Verovert zelfrijdende robotaxi Tesla Cybercab onze straten?

Elon Musk belooft een revolutie teweeg te brengen in de mobiliteit met zijn Cybercab, een volledig zelfrijdende elektrische robotaxi voor minder dan 30.000 dollar. Dit futuristische voertuig kan onze steden veranderen tegen 2027. Maar is dat realistisch?

Gepubliceerd op 14 oktober 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Verovert zelfrijdende robotaxi Tesla Cybercab onze straten?

Met veel tamtam onthulde Elon Musk de Tesla Cybercab, een zelfrijdende taxi met een avant-gardistisch ontwerp geïnspireerd op de Cybertruck. Dit voertuig is een ware obsessie geworden voor Elon Musk, die zelfs de komst van de Tesla Model 2 heeft geannuleerd (of uitgesteld?) om prioriteit te geven aan dit project.

Zoals altijd bij Tesla liggen de ambities hoog. Te hoog misschien, want de Cybercab zou al voor 2027 beschikbaar zijn voor een geschatte prijs van 30.000 dollar. Dat zijn mooie beloftes, maar worden ze ook echt waargemaakt? Er zijn nog heel wat onbekende factoren wat de technologie en commercialisatie betreft.

robotaxi

Volledig zelfrijdend?

De Cybercab is een tweezitter zonder stuur of pedalen, uitgerust met een groot centraal aanraakscherm. De verplaatsingen gebeuren zonder menselijke bediening en zijn de volledig gebaseerd op de autonome rijsoftware van Tesla, Full Self-Driving (FSD). Het is op zijn zachtst een radicaal concept dat de visie van Musk op het ecosysteem van robotaxi’s belichaamt.

Advertentie – lees hieronder verder

Musk bevestigt dat de productie van de Cybercab in 2026 start en dat de commercialisatie “voor 2027” gepland is. Maar we weten allemaal dat Tesla’s beloftes vaak vertraging oplopen. Het Amerikaanse merk heeft ook verklaard dat het FSD-systeem zich nog in de ‘verbeteringsfase’ bevindt en dat de definitieve versie van de software nog moet komen. Laten we dus voorzichtig zijn met de deadline.

cybercab

Productie en wetgeving

De Cybercab wordt normaliter geproduceerd in Tesla’s fabriek in Austin, Texas. Elon Musk belooft een zeer grote productie om te voldoen aan de potentiële vraag van particulieren en autodeeldiensten.

De productie van een robotaxi op grote schaal beperkt zich echter niet tot de hardware. Het softwareaspect, namelijk de invoering van een betrouwbaar autonoom rijsysteem dat goedgekeurd is door de overheden, is ook een grote uitdaging. In een interview met Automotive News Europe zeggen experts zoals Philip Koopman, professor aan Carnegie Mellon, dat de ontwikkeling van de hardware relatief eenvoudig is, maar dat de software de grootste moeilijkheid vormt. Overheden zullen deze technologie ook moeten valideren voor ze op grote schaal op de weg ingezet kan worden, wat de komst van de Cybercab in steden mogelijk vertraagt.

Modern?

Esthetisch heeft de Cybercab de hoekige, avant-gardistische lijnen van de Tesla Cybertruck. Het is een radicale keuze, maar wel een die Musk rechtvaardigt door te zeggen dat “de toekomst eruit moest zien als de toekomst”. Er zijn ook vleugeldeuren om de toegang tot het interieur te vergemakkelijken.

Het idee van Musk – dat ter sprake kwam bij de release van de Model 3 – ligt in het model van de deelauto. Ook particuliere eigenaars van een Cybercab zullen hun auto kunnen verhuren aan Tesla’s netwerk van zelfrijdende taxi’s in ruil voor een deel van de opbrengst. Waarom niet? Natuurlijk moet nog blijken of dit businessmodel werkt. Niet alle eigenaars zullen hun auto immers willen verhuren. Eerst moeten de mentaliteit en het gedrag van mobiliteitsgebruikers veranderen. En dat is geen sinecure. We moeten ook nog zien hoe Tesla’s oplossing zich verhoudt tot andere oplossingen die al bestaan, zoals die van Waymo.

robovan-tesla

Hoe dan ook is Elon Musk helemaal overtuigd van zijn robotaxi. Hij wil er ook een busje van afleiden, zoals blijkt uit de presentatie van de Robovan, die tot twintig personen kan vervoeren. De boodschap is duidelijk: Tesla richt zich op de sector van het openbaar vervoer en wil collectieve mobiliteit transformeren en privatiseren. Net als in de ruimtevaart met SpaceX…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Tesla voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Chinees offensief: merken Voyah, Dongfeng en Mhero nu ook in België

De Chinezen vuren een nieuwe reeks automerken op ons af. Zowel Voyah, Dongfeng als Mhero komt naar België. Ze worden verdeeld door dezelfde dealergroep, Ghistelinck. De ambitie is om de eerste modellen snel te introduceren, namelijk een stadswagen, een SUV, een monovolume en een luxueuze elektrische terreinwagen. Tijd om ze te ontdekken.

Deze week 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.