Belastingen
Vanaf 1 juli 2025 verandert de berekening van de belasting op inverkeerstelling in Wallonië. Hoewel de nieuwe regeling aangepast werd tegenover het voorstel van de vorige regering, valt ze nog altijd duurder uit. Voor eigenaars van elektrische auto’s zelfs véél duurder. En de elektrische transitie dan?
De Amerikaanse president Donald Trump heeft besloten om autofabrikanten wat ademruimte te geven. Ze krijgen een tijdelijke vrijstelling van de omstreden importtarieven van 25 procent voor voertuigen uit Canada en Mexico. Schuilt hierin ook wat hoop voor de Europese autobouwers?
Al maandenlang wordt gesproken over een nieuwe autofiscaliteit in Wallonië. De vorige Waalse regering had een decreet uitgevaardigd, maar dit benadeelde gezinnen en elektrische auto’s. Daarom past de nieuwe regering – aan de macht sinds juli 2024 – deze beslissing meteen aan. Een goede zaak? Toch niet helemaal.
Rijd je met een elektrische bedrijfswagen, dan betaalt je werkgever de kosten voor het thuisladen doorgaans terug. Helaas is het voor werkgevers belachelijk ingewikkeld om die kosten te berekenen. De fiscus komt nu eindelijk met een oplossing, al is die slechts tijdelijk.
De Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) is bij de kraag gepakt door het Rekenhof. Uit hun onderzoek blijkt dat de helft van de bedrijfswagens onbelast blijft. Dit zou de overheid jaarlijks tot 22 miljoen euro aan misgelopen inkomsten kosten. Wie is de schuldige?
Onlangs hoorden we over een studie in opdracht van de uittredende Brusselse minister van Mobiliteit, Elke Van Den Brandt. Maar wat er niet bij gezegd werd, was dat het als basis zou kunnen dienen voor het verbannen van SUV's in onze hoofdstad. Dat staat in de supernota die als basis dient voor de onderhandelingen van de volgende regering.
Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.
De Europese Unie heeft besloten om nieuwe heffingen in te voeren op geïmporteerde Chinese elektrische auto’s, met als doel de fabrikanten van eigen bodem te beschermen. Toch lijkt deze maatregel weinig effect te gaan hebben, aangezien Chinese autofabrikanten al volop bezig zijn manieren te vinden om de heffingen te omzeilen.
Vlaanderen en Wallonië zijn van plan om zo snel mogelijk een wegenvignet in te voeren voor buitenlandse bestuurders, om zo extra inkomsten te genereren voor de gewesten. Maar juridische obstakels door de Europese wetgeving bemoeilijken dit initiatief. Er is overleg tussen de gewesten nodig, dus ook met Brussel.
Vlaanderen was lang gekant tegen het idee van een wegenvignet, maar de nieuwe regering sluit zich aan bij het idee dat Wallonië eerder voorstelde. Minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) wil het vignet snel invoeren om zo extra inkomsten voor Vlaanderen binnen te halen.