Met meer dan 25 jaar ervaring op de teller in de autojournalistiek kan je Piet Andries parkeren bij de ervaren rotten. Als freelancer schrijft hij voor verschillende media met een bijzondere interesse voor economische hangijzers en technologische ontwikkeling in de auto-industrie. Als je hem vraagt - zoals dat gaat - wat de beste auto is die hij ooit heeft gereden zal hij zeggen dat die vraag niet te beantwoorden is omdat functie de auto bepaalt, zoals kleren de man. Zijn kennis combineert hij met een neus voor taal en een scherpe blik. In het dagelijkse leven rijdt hij elektrisch - mee met zijn tijd.
Piet Andries
Autojournalist
Deel
Deel
Artikelen geschreven door Piet Andries
De trend is al een tijdje bezig maar zet zich nu harder door: de Belg interesseert zich hoe langer hoe minder in het behalen van een rijbewijs. In één regio is het aantal uitreikingen zelfs met een kwart gekelderd. Waarom verliest de auto aan populariteit?
BYD laat zich niet ontmoedigen door de Europese tariefdrempels en de tegenvallende verkoop van elektrische auto’s. Op een persconferentie onthulde het merk zijn ambitie om in de top 10 van de Belgische automerken door te dringen. Dit is hoe het dat wil bereiken.
De jongste verkoopcijfer zijn niet goed voor Tesla in Europa. In zijn eentje is het merk verantwoordelijk voor de dalende registraties van elektrische auto’s op ons continent. Straffen de Europeanen Musk omwille van zijn politieke kleur?
Een technische fout met het AdBlue-systeem op zijn dieselmotoren heeft bij de klanten van Stellantis als tot de nodige wrevel geleid. Goed nieuws voor de Belgische klanten: de autogroep moet het pijnpunt kosteloos herstellen. Maar dat ging niet zonder slag of stoot.
Ondanks alle tegenwind lijdt het weinig twijfel dat de elektrische auto in de nabije toekomst de norm wordt. Goed, maar hoe zit het vandaag? Is de tijd al rijp? Of kies je toch maar beter een verbrandingsmotor? En biedt de stekkerhybride het beste van twee werelden? Dit is waar je op moet letten.
Omdat het nog nieuwe technologie is, vreest iedereen het verouderingsproces van batterijen in elektrische auto’s. Maar een baanbrekende studie onthult nu dat ze erg goed bestand zijn tegen het alledaagse gerbruik. Ze zouden zelfs 40% langer meegaan dan eerst gedacht.
Nederlandse onderzoekers hebben goede hoop dat hun nieuw uitgevonden ‘kreukelstaal’ een revolutie kan betekenen voor het opvangen van botskrachten. Bovendien staat het grootschalige productie niet in de weg. Wanneer vinden we het in onze auto’s?
Wie op skivakantie vetrekt over de Alpen - of al een zomerverlof in gedachten heeft - houdt er maar beter rekening mee dat daar afgelopen weekend een nieuwe wegcode van kracht is geworden. En de boetes kunnen het vrolijke vakantiegevoel behoorlijk vergallen ...
Het heeft General Motors al 10 miljard euro gekost. Maar toch stopt het bedrijf met de ontwikkeling van zijn volledig autonome robotaxi die al rondreed in Amerika. Waarom doet het dat op een moment dat Elon Musk klaar zit in de Trump-administratie om hiervoor meer wettelijke barrières weg te nemen?
Aan highlights geen gebrek op de stand van Audi. De populaire luxetak van de Volkswagenfabriek troont maar liefst vier Belgische premières mee naar zijn stand op de Heizel. Daaronder ook de gloednieuwe elektrische A6.
Als dochterbedrijf van de grote Stellantisgroep geeft Opel het beste van zichzelf op het salon in Hal 5. Naast de boxen van zustermerken Leapmotor en Citroën. In de SUV-categorie heeft het merk enkel interessante nieuwkomers die het Belgische publiek in primeur kan aanschouwen.
Als pick-upmerk bij uitstek bekleedt Isuzu natuurlijk niet de grootste stand. Er zullen gewoon verschillende versies van de D-Max te bewonderen zijn. Dat is de enige personenwagen uit de stal van het merk. Een klassieker, dus, met een al even klassieke aandrijving: diesel.
Ineos is nog een jong merk dat furore maakt met een oude auto, ofwel hun reïncarnatie van de beroemde Land Rover Defender. Op het Autosalon staat de zogenaamde Grenadier er in een speciaal jasje van Belstaff.
Het Spaanse merk Cupra, de ondeugende telg uit de grote Volkswagengroep, troont zijn vijfkoppige gamma mee naar het Autosalon van Brussel. Voorgesteld als de sportieve keuze van de familie, ontbreekt de VZ-vetregenwoordiging niet die krachtige motoren met agressieve looks combineert.
