Met meer dan 25 jaar ervaring op de teller in de autojournalistiek kan je Piet Andries parkeren bij de ervaren rotten. Als freelancer schrijft hij voor verschillende media met een bijzondere interesse voor economische hangijzers en technologische ontwikkeling in de auto-industrie. Als je hem vraagt - zoals dat gaat - wat de beste auto is die hij ooit heeft gereden zal hij zeggen dat die vraag niet te beantwoorden is omdat functie de auto bepaalt, zoals kleren de man. Zijn kennis combineert hij met een neus voor taal en een scherpe blik. In het dagelijkse leven rijdt hij elektrisch - mee met zijn tijd.
Piet Andries
Autojournalist
Deel
Deel
Artikelen geschreven door Piet Andries
Omdat prioritaire voertuigen snel en altijd beschikbaar moeten zijn, werden elektrische aandrijvingen door de hulpdiensten op gefrons onthaald. Maar daar lijkt stilaan verandering in te komen. Zeker als het van Lucid en Tesla afhangt.
Er is al veel gezegd en geschreven over de malaise die de westerse automerken doormaken. Maar de crisis heeft nu ook het land van de Rijzende Zon bereikt. Door een tegenvallende verkoop gaat Nissan bijvoorbeeld 9.000 jobs schrappen, terwijl de grote baas het mes zet in zijn eigen loon. Ligt het aan de verkoop, of spelen er andere zaken?
De boetes voor het niet halen van de CO2-normen voor volgend jaar moeten volgens de grote landen Frankrijk en Duitsland worden herzien. De auto-industrie heeft het immers als moeilijk genoeg. Maar in Brussel blijft de telefoon voorlopig op de hoorn liggen.
Het wisselen van banden van elektrische auto’s is niet hetzelfde als bij conventionele modellen. Het vraagt om extra voorzichtigheid omwille van de specifieke eigenschappen van de auto. En wie niet aandachtig is, kan voor torenhoge kosten staan.
Audi had al in de zomer aangekondigd dat de sluiting van de vestiging in Vorst op de resultaten zou wegen. Nu is ook duidelijk hoe zwaar. De winst van het merk is zo goed als helemaal weg.
Voor elke regel vind je wel een uitzondering. En dat telt ook voor de importtarieven die de Chinese automerken in Europa moeten doorslikken. Om ze omzeilen gaan de fabrikanten daarom zwaarder inzetten op een oude bekende: de hybride.
In Argentinië moeten dove en slechthorende bestuurders hun auto op verschillende plekken bestickeren. Deze waarschuwing moet andere weggebruikers attent maken op hun hoorgebrek. Niet iedereen is het erover eens dat het als inspiratie moet dienen voor de Belgische Wegcode.
De dalende vraag naar elektrische modellen trekt diepe sporen in de plannen van Porsche. Het merk verandert het geweer van schouder en keert terug naar de technologie die het merk groot heeft gemaakt: verbrandingsmotoren.
Volgens Coyote, de aanbieder van rijhulpassistenten, treedt er een duidelijke verandering op in hoe de Belg zijn bochten neemt. De snelheid neemt jaar na jaar af. Hoe komt dit?
Een druileriger resultatenseizoen is amper denkbaar voor de automerken die aankijken tegen een aartsmoeilijke markt en worstelen met verstikkende kosten. Toch gloort voor sommige de zon. Wie zijn ze en hoe komt dat?
Er wordt altijd naar loonkost, batterijproductie en de overheidssubsidies gewezen als verklaring voor de lage prijzen waaraan de Chinezen hun elektrische auto’s in de markt zetten. Maar uit de ontmanteling van een BYD Atto 3 blijkt dat er toch meer aan de hand is. De Chinezen hebben duidelijk hun stiel geleerd.
We schakelen dit weekend over op de wintertijd. Het wordt dus een uur vroeger donker en dat is slecht nieuws voor voetgangers, want zij zijn hiervan het grootste slachtoffer in het verkeer. Er vallen maar liefst 77% meer dode en zwaargewonde voetgangers ’s avonds. Hoe kun je zulke ongevallen voorkomen?