Als onderdeel van de facelift van de 911, pakt Porsche uit met drie nieuwe vierwielaangedreven varianten: de Carrera 4S, Carrera 4S Cabriolet en de Targa 4S. Wie de natte Waalse Ardennen vaak combineert met haastige ritten over de droge Autobahn, heeft weer wat meer keuze.
Automarkt
Het Autosalon van Brussel staat opnieuw op de kalender voor 2026. En het wordt breder, want ook motormerken maken hun opwachting. Maar wat maakt zo’n evenement vandaag nog succesvol, nu de meeste grote internationale salons wegkwijnen? Dat vroegen we aan de directeur van het Autosalon, Frank Van Gool.
Dat België een vrijhaven is voor bedrijfswagens, wordt in de politiek al eens aan de schandpaal genageld. Maar als bazooka voor de inperking van de CO₂-uitstoot – toch geen onbelangrijk doel – schiet het allerminst met losse flodders. Zoveel becijferde hr-bedrijf Acerta, dat een opvallende kentering waarneemt.
Chinese autofabrikanten bereikten in mei 2025 een ongekend marktaandeel van 5,4% in Europa. Deze groei was het resultaat van een spectaculaire verkoopstijging, vooral in het hybride segment en dat van de verbrandingsmotoren. Merken als MG, BYD en Chery zijn de belangrijkste trekkers.
Vroeger waren familiegarages een steunpilaar van de Belgische automarkt, maar intussen zijn ze verdrongen door Europese mastodonten. De cijfers zijn onverbiddelijk: de tien grootste groepen zijn vandaag goed voor een derde van de Belgische automarkt. De onafhankelijken verdwijnen stilaan van het toneel.
Stennis schoppen in de luxeklasse? Dat lukte de vorige DS 9 maar ondermaats. Dus gooit DS het met zijn nieuw vlaggenschip, N°8, over een compleet andere boeg: een uitgesproken cross-overlook, een volledig elektrische aandrijving én een vleugje presidentiële allure. Veranderde niet: de ambitie om de Duitsers het vuur aan de schenen te leggen. Maar de zwoele naam alleen zal het niet trekken …
De Franse Assemblée nationale heeft beslist om de lage-emissiezones (LEZ of ZFE) af te schaffen, maar die beslissing is nog niet definitief. Moet je dus, vlak voor de zomervakantie, nog altijd een Crit’Air-vignet aanvragen? We duiken in een gevoelig dossier op het snijvlak van volksgezondheid en bestraffende ecologie.
Met een verkoop van 253 stuks sinds het begin van dit jaar kunnen we nog niet schrijven dat het in ons land storm loopt voor de SUV’s van Omoda en Jaecoo. Maar daar kan straks verandering in komen. Met extra modellen, jawel, maar ook omdat de Chinezen Darren Tu als grote man naar de Belux hebben gezonden. Dat is de manager die in de Spaanse hitlijsten – toegegeven, een prijsgevoelige markt - Omoda boven gevestigde merken als Land Rover en Alfa Romeo tilde. Kan hij dat succes bij ons herhalen? Een gesprek.
Er was een tijd dat bestuurders precies wisten welke motor ze wilden – en daar ook dagelijks van genoten. Maar die tijd ligt achter ons. Vandaag interesseert het gros van de automobilisten zich amper nog voor wat er onder de motorkap zit. En nee, dat heeft niets te maken met de opkomst van de elektrische wagen.
Na jaren van daling is de CO₂-uitstoot van nieuwe auto’s in Europa in 2024 opnieuw gestegen. En dat heeft een opvallende reden: de instorting van de markt voor elektrische auto’s in Duitsland nadat de aankoopsubsidies plots geschrapt werden. Deze paradox kan zelfs de klimaatdoelstellingen van de Europese Unie op de helling zetten...
Tesla gaat helemaal onderuit in Europa. Toch is er één markt waar het merk bijzonder goed scoort, ondanks de politieke strapatsen van grote baas Elon Musk. Nog opvallender is dat dat land zelfs een toonbeeld van ethiek en een absolute wereldspeler in elektrische mobiliteit is. Wat is er dan aan de hand?