Best een verrassing, maar Corvette staat effectief op het autosalon. Het iconische sportwagenmerk uit de VS heeft een nieuwe invoerder gevonden en als klap op de vuurpijl zet die meteen de reekstopper in de schijnwerpers.
Op het Autosalon van Brussel onthult Citroën zijn compleet vernieuwde en 100% geëlektrificeerde modellengamma. Maar met een welgemikte concept car ontbreekt ook een venster op de toekomst niet. En om het ludiek te houden is er een - letterlijk te nemen - stapel van Ami’s!
Van de compacte Dolphin tot de robuuste Tang: BYD onthult zijn nieuwste modellen en technologieën, inclusief een model met verbrandingsmotoren dat tegen de beruchte douanetarieven kan én een Europese première!
Dit merk kan op zichzelf al een reden zijn om naar het Autosalon af te zakken, zo zeldzaam zijn de hyperperformante auto’s uit Molsheim. Helaas blinkt het enige productiemodel van het moment uit in afwezigheid. Dat gemis wordt opgevangen door La Bolide.
Bentley staat op de Heizel broederlijk naast de andere luxemerken van de Volkswagengroep in Hal 11. Om de finesse van hun vakmanschap te etaleren brengt het merk zijn twee trekkers mee naar Brussel: de Continental en de Bentayga.
Het Chinese BAIC staat op het Autosalon om wat meer naambekendheid bij het Belgische publiek te sprokkelen. Anders dan de meeste landgenoten mikt het merk daarvoor niet op een elektrisch gamma maar op ... lpg.
Alfa Romeo laat het Autosalon van Brussel niet zomaar aan zich voorbijgaan en presenteert er zelfs twee wereldpremières: de exclusieve uitvoering INTENSA, én de langverwachte Junior Q4 met vierwielaandrijving. Aardverschuivend nieuws is het misschien niet, maar het brengt zeker de nodige luister bij op de stand. Idem voor de aawezige supercar 33 Stradale.
Als sportploeg binnen de Fiat-familie staat het merk met de schorpioen in het logo niet langer voor hitsig brommende pretraketten. Dat laatste nog wel, maar een uitlaat komt er dezer dagen niet meer aan te pas.
Voorlopig niet dus. De invoering van een verkeersbelasting voor auto’s op elektriciteit loopt in Vlaanderen flinke vertraging op door onderhandelingen en gebrek aan een akkoord met andere gewesten. Nog snel een elektrische auto kopen? Of loop je toch nog risico?
“Ik denk dat een gewoon model van 25.000 dollar zinloos is. Het zou dwaas zijn. Het zou volledig in strijd zijn met wat wij geloven...”, veegde Teslabaas Elon Musk de komst van een goedkope Tesla eerder nog van tafel. Maar een van zijn naaste managers luidde een heel andere klok in een gesprek met een investeringsbank.
Ondanks de smeekbede van de dealers en de bloedende verkoopcijfers, gaat Stellantis voor zijn verkoopsstrategie in België verder op het nochtans weinig hoopgevende elan. Ons land dient als proeftuin voor het nieuwe verkoopmodel. De grote baas heeft er alle vertrouwen in dat het goed komt, terwijl de concurrentie wél op zijn stappen terugkeert. Wie heeft het bij het rechte eind?
De drempel om bestuurders uit hun diesel of benzine te krijgen blijkt hoog. Maar eens de stap gezet blijven e-rijders door de bank genomen behoorlijk trouw aan hun keuze. Maar niet in dit land, waar zich de omgekeerde trend aftekent.
De harde terugval van Stellantis in België is er deels aan te wijten en nu kondigt ook Volkswagen aan dat het zijn aanpak terugschroeft. We hebben het over het agentschapsmodel dat de klassieke automerken van Tesla overnamen voor de directe verkoop van hun auto’s. Zonder veel succes.
Een geheim is het allang niet meer dat de kwaliteit van onze wegen achteruitgaat. Maar uit een studie blijkt de teloorgang spectaculair. En dat brengt de nodige zorgen mee voor de verkeersveiligheid in ons land.
Omdat het batterijenpakket in elektrische voertuigen zoveel kan kosten als een hele stadsauto, maken consumenten zich vaak zorgen over de mogelijke verslechtering van de capaciteit na jaren van gebruik. Terecht? Niet volgens deze nieuwe studie.
Wie een nieuwe BMW met dieselmotor bestelt levert een grotere bijdrage aan de CO2-vermindering dan hij wellicht vermoedt. Het Duitse merk levert deze modellen vanaf 2025 met hernieuwbare brandstof. Een druppel op een hete plaat of gewoon goed gevonden?