Met meer dan 25 jaar ervaring op de teller in de autojournalistiek kan je Piet Andries parkeren bij de ervaren rotten. Als freelancer schrijft hij voor verschillende media met een bijzondere interesse voor economische hangijzers en technologische ontwikkeling in de auto-industrie. Als je hem vraagt - zoals dat gaat - wat de beste auto is die hij ooit heeft gereden zal hij zeggen dat die vraag niet te beantwoorden is omdat functie de auto bepaalt, zoals kleren de man. Zijn kennis combineert hij met een neus voor taal en een scherpe blik. In het dagelijkse leven rijdt hij elektrisch - mee met zijn tijd.

Piet Andries
Autojournalist
Artikelen geschreven door Piet Andries
Met de sluiting van Audi Vorst heeft België zijn deel van de malaise al gehad. Maar wellicht volgen er nu andere landen. Uit een recent onderzoek blijkt dat de productiecapaciteit van auto’s in Europa momenteel dubbel zo groot is als de vraag. Dat is onhoudbaar. Waar dreigt het volgende licht uit te gaan?
Een plug-inhybride die tijdens het laden ontplofte veroorzaakte afgelopen weekend een ravage nabij een appartementsgebouw in Izegem. Klopt het dat je een hoger risico loopt tijdens het laden met stekkerhybrides naast elektrische auto’s? En wat kun je doen om het te voorkomen?
Wat Omoda gemeen heeft met zijn Chinese conculega’s? Dat het zonder traditie en zonder heritage, maar met bakken ambitie voet aan wal steekt. Wat het onderscheidt, is dat geëlektrificeerde verbrandingsmotoren en een premium feel op het voorplan staan. Kan deze plug-inhybride SUV Omoda 9 SHS chopsticks steken in de wielen van de Europese luxeliga of blijft het bij wishful thinking?
Om de overlast van sluipverkeer aan te pakken schakelde een Zwitserse gemeente vlakbij Basel over op een draconische maatregel. Wie zich korter dan 15 minuten in het dorp begeeft, krijgt een boete van een dikke 100 euro. Het werkt, maar of het ook wettelijk is toegestaan, moet nog blijken.
SUV’s op batterijen heeft Kia in alle maten en soorten, dus zoekt het Koreaanse merk andere oorden op voor zijn elektrische gamma en gooit er een hatch en sedan in de compacte middenklasse tegenaan. Vooral de eerste, gemaakt in en voor Europa, wekt de aandacht. Maar heeft hij ook meer te bieden dan zijn aparte plunje?
De Golf, al decennialang het uithangbord van Volkswagen, laat nog langer op zich wachten in elektrische vorm. Waar deze eerst gepland stond voor 2028, schuift de lancering nu helemaal door naar 2030. En de Golf is niet de enige elektrische Volkswagen met lood in de wielen.
De voorbije weken zijn uitgedraaid op een nachtmerrie voor Jaguar Land Rover (JLR). Sinds een cyberaanval op 1 september ligt de productie bij de Britse autobouwer helemaal stil. Wat begon als een IT-incident, is intussen uitgegroeid tot een economische crisis die banen bedreigt en sloten geld kost.
In het Verenigd Koninkrijk trekken verzekeraars aan de alarmbel over automodellen van Chinese makelij. Na het probleem van ontoereikende onderdelenvoorraad blijkt dat hun modellen een al te gemakkelijke prooi zijn voor autodieven. Het gevolg van een cultuurclash, zo blijkt.
Is er een radicale ommezwaai op komst bij sportwagenbouwer Porsche? De opvolger van de Macan met verbrandingsmotor wordt het eerste model dat standaard vermogen naar de vooras stuurt. Een gewaagde zet, ingegeven door financiële druk en tanende interesse in elektrische wagens.
BMW, Maxus, Toyota, Skoda, Volvo, Mercedes, de Stellantisgroep… de dieselmotoren van al hun modellen zijn verenigbaar met groene HVO-diesel gemaakt van restafval of vetten. Maar volgens milieugroeperingen is deze brandstof verre van duurzaam. In Duitsland laait de discussie op.
Verkeersagressie neemt toe. Niet alleen in België, maar wereldwijd is het een zorgwekkend fenomeen. Een Chinees merk introduceert een nieuwe functie die de woede achter het stuur moet bekoelen alvorens het tot erger leidt. Zit er iets in, of is dit gewoon een gadget?
Met de start van het nieuwe schooljaar duiken er opnieuw verontrustende cijfers op over hoe bewust jongeren in het verkeer staan. Uit een studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat vier op de tien tieners op de achterbank niet altijd hun gordel dragen. Tegelijk gebruiken ze massaal hun smartphone onderweg, stappen ze vaker mee bij roekeloze vrienden en nemen ze al eens plaats op een e-step met z’n tweeën.
Chinese merken staan ervoor bekend dat ze in allerijl nieuwe modellen op de markt gooien en de problemen daarna oplossen. Maar dit merk, dat ook in België wordt verkocht, bakt het wel erg bruin. Het probeert een levensgevaarlijk defect in de stuurbekrachtiging tijdens het onderhoud in plaats van met een terugroepactie recht te zetten.