Voorlopig niet dus. De invoering van een verkeersbelasting voor auto’s op elektriciteit loopt in Vlaanderen flinke vertraging op door onderhandelingen en gebrek aan een akkoord met andere gewesten. Nog snel een elektrische auto kopen? Of loop je toch nog risico?
Belastingen
Rijd je met een elektrische bedrijfswagen, dan betaalt je werkgever de kosten voor het thuisladen doorgaans terug. Helaas is het voor werkgevers belachelijk ingewikkeld om die kosten te berekenen. De fiscus komt nu eindelijk met een oplossing, al is die slechts tijdelijk.
Gaan eigenaars van bedrijfswagens met verbrandingsmotor in 2025 meer belasting betalen? Zeer waarschijnlijk wel, met een tarief dat tot 40% hoger kan uitvallen dan vijf jaar geleden. Dit is waarom.
De Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) is bij de kraag gepakt door het Rekenhof. Uit hun onderzoek blijkt dat de helft van de bedrijfswagens onbelast blijft. Dit zou de overheid jaarlijks tot 22 miljoen euro aan misgelopen inkomsten kosten. Wie is de schuldige?
Onlangs hoorden we over een studie in opdracht van de uittredende Brusselse minister van Mobiliteit, Elke Van Den Brandt. Maar wat er niet bij gezegd werd, was dat het als basis zou kunnen dienen voor het verbannen van SUV's in onze hoofdstad. Dat staat in de supernota die als basis dient voor de onderhandelingen van de volgende regering.
Auto’s worden steeds groter en zwaarder in België. Dat is de conclusie van een nieuw onderzoek dat in Brussel uitgevoerd werd. Het kan als basis dienen voor een nieuwe vorm van belasten.
Tijdens de Fleet EV Experience Days 2024 kun je de nieuwste elektrische auto’s ontdekken. Maar welke fiscale voordelen krijg je eigenlijk als EV-rijder? Hoe ontvang je de Vlaamse premie voor elektrische auto’s? En hoe werkt de ‘groene’ fiscaliteit van minister Van Peteghem voor bedrijfswagens? Dit moet je weten over de fiscaliteit.
Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.
De Europese Unie heeft besloten om nieuwe heffingen in te voeren op geïmporteerde Chinese elektrische auto’s, met als doel de fabrikanten van eigen bodem te beschermen. Toch lijkt deze maatregel weinig effect te gaan hebben, aangezien Chinese autofabrikanten al volop bezig zijn manieren te vinden om de heffingen te omzeilen.
Vlaanderen en Wallonië zijn van plan om zo snel mogelijk een wegenvignet in te voeren voor buitenlandse bestuurders, om zo extra inkomsten te genereren voor de gewesten. Maar juridische obstakels door de Europese wetgeving bemoeilijken dit initiatief. Er is overleg tussen de gewesten nodig, dus ook met Brussel.
Vlaanderen was lang gekant tegen het idee van een wegenvignet, maar de nieuwe regering sluit zich aan bij het idee dat Wallonië eerder voorstelde. Minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) wil het vignet snel invoeren om zo extra inkomsten voor Vlaanderen binnen te halen.
Den Haag, de op twee na grootste stad van Nederland, treedt in de voetsporen van Parijs en werkt aan een hoger parkeertarief voor SUV’s. Lokale overheden worden geconfronteerd met meer grote auto’s op straat en zoeken naar manieren om die te beperken. Zulke praktijken zullen de komende jaren wellicht vaker voorkomen.
De nieuwe Vlaamse regering wil een strak economisch beleid voeren en dat zullen ook de elektrische rijders voelen. Wellicht zal elektrisch rijden forser belast worden en zullen de premies voor de aankoop van een EV verdwijnen. Wat betekent dat concreet?
Het project van de autovignet in Wallonië om een belasting in te voeren voor alle bestuurders die de Waalse snelwegen gebruiken, zal niet voor 2026 worden ingevoerd. Hoewel deze maatregel wordt gezien als een oplossing om een tekort aan regionale inkomsten op te vullen, veroorzaakt het verdeeldheid, terwijl Vlaanderen en Brussel een andere aanpak ondersteunen…
De autofiscaliteit in België is gedateerd en voorbijgestreefd. Dat is de mening van twee professoren uit het academische wereldje die in een in een uitvoerige analyse hebben gepubliceerd. Maar wat moet er precies veranderen?