Hans Dierckx las als kind al autoboekjes en is voltijds journalist sinds 2006. Hij blijft ook na al die jaren geboeid door alles wat met auto’s te maken heeft, van een fabriek bezoeken over een geschiedenis uitspitten of een ingenieur uithoren tot naast een circuit staan. Zoetgevooisde verbrandingsmotoren en interessante oldtimers laten hem niet koud, maar voor elektrisch rijden staat zijn blik net zo open. Het ene sluit het andere niet uit