De pas aangetreden Arizona-regering geeft plug-inhybride auto’s een nieuwe kans. Concreet betekent dit een verlenging van hun belastingaftrek, die sinds 1 juli 2023 snel werd afgebouwd. Maar die afbouw wordt grotendeels teruggedraaid: bedrijven en zelfstandigen kunnen nu tot eind 2027 profiteren van een 75% aftrekbaarheid. Daarna daalt dit percentage geleidelijk naar 65% in 2028 en 57,5% in 2029.
Officieel wil de overheid bedrijven meer ademruimte geven die nog niet klaar zijn voor de overstap naar volledig elektrisch, of nog midden in de transitie zitten. Tegelijk biedt dit uitstel de overheid de kans om de uitrol van openbare laadinfrastructuur te temporiseren totdat die beter ontwikkeld en praktischer is voor gebruikers.

Verandering voor de markt?
Het plan is om bedrijven een langere overgangsperiode te geven, terwijl particulieren minder steun krijgen. De Vlaamse aankooppremie verdwijnt namelijk op 22 november 2024, en er zijn geen plannen om die opnieuw in te voeren.
Advertentie – lees hieronder verder
Voor de markt lijkt dit een aantrekkelijk lokaas, maar zal die ook volgen? Dat is allerminst zeker. Plug-in hybrides (PHEV’s) zijn nog steeds een tikkeltje goedkoper om te leasen dan volledig elektrische auto’s en spreken een beperkt aantal bedrijven aan, vooral voor personeel met een beperkter budget vanwege de goedkopere kost. Toch blijft hun toekomst onzeker. We moeten ook afwachten hoe werknemers zullen reageren op het VAA, dat tegen 2027 naar verwachting aanzienlijk zal stijgen.
Want Europa stelt vast dat stekkerhybrides onvoldoende worden opgeladen, waardoor hun officiële verbruikscijfers flink zijn afgeknot. In werkelijkheid zouden ze 3,5 keer meer verbruiken dan gehomologeerd. Dat CO2-voordeel zal sneller verdwijnen dan verwacht. Dat kan resulteren in hogere VAA-kosten door de stijgende CO2-niveaus - mogelijk een verdrievoudiging tegen 2027.

Volgens specialisten zou de populariteit van plug-inhybrides (PHEV’s) weleens van korte duur kunnen zijn. Vlootbeheerders hanteren langetermijnvisieskijken vooruit en hebben vaak al gekozen voor volledig elektrisch, waardoor de impact van PHEV’s op de markt beperkt zal blijven.
Bovendien stelde Renta, de federatie van autoverhuurbedrijven, bij de aankondiging van Arizona dat ze “niet vroeg” om een versoepeling voor PHEV’s. Hierdoor dreigt de transitie juist te vertragen in plaats van te versnellen. Een eenvoudige kwestie is het allerminst …
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be