Tesla is natuurlijk een pionier in elektrische aandrijving. Maar daar stopt het niet. Sinds zijn ontstaan pronkt het merk ook met zijn technologieën, zoals de Autopilot die in 2014 iedereen wist te imponeren. In 2020 wilde Tesla nog een stap verder gaan met FSD, oftewel Full Self Driving, dat – zoals de naam al suggereert – volledig zelfstandig rijden belooft, terwijl dat op veel plekken in de wereld nog helemaal niet is toegestaan. Toch moest dit het hoogtepunt worden van Tesla’s autonome technologie.
Waar staan we nu, vijf jaar later? Niet erg ver, als je kijkt naar de recente ontwikkelingen die uiteindelijk niets opleveren. Sinds 2016 heeft Tesla de samenwerking met hardwareleverancier Mobileye stopgezet om zijn eigen technologie te ontwikkelen: eerst Hardware 2, daarna 2.5 en in 2019 Hardware 3. Die werd ingebouwd in alle nieuwe voertuigen en moest de uitrol van FSD mogelijk maken, zonder nog enige menselijke tussenkomst. Maar dat was theorie.
Verouderde hardware
Intussen is duidelijk geworden dat Hardware 3 nooit in staat zal zijn om de nieuwste softwareversies van het FSD-systeem te draaien. En dat terwijl Tesla deze optie al jarenlang aan klanten verkoopt voor... 12.000 dollar. Wie dus hoopte dat een update ooit toelaat om het stuur los te laten, mag die verwachting opbergen.

Advertentie – lees hieronder verder
Die informatie werd in januari bevestigd door Elon Musk zelf. Tegenover een groep investeerders gaf hij toe dat voertuigen met Hardware 3 een upgrade nodig hebben om toekomstige versies van de FSD-software te kunnen gebruiken. Maar ook dat geldt alleen als alles meezit... De nieuwste Tesla’s zijn inmiddels uitgerust met Hardware 4, maar de beloofde software is in de praktijk nog altijd niet beschikbaar. Dat leidde tot veel ophef: auto’s die ooit zelfstandig zouden rijden, zullen dat simpelweg nooit doen.
Tesla aan de schandpaal
Sommige klanten zijn het intussen grondig beu. Ze zijn naar de rechter gestapt om de noodzakelijke hardware-upgrade af te dwingen. Tesla zegt dat het die kosten op zich zal nemen. Maar in werkelijkheid zit het merk opnieuw diep in het rood en is het moeilijk te geloven dat het zo’n grootschalige terugroepactie kan dragen.

En het probleem beperkt zich niet tot de hardware. Ook de software laat te wensen over. Elon Musk had opnieuw een revolutie beloofd met versie 13 van de rijhulpsoftware (die dus niet compatibel is met Hardware 3). Maar nu versie 13.2.9 uitgerold is, zijn de eerste reacties rampzalig: deze versie presteert duidelijk slechter dan de vorige.
Intussen doet Elon Musk waar hij goed in is: tijdrekken. Op X liet hij weten dat een veel complexere softwareversie binnen enkele maanden klaar zou zijn. “Een toename van ongeveer 4,5 keer in het aantal parameters moet klaar zijn voor een brede uitrol later dit jaar. Een extreem zuinig gebruik van geheugenbandbreedte, een zeer gerichte caching van noodzakelijke elementen en optimalisatie tot op de laatste microseconde zijn cruciaal om de vloeiendheid (frames per seconde) te behouden. Het hele systeem zal volledig opnieuw getraind moeten worden”, zo schreef hij op zijn sociale netwerk, in een poging om de gemoederen te bedaren.
~4.5X increase in params should be ready for wide release later this year.
— Elon Musk (@elonmusk) June 10, 2025
Super frugal use of memory bandwidth, caching exactly what is needed & squeezing microseconds out of everything are needed to maintain the frame rate.
And the whole system needs to be retrained.
Welke geloofwaardigheid?
Hoeveel geloofwaardigheid heeft Musk eigenlijk nog? Niet veel, dat is zonneklaar. Om tijd te rekken, vestigt de miljardair steeds opnieuw de aandacht op zijn robotaxi, de Cybercab, die zoals steeds ‘binnenkort’ zou komen. Maar wie gelooft dat nog? Vergeet niet dat de tests met die robotaxi vandaag plaatsvinden in Austin (Texas), in een afgesloten, beveiligde en gecontroleerde omgeving, met menselijke supervisie vanop afstand. Niks natuurlijks aan dus, laat staan dat zo’n voertuig zomaar de weg op kan, zoals beloofd.
Het probleem bij Tesla is eigenlijk al lang bekend. Ja, de elektrische aandrijving was visionair, dat verdient erkenning. Maar de rest van de innovaties is haast altijd onafgewerkt, gebouwd op losse voorspellingen en zelden op werkelijke capaciteiten. Neen, autonoom rijden is écht nog niet voor morgen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be