Studie: elektrische auto's halveren geluidsoverlast en dit is waarom dat telt

Wie denkt dat elektrische wagens alleen goed zijn voor het milieu, mag daar gerust nog een voordeel aan toevoegen: ze zijn ook flink stiller dan klassieke auto’s op diesel of benzine. “In het stadsverkeer kan het verschil oplopen tot een halvering van het lawaai,” stelde een team van Zwitserse onderzoekers vast.

Gepubliceerd op 2 juli 2025
Leestijd : 3 min
Studie: elektrische auto's halveren geluidsoverlast en dit is waarom dat telt

Goed nieuws voor wie zich stoort aan verkeerslawaai: elektrische auto’s zijn veel stiller dan hun tegenhangers met verbrandingsmotor. Het lijkt een open deur, maar toch werd de kloof nog niet vakkundig en gedetailleerd onderzocht. Tot nu.

Akoestische afwijkingen

De nieuwe studie komt van het Zwitserse onderzoekscentrum Empa dat de handen - of moeten we zeggen oren? - in elkaar sloeg met de landelijke mobiliteitsorganisatie Touring Club Switzerland (TCS). De onderzoekers vergeleken verschillende wagens met elkaar en stelden opvallende akoestische afwijkingen vast tijdens hun lawaaiduels. Bij kruissnelheden, zelfs eerder traag, tekenden de microfoons amper verschillen op. Maar tijdens het optrekken aan lage snelheid gedraagt een elektrische auto zich veel voorbeeldiger. 

micorofoontest-gocar

Voor het eerst werkten Empa en TCS samen aan dit grootschalig geluidsproject. Op een testbaan in het Zwitserse Stockental lieten ze negen koppels auto’s rijden – telkens een elektrische versie en daarna een klassieke benzine- of dieselvariant. Van kleine stadswagentjes zoals de Peugeot (e-)208 tot grotere modellen zoals de VW ID.Buzz. Met speciale sensoren en microfoons maten ze hoeveel lawaai de voertuigen maakten bij constante snelheid én bij het versnellen.

Advertentie – lees hieronder verder

Verschil van 3 dB

Conclusie? Wie in een elektrische auto rijdt, maakt bij het optrekken veel minder lawaai. Vooral onder de 40 kilometer per uur, zoals wanneer je aan een rood licht vertrekt, ligt het geluidsniveau gemiddeld drie decibel lager. Daarbij geldt ook de regel: hoe sneller je optrekt, hoe groter het verschil. Nu, 3 dB klinkt misschien niet spectaculair, maar een decibelschaal is exponentieel en het betekent omgerekend dat het geluid in intensiteit gehalveerd wordt. Bij een constante snelheid tussen 30 en 60 km/u – typisch stadsverkeer – bleek het verschil dan weer miniem. De reden? Het meeste lawaai komt dan van de banden, niet van de motor.

driveby-gocar

Volgens Sascha Grunder van TCS is het onderzoek een mijlpaal: “We hebben met deze studie voor het eerst zwart op wit bewijs dat elektrische wagens in het dagelijkse verkeer stiller zijn. Vooral bij lage snelheden en felle acceleraties hoor je het onderscheid duidelijk.” Reto Pieren van Empa noemt de resultaten “een belangrijke stap vooruit voor wie werkt rond geluidsreductie in steden”.

Een op de vijf heeft last

Die geluidsoverlast is trouwens geen klein probleem. Volgens een recent rapport van het Europees Milieuagentschap (EEA) worden meer dan 112 miljoen mensen in Europa dagelijks blootgesteld aan schadelijke geluidsniveaus. Dat is meer dan één op de vijf Europeanen. Europa wil dat aantal tegen 2030 met 30 procent terugdringen, maar volgens het EEA lukt dat niet zonder extra inspanningen. De elektifricatie van het wagenpark kan daar een rol in spelen, al gaat het in dit rapport ook over overlast door bijvoorbeeld de luchtvaart.

De studie van Empa en TCS krijgt alvast een vervolg. De onderzoekers gaan de komende maanden verder met het analyseren van hun gegevens. In 2026 starten ze een nieuw onderzoek om te kijken hoe het type band en het soort asfalt het verkeerslawaai beïnvloeden. De resultaten daarvan worden eind volgend jaar verwacht.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Piet Andries Autojournalist
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Ferrari 208 voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.
Volkswagen ID.Buzz
tweedehands
16.992 km 875 €/m.
Flexlease - 8870 Izegem Bekijk
Volkswagen ID.Buzz
tweedehands Lwb ID. Pro 210 kW (286 pk) 86 kWh RWD Wielbasis: 3239 mm (LWB)
10.251 km 73.460 €
Etn J. TIMMERMANS N.V. - 3700 TONGEREN Bekijk
Volkswagen ID.Buzz
tweedehands ID. Pro
22.428 km 44.995 €
Lazoore-Cars - 8620 Nieuwpoort Bekijk
Volkswagen ID.Buzz
tweedehands
1.000 km 1.177 €/m.
Flexlease - 8870 Izegem Bekijk

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!