Hoe Elon Musk en Tesla iedereen misleiden met autonoom rijden dat er nooit komt

“Elke Tesla zal zelfstandig rijden”: dat verkondigt Tesla-CEO Elon Musk al bijna tien jaar. Sinds 2016 volgden de aankondigingen elkaar op, maar echt tastbare resultaten bleven uit. De FSD bestaat wel degelijk, maar is nog lang niet af. Dit is waarom zelfrijdende wagens nog niet voor morgen zijn, en zeker niet bij Tesla.

Gepubliceerd op 17 juni 2025
Leestijd : 4 min
Hoe Elon Musk en Tesla iedereen misleiden met autonoom rijden dat er nooit komt

Tesla is natuurlijk een pionier in elektrische aandrijving. Maar daar stopt het niet. Sinds zijn ontstaan pronkt het merk ook met zijn technologieën, zoals de Autopilot die in 2014 iedereen wist te imponeren. In 2020 wilde Tesla nog een stap verder gaan met FSD, oftewel Full Self Driving, dat – zoals de naam al suggereert – volledig zelfstandig rijden belooft, terwijl dat op veel plekken in de wereld nog helemaal niet is toegestaan. Toch moest dit het hoogtepunt worden van Tesla’s autonome technologie.

Waar staan we nu, vijf jaar later? Niet erg ver, als je kijkt naar de recente ontwikkelingen die uiteindelijk niets opleveren. Sinds 2016 heeft Tesla de samenwerking met hardwareleverancier Mobileye stopgezet om zijn eigen technologie te ontwikkelen: eerst Hardware 2, daarna 2.5 en in 2019 Hardware 3. Die werd ingebouwd in alle nieuwe voertuigen en moest de uitrol van FSD mogelijk maken, zonder nog enige menselijke tussenkomst. Maar dat was theorie.

Verouderde hardware

Intussen is duidelijk geworden dat Hardware 3 nooit in staat zal zijn om de nieuwste softwareversies van het FSD-systeem te draaien. En dat terwijl Tesla deze optie al jarenlang aan klanten verkoopt voor... 12.000 dollar. Wie dus hoopte dat een update ooit toelaat om het stuur los te laten, mag die verwachting opbergen.

hw4_computer

Advertentie – lees hieronder verder

Die informatie werd in januari bevestigd door Elon Musk zelf. Tegenover een groep investeerders gaf hij toe dat voertuigen met Hardware 3 een upgrade nodig hebben om toekomstige versies van de FSD-software te kunnen gebruiken. Maar ook dat geldt alleen als alles meezit... De nieuwste Tesla’s zijn inmiddels uitgerust met Hardware 4, maar de beloofde software is in de praktijk nog altijd niet beschikbaar. Dat leidde tot veel ophef: auto’s die ooit zelfstandig zouden rijden, zullen dat simpelweg nooit doen.

Tesla aan de schandpaal

Sommige klanten zijn het intussen grondig beu. Ze zijn naar de rechter gestapt om de noodzakelijke hardware-upgrade af te dwingen. Tesla zegt dat het die kosten op zich zal nemen. Maar in werkelijkheid zit het merk opnieuw diep in het rood en is het moeilijk te geloven dat het zo’n grootschalige terugroepactie kan dragen.

tesla FSD - copie

En het probleem beperkt zich niet tot de hardware. Ook de software laat te wensen over. Elon Musk had opnieuw een revolutie beloofd met versie 13 van de rijhulpsoftware (die dus niet compatibel is met Hardware 3). Maar nu versie 13.2.9 uitgerold is, zijn de eerste reacties rampzalig: deze versie presteert duidelijk slechter dan de vorige.

Intussen doet Elon Musk waar hij goed in is: tijdrekken. Op X liet hij weten dat een veel complexere softwareversie binnen enkele maanden klaar zou zijn. “Een toename van ongeveer 4,5 keer in het aantal parameters moet klaar zijn voor een brede uitrol later dit jaar. Een extreem zuinig gebruik van geheugenbandbreedte, een zeer gerichte caching van noodzakelijke elementen en optimalisatie tot op de laatste microseconde zijn cruciaal om de vloeiendheid (frames per seconde) te behouden. Het hele systeem zal volledig opnieuw getraind moeten worden”, zo schreef hij op zijn sociale netwerk, in een poging om de gemoederen te bedaren.

Welke geloofwaardigheid?

Hoeveel geloofwaardigheid heeft Musk eigenlijk nog? Niet veel, dat is zonneklaar. Om tijd te rekken, vestigt de miljardair steeds opnieuw de aandacht op zijn robotaxi, de Cybercab, die zoals steeds ‘binnenkort’ zou komen. Maar wie gelooft dat nog? Vergeet niet dat de tests met die robotaxi vandaag plaatsvinden in Austin (Texas), in een afgesloten, beveiligde en gecontroleerde omgeving, met menselijke supervisie vanop afstand. Niks natuurlijks aan dus, laat staan dat zo’n voertuig zomaar de weg op kan, zoals beloofd.

Het probleem bij Tesla is eigenlijk al lang bekend. Ja, de elektrische aandrijving was visionair, dat verdient erkenning. Maar de rest van de innovaties is haast altijd onafgewerkt, gebouwd op losse voorspellingen en zelden op werkelijke capaciteiten. Neen, autonoom rijden is écht nog niet voor morgen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Tesla voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.
Tesla Model 3
tweedehands FACELIFT / LONG RANGE / DUAL MOTOR / 69.704 km
69.704 km 34.950 €
Deco-Cars - 8970 Poperinge Bekijk
Tesla Model 3
tweedehands FACELIFT / LONG RANGE / DUAL MOTOR / ENHANCED A.P
61.168 km 32.450 €
Deco-Cars - 8970 Poperinge Bekijk
Tesla Model 3
tweedehands BTW AFTREKB. / AUTO PILOT / 8 CAM / GREY
58.226 km 26.950 €
Deco-Cars - 8970 Poperinge Bekijk
Tesla Model 3
tweedehands 23.099€+BTW / AUTO PILOT / MEMORY / PANO / 8CAM
67.395 km 27.950 €
Deco-Cars - 8970 Poperinge Bekijk

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!