Automarkt
De voorbije weken zijn uitgedraaid op een nachtmerrie voor Jaguar Land Rover (JLR). Sinds een cyberaanval op 1 september ligt de productie bij de Britse autobouwer helemaal stil. Wat begon als een IT-incident, is intussen uitgegroeid tot een economische crisis die banen bedreigt en sloten geld kost.
In het Verenigd Koninkrijk trekken verzekeraars aan de alarmbel over automodellen van Chinese makelij. Na het probleem van ontoereikende onderdelenvoorraad blijkt dat hun modellen een al te gemakkelijke prooi zijn voor autodieven. Het gevolg van een cultuurclash, zo blijkt.
In augustus 2025 zijn de inschrijvingen van nieuwe auto’s in België opnieuw gedaald, met bijna 11%. De neerwaartse spiraal blijft dus aanhouden voor de sector. Sommige merken doen het nog relatief goed, maar de meeste constructeurs gaan achteruit. Eentje schreef afgelopen maand zelfs geen enkele nieuwe auto in.
De Belgische familie de Mévius, bekend van biergigant AB InBev én hun passie voor autosport, heeft de leiding genomen in de overname van de Oostenrijkse sportwagenbouwer KTM X-Bow. Daarmee krijgt de hyperexclusieve autobouwer, die bekendstaat om zijn radicale racewagens voor de openbare weg, een nieuwe toekomst onder Belgische vleugels.