Met meer dan 25 jaar ervaring op de teller in de autojournalistiek kan je Piet Andries parkeren bij de ervaren rotten. Als freelancer schrijft hij voor verschillende media met een bijzondere interesse voor economische hangijzers en technologische ontwikkeling in de auto-industrie. Als je hem vraagt - zoals dat gaat - wat de beste auto is die hij ooit heeft gereden zal hij zeggen dat die vraag niet te beantwoorden is omdat functie de auto bepaalt, zoals kleren de man. Zijn kennis combineert hij met een neus voor taal en een scherpe blik. In het dagelijkse leven rijdt hij elektrisch - mee met zijn tijd.
Piet Andries
Autojournalist
Deel
Deel
Artikelen geschreven door Piet Andries
De drempel om bestuurders uit hun diesel of benzine te krijgen blijkt hoog. Maar eens de stap gezet blijven e-rijders door de bank genomen behoorlijk trouw aan hun keuze. Maar niet in dit land, waar zich de omgekeerde trend aftekent.
De harde terugval van Stellantis in België is er deels aan te wijten en nu kondigt ook Volkswagen aan dat het zijn aanpak terugschroeft. We hebben het over het agentschapsmodel dat de klassieke automerken van Tesla overnamen voor de directe verkoop van hun auto’s. Zonder veel succes.
Een geheim is het allang niet meer dat de kwaliteit van onze wegen achteruitgaat. Maar uit een studie blijkt de teloorgang spectaculair. En dat brengt de nodige zorgen mee voor de verkeersveiligheid in ons land.
Omdat het batterijenpakket in elektrische voertuigen zoveel kan kosten als een hele stadsauto, maken consumenten zich vaak zorgen over de mogelijke verslechtering van de capaciteit na jaren van gebruik. Terecht? Niet volgens deze nieuwe studie.
Wie een nieuwe BMW met dieselmotor bestelt levert een grotere bijdrage aan de CO2-vermindering dan hij wellicht vermoedt. Het Duitse merk levert deze modellen vanaf 2025 met hernieuwbare brandstof. Een druppel op een hete plaat of gewoon goed gevonden?
Elektrische auto’s zijn nog altijd een minder voor de hand liggende keuze op de tweedehandsmarkt. Toch kunnen de besparingen, tot wel 3.000 euro per jaar, aanzienlijk zijn naast een vergelijkbaar model op fossiele brandstof. Dat is de vaststelling van een Britse studie. Neemt dat de angel weg?
Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.
Een recente studie van het Amerikaanse onderzoeksbureau iSeeCars heeft een lijst opgesteld van de automodellen en -merken die het vaakst bij een ongeval met dodelijke afloop zijn betrokken. Denk daarbij niet aan een ontoereikende crashveiligheid, tegenwoordig is afleiding de grote boosdoener.
Het zijn woelige tijden voor de autosector en dat laat zeker zijn sporen na in het dealerlandschap. Een Franse studie heeft naar de tevredenheid gepeild waarbij zich duidelijke winnaars en verliezers aftekenen. Een kwart van de ondervraagden overweegt om de samenwerking met hun merk stop te zetten.
Bij conventionele auto’s hebben korte ritten vaak een negatieve impact op de batterij. Maar hoe zit dat bij elektrische auto’s? Is het schadelijk om na korte ritten meteen op te laden, of maakt het niets uit?
Omdat prioritaire voertuigen snel en altijd beschikbaar moeten zijn, werden elektrische aandrijvingen door de hulpdiensten op gefrons onthaald. Maar daar lijkt stilaan verandering in te komen. Zeker als het van Lucid en Tesla afhangt.
Er is al veel gezegd en geschreven over de malaise die de westerse automerken doormaken. Maar de crisis heeft nu ook het land van de Rijzende Zon bereikt. Door een tegenvallende verkoop gaat Nissan bijvoorbeeld 9.000 jobs schrappen, terwijl de grote baas het mes zet in zijn eigen loon. Ligt het aan de verkoop, of spelen er andere zaken?
De boetes voor het niet halen van de CO2-normen voor volgend jaar moeten volgens de grote landen Frankrijk en Duitsland worden herzien. De auto-industrie heeft het immers als moeilijk genoeg. Maar in Brussel blijft de telefoon voorlopig op de hoorn liggen.
Het wisselen van banden van elektrische auto’s is niet hetzelfde als bij conventionele modellen. Het vraagt om extra voorzichtigheid omwille van de specifieke eigenschappen van de auto. En wie niet aandachtig is, kan voor torenhoge kosten staan.
Audi had al in de zomer aangekondigd dat de sluiting van de vestiging in Vorst op de resultaten zou wegen. Nu is ook duidelijk hoe zwaar. De winst van het merk is zo goed als helemaal weg.
Voor elke regel vind je wel een uitzondering. En dat telt ook voor de importtarieven die de Chinese automerken in Europa moeten doorslikken. Om ze omzeilen gaan de fabrikanten daarom zwaarder inzetten op een oude bekende: de hybride.
In Argentinië moeten dove en slechthorende bestuurders hun auto op verschillende plekken bestickeren. Deze waarschuwing moet andere weggebruikers attent maken op hun hoorgebrek. Niet iedereen is het erover eens dat het als inspiratie moet dienen voor de Belgische Wegcode.
De dalende vraag naar elektrische modellen trekt diepe sporen in de plannen van Porsche. Het merk verandert het geweer van schouder en keert terug naar de technologie die het merk groot heeft gemaakt: verbrandingsmotoren.
Volgens Coyote, de aanbieder van rijhulpassistenten, treedt er een duidelijke verandering op in hoe de Belg zijn bochten neemt. De snelheid neemt jaar na jaar af. Hoe komt dit?
Een druileriger resultatenseizoen is amper denkbaar voor de automerken die aankijken tegen een aartsmoeilijke markt en worstelen met verstikkende kosten. Toch gloort voor sommige de zon. Wie zijn ze en hoe komt dat?
Er wordt altijd naar loonkost, batterijproductie en de overheidssubsidies gewezen als verklaring voor de lage prijzen waaraan de Chinezen hun elektrische auto’s in de markt zetten. Maar uit de ontmanteling van een BYD Atto 3 blijkt dat er toch meer aan de hand is. De Chinezen hebben duidelijk hun stiel geleerd.
We schakelen dit weekend over op de wintertijd. Het wordt dus een uur vroeger donker en dat is slecht nieuws voor voetgangers, want zij zijn hiervan het grootste slachtoffer in het verkeer. Er vallen maar liefst 77% meer dode en zwaargewonde voetgangers ’s avonds. Hoe kun je zulke ongevallen voorkomen?