Automarkt
In Noorwegen vindt jaarlijks de strenge wintertest El Prix plaats, die het rijbereik van een hele horde elektrische auto’s op de proef stelt. Traditioneel scoort Tesla hoge ogen in deze uithoudingsmatch. Maar tijdens de jongste editie ging de kroon naar een heel andere kandidaat. De Model 3 kwam er zelfs niet aan te pas.
Nederland maakt Belgische tweedehandswagens aantrekkelijker dan op de grote Duitse markt. In de strijd tegen tellerfraude registreert de Rijksdienst voor het Wegverkeer nu ook de Belgische kilometerstanden. De vertrouwensboost die het oplevert kan de handel met de Noorderburen alleen maar ten goede komen.
Niet alle automerken hebben evenveel last van de elektrische verkoopsdip. Rolls-Royce, dat de vraag naar maatwerk amper kan bijhouden, wil na het succes van de Spectre nog dit jaar een tweede elektrisch model in de familie. En daarvoor is het huidige huis te klein geworden.
De Europese Unie heeft besloten om constructeurs die (te veel) auto’s met verbrandingsmotoren verkopen strenger te belasten vanaf 2025. Om de boetes te vermijden, doen ze een beroep op Tesla om CO2-rechten te kopen, een operatie die de Amerikaanse constructeur een miljard euro kan opleveren. Serieus?