Donald Trump, ooit fel tegenstander, wil nu volledig autonome auto’s de weg op laten. Een verrassende draai die Elon Musk, de nieuwe minister van Overheidsefficiëntie, zeker goed uitkomt.
Automarkt
Volgens een onderzoek van Accenture is meer dan 50% van de automobilisten wereldwijd van plan om binnen tien jaar in een elektrische auto te rijden. Is het vooral willen of eerder moeten?
De elektrische auto verkeert in zwaar weer. Experts wijzen vaak naar strategische en economische misstappen van westerse autofabrikanten en hun falen om betaalbare elektrische modellen te produceren. Maar die verklaring schiet tekort. De huidige crisis in de auto-industrie is vooral een politieke crisis. Dit is waarom.
Het zijn woelige tijden voor de autosector en dat laat zeker zijn sporen na in het dealerlandschap. Een Franse studie heeft naar de tevredenheid gepeild waarbij zich duidelijke winnaars en verliezers aftekenen. Een kwart van de ondervraagden overweegt om de samenwerking met hun merk stop te zetten.
Het economische model van Chinese autoconstructeurs lijkt de nieuwe referentie in de autowereld. Toch moeten bepaalde merken bijsturen. Geely bijvoorbeeld, dat ondanks zijn groei nu al moet rationaliseren. Legt dit extra druk op de Europese autobouwers?
In Duitsland laten automobilisten elektrische auto’s massaal links liggen. Volgens een onderzoek keert 34% van de bezitters van elektrische auto’s terug naar auto’s met een verbrandingsmotor, zowel benzine als diesel.
Deze keer is het echt afgelopen voor de autofabriek Audi Brussels. De directie heeft beslist om de zoektocht naar een overnemer te stoppen nadat de laatste kandidaat zich terugtrok. De site in Vorst sluit aan in het rijtje van Renault Vilvoorde, Ford Genk en Opel Antwerpen..
De Chinezen vuren een nieuwe reeks automerken op ons af. Zowel Voyah, Dongfeng als Mhero komt naar België. Ze worden verdeeld door dezelfde dealergroep, Ghistelinck. De ambitie is om de eerste modellen snel te introduceren, namelijk een stadswagen, een SUV, een monovolume en een luxueuze elektrische terreinwagen. Tijd om ze te ontdekken.
Het is een terugkerend probleem: de LED-koplampen van onze auto’s zijn zeer efficiënt, maar veroorzaken vaak verblinding bij andere weggebruikers, wat voor gevaarlijke situaties zorgt. Het aantal klachten hierover blijft stijgen, en Europa overweegt nu maatregelen te nemen.
Er is al veel gezegd en geschreven over de malaise die de westerse automerken doormaken. Maar de crisis heeft nu ook het land van de Rijzende Zon bereikt. Door een tegenvallende verkoop gaat Nissan bijvoorbeeld 9.000 jobs schrappen, terwijl de grote baas het mes zet in zijn eigen loon. Ligt het aan de verkoop, of spelen er andere zaken?
Uit een studie blijkt hoe sterk de Belgen financieel benadeeld zijn bij het gebruik van een elektrische auto, vooral door de laadkosten. De elektriciteitsprijzen behoren tot de hoogste in Europa. Zal dit de transitie vertragen?
De boetes voor het niet halen van de CO2-normen voor volgend jaar moeten volgens de grote landen Frankrijk en Duitsland worden herzien. De auto-industrie heeft het immers als moeilijk genoeg. Maar in Brussel blijft de telefoon voorlopig op de hoorn liggen.
Audi had al in de zomer aangekondigd dat de sluiting van de vestiging in Vorst op de resultaten zou wegen. Nu is ook duidelijk hoe zwaar. De winst van het merk is zo goed als helemaal weg.
De auto-industrie verkeert in een crisis. Volgens de Duitse vereniging van de auto-industrie (VDA) kunnen er tegen 2035 bijna 200.000 banen verloren gaan. Faalt de Europese auto-industrie?
De Tesla van 25.000 dollar (bekend als de Model 2) werd maandenlang met hand en tand verdedigd door Elon Musk en zou het autorijden democratiseren. Maar vandaag vindt de topman dat zo'n model totaal nutteloos is voor automobilisten. Hoe komt dat?