotoren heeft bij de klanten van Stellantis als tot de nodige wrevel geleid. Goed nieuws voor de Belgische klanten: de autogroep moet het pijnpunt kosteloos herstellen. Maar dat ging niet zonder slag of stoot.