Automarkt
Een Ferrari, Porsche of Bentley: voor velen blijft het een jongensdroom op vier wielen. Maar hoe is het écht om zo’n luxewagen te bezitten? Wat drijft mensen die het zich kunnen permitteren – en wat verwachten ze van hun investering? Een internationale bevraging van McKinsey opent de motorkap van de luxewereld. En jawel, ook voor multimiljonairs blijkt een luxeauto niet alleen maar zorgeloos plezier.
Brussel en Beijing voeren gesprekken over een mogelijke regeling die de spanningen rond Chinese elektrische wagens moet temperen. In plaats van de bestaande douanetarieven wordt nu gedacht aan het alternatief van minimumprijzen. Hoe reageert de auto-industrie op dit voorstel?
Om het te schoppen van idee tot productie én succes in de showroom, zijn in de autosector sloten geld nodig. Veel EV-startups halen de eindstreep dan ook niet. Maar er zijn uitzonderingen. Volgens een Brits onderzoek maken er voorlopig maar vier elektrische automerken winst — sommige voorspelbaar, andere verrassend.
Er is veel gesproken over de pandemie en de vele projecten die daardoor ontstonden bij heel wat Belgen: een groter huis met tuin, opnieuw beginnen met sporten en voor sommigen... een oldtimer in de garage. Wat blijft daar vandaag nog van over? En wat was de impact op de markt?
Sinds Carlos Ghosn als beschermheer van de alliantie is weggevallen, is het water tussen Renault en partner Nissan nogal diep geworden. Maar een nieuw huwelijkscontract tussen beide partners probeert een brug te slaan omdat het met de fusiegesprekken van Nissan niet wil lukken. Wat staat daarin?