Halveert straks de lijst met aftrekbare plug-in hybrides?

De Arizona-regering van Arizona beloofde het: plug-inhybrides blijven iets langer aftrekbaar voor bedrijven. Maar niemand zag aankomen dat de lijst met goedgekeurde modellen minstens zou halveren!

Gepubliceerd op 16 maart 2025
Leestijd : 2 min
Halveert straks de lijst met aftrekbare plug-in hybrides?

De nieuwe regering van Arizona kiest voor een soepelere aanpak bij de overstap naar elektrisch rijden, vooral wat betreft de belasting op elektrische auto’s. Concreet mogen bedrijven en zelfstandigen plug-inhybrides langer afschrijven, een populaire keuze vanwege de flexibiliteit en actieradius. Maar waarom deze koerswijziging? Simpel: de overheid rekende uit dat 350.000 zelfstandigen nog in een benzine- of dieselauto van vóór 2019 rijden. Met deze maatregel wil ze hen aansporen om over te stappen op een elektrische of hybride auto en zo het wagenpark vergroenen.

Onze collegas van De Tijd/L’Écho hebben het wetsontwerp bemachtigd over de versoepeling van de belastingvoordelen voor plug-inhybrides. Oorspronkelijk zou de aftrekbaarheid, na 100% in 2024, degressief afnemen tot 75% in 2025, 50% in 2026, 25% in 2027 en 0% in 2028. Maar dat verandert. De nieuwe wet houdt de aftrekbaarheid op 75% tot eind 2027, verlaagt die naar 65% in 2028 en 57,5% in 2029.

Q3 - copie

Zeer korte lijst

Wie een plug-inhybride op het oog heeft, moet opletten. Vanaf 2026 scherpt Europa de emissienormen voor plug-inhybrides aan en gaat niet langer uit van eigenaars die 85% elektrisch rijden. Gevolg? De officiële CO2-uitstoot verdubbelt of verdrievoudigt, en daarmee daalt automatisch de aftrekbaarheid.

Advertentie – lees hieronder verder

Daardoor vallen veel populaire plug-inhybrides straks buiten de boot. Ter herinnering: in België geldt een CO2-grens van 50 g/km om een echte’ plug-inhybride van een valsete onderscheiden. Volgens het International Council on Clean Transportation (ICCT) blijft de BMW X1 net binnen de limiet (17 g/km nu, 45 g/km in 2026), maar andere modellen vallen erbuiten: de Audi Q3 (33 g/km wordt 87 g/km), BMW X5 (20 g/km wordt 53 g/km), BMW 3 Reeks (33 g/km wordt 87 g/km) en Peugeot 308 (27 g/km wordt 71 g/km). Dit is slechts een greep uit de lijst. De strengere normen beperken de keuzemogelijkheden en wie niet vooruitdenkt, riskeert met een niet-aftrekbare auto te eindigen.

308

Elektrische autos: geen probleem

Elektrische autos blijven 100% aftrekbaar. Voor energie geldt: elektriciteit blijft volledig aftrekbaar, terwijl benzine en diesel (hybride of niet) op 50% aftrekbaar blijven. Plug-inhybrides onder de 50 g/km blijven vooral interessant voor zelfstandigen zonder VAA. Bedrijven die PHEVs aan werknemers aanbieden, moeten verder rekening houden met een verhoogd VAA.

Het is zaak vooruit te kijken zodra het kabinet Jambon (N-VA) de regels eind deze maand verduidelijkt. Tot die tijd houdt de leasesector de adem in, ervan overtuigd dat de onzekerheid nu al invloed heeft op de markt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist
Gocar marketplace
52.640 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Gocar marketplace
52.640 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.