Een technische fout met het AdBlue-systeem op zijn dieselmotoren heeft bij de klanten van Stellantis als tot de nodige wrevel geleid. Goed nieuws voor de Belgische klanten: de autogroep moet het pijnpunt kosteloos herstellen. Maar dat ging niet zonder slag of stoot.
Automarkt
De studies struikelen over elkaar, en de conclusies zijn niet altijd eensgezind. Maar volgens een recent onderzoek van D’Ieteren is er weinig twijfel mogelijk: 80% van de elektrische autobezitters is volledig tevreden met hun keuze en wil niet terug naar een verbrandingsmotor. En daar hebben ze zo hun redenen voor.
Ondanks een krimpende markt in 2024 wisten sommige merken beter te presteren dan anderen. Volgens cijfers van Febiac bezetten Volkswagen en Audi respectievelijk de tweede en derde plaats. Maar wie staat er op nummer één?
Elk jaar publiceert Consumer Reports, een echte referentie aan de overkant van de Atlantische Oceaan, een ranglijst van de meest betrouwbare automerken. Verrassend genoeg is de koppositie dit keer niet voor de Toyota/Lexus-tandem, die is ingehaald door een andere fabrikant. Betekent dit dat Toyota niet meer de kwaliteit levert die we gewend zijn? Niet per se - er is een logische verklaring.
Het vertrek van Carlos Tavares herschudt de kaarten binnen de Stellantis-groep, met veertien automerken onder de vleugels. Achter de schermen wordt gefluisterd dat de toekomst van minder winstgevende merken, zoals Citroën en Peugeot, op het spel staat.
Webwinkel Amazon wordt autohandelaar. In de VS kan je nu een vierwieler online bestellen, al is het aanbod wel nog beperkt.
Tien jaar voor ons stopt Noorwegen de verkoop van nieuwe verbrandingsmotoren in personenwagens. Dat schenkt ons een blik op onze toekomst.
Met de ingestorte markt voor nieuwe auto’s veroudert het Belgische wagenpark in rap tempo. De gemiddelde leeftijd nadert de 10 jaar, met als gevolg stijgende kosten voor reparatie en onderhoud.
Voorlopig niet dus. De invoering van een verkeersbelasting voor auto’s op elektriciteit loopt in Vlaanderen flinke vertraging op door onderhandelingen en gebrek aan een akkoord met andere gewesten. Nog snel een elektrische auto kopen? Of loop je toch nog risico?
“Ik denk dat een gewoon model van 25.000 dollar zinloos is. Het zou dwaas zijn. Het zou volledig in strijd zijn met wat wij geloven...”, veegde Teslabaas Elon Musk de komst van een goedkope Tesla eerder nog van tafel. Maar een van zijn naaste managers luidde een heel andere klok in een gesprek met een investeringsbank.
Onze verwachtingen waren dat de komst van tweedehands elektrische auto’s automobilisten zou verleiden met hun betaalbare prijzen. Maar dat blijkt niet het geval. Zelfs tegen bodemprijzen blijven elektrische auto’s massaal staan op de parkeerplaatsen.
Europa heeft onlangs nieuwe belastingen ingevoerd op elektrische auto’s uit China, om zijn industrie te beschermen. Straks zal de VS onder Trump waarschijnlijk volgen. Maar onverwacht slaat China nu terug met een exporttaks op elektronische chips. Dit kan de prijzen van tal van technologische producten — waaronder auto’s — fors opdrijven.
Ondanks de smeekbede van de dealers en de bloedende verkoopcijfers, gaat Stellantis voor zijn verkoopsstrategie in België verder op het nochtans weinig hoopgevende elan. Ons land dient als proeftuin voor het nieuwe verkoopmodel. De grote baas heeft er alle vertrouwen in dat het goed komt, terwijl de concurrentie wél op zijn stappen terugkeert. Wie heeft het bij het rechte eind?
Europese autofabrikanten staan onder druk, en grote herstructureringen liggen in het verschiet. Bij Volkswagen is de onrust voelbaar, met plannen voor langdurige stakingen. Moeten Belgische klanten die een auto hebben besteld zich zorgen maken?
Autocriminaliteit draait niet alleen om te snel rijden of roekeloos gedrag. De federale politie heeft zojuist de cijfers voor 2024 onthuld. Welke auto’s worden het vaakst gestolen, en in welke regio gebeurt dat het meest?