Met meer dan 25 jaar ervaring op de teller in de autojournalistiek kan je Piet Andries parkeren bij de ervaren rotten. Als freelancer schrijft hij voor verschillende media met een bijzondere interesse voor economische hangijzers en technologische ontwikkeling in de auto-industrie. Als je hem vraagt - zoals dat gaat - wat de beste auto is die hij ooit heeft gereden zal hij zeggen dat die vraag niet te beantwoorden is omdat functie de auto bepaalt, zoals kleren de man. Zijn kennis combineert hij met een neus voor taal en een scherpe blik. In het dagelijkse leven rijdt hij elektrisch - mee met zijn tijd.

Piet Andries
Autojournalist
Artikelen geschreven door Piet Andries
Een oplettend oog zal het niet zijn ontgaan. Wie nieuwe autobanden koopt, krijgt er gratis een stel snorharen bij. Kleine rubberen haartjes die uit het rubber steken. Maar wat doen die dingen daar?En belangrijker: moet je ze eruit trekken, laten zitten of ermee pronken tegenover je vrienden?
De Amerikaanse president Donald Trump heeft besloten om autofabrikanten wat ademruimte te geven. Ze krijgen een tijdelijke vrijstelling van de omstreden importtarieven van 25 procent voor voertuigen uit Canada en Mexico. Schuilt hierin ook wat hoop voor de Europese autobouwers?
Omdat er te weinig klanten voor het elektrische EQ-gamma kiezen, en de Chinezen meer en meer de voorkeur geven aan hun lokale merken, grijpt Mercedes terug naar een beproefd recept. Het gaat niet alleen de achtcilinder opnieuw tegen het licht houden, maar ook als enige Duitse merk de twaalfcilinder in zijn gamma overeind houden.
Zeg niet te gauw, ’t is weer een vrouw? Er blijft geen spaander over van de zegswijze, als we de bevindingen van VIAS, het Instituut voor Verkeersveiligheid mogen geloven. Uit de jongste data blijkt nog maar eens dat in maar 20% van de dodelijke ongevallen vrouwen betrokken zijn.
Mercedes dumpt zijn aparte lijn voor elektrische modellen, Volkswagen krabbelt terug op zijn uitbreidingsplannen en overal worden deadlines voor de verkoopban op verbrandingsmotoren opgeschoven. Niet zo bij Kia, dat blakend van vertrouwen juiste nieuwe horizonten verkent met zijn elektrificatie.
Elk peloton heeft zijn kopman, en bij de geüpdatete Octavia is dat de RS – de bekende badge die Skoda in één beweging ook op de opgefriste SUV Kodiaq kleeft. De fitnesskuur pakt bij beide modellen net iets anders uit, maar de essentie blijft: sportiviteit verpakt in gezinscomfort. De perfecte mix voor elke dag?
De Italiaanse mededingingsautoriteit haalt de grote middelen uit de kast. Vier giganten uit de auto-industrie – Stellantis, Tesla, Volkswagen en BYD – krijgen de Italiaanse waakhond op hun dak wegens mogelijk gesjoemel met informatie over hun elektrische wagens. De vraag is: hoe eerlijk zijn de merken over hun actieradius, batterijprestaties en garantievoorwaarden?*
Een verdienmodel à la Porsche, terug manuele bakken en elektrisch onder de voorwaarde dat het strookt met hoe een Aston Martin altijd al is geweest. Dat is in een notendop de strategie van de nieuwe baas Adrian Hallmark. Eindelijk een keerpunt, of de zoveelste poging?
De tijden dat Belgische automobilisten ongestraft hun weg kunnen gaan in het buitenland, liggen definitief achter ons. Je houdt er maar beter rekening mee dat met de ingang van de februarimaand de verkeersboetes flink gestegen zijn in dit buurland. Sommige zijn zelfs dubbel zo duur dan in België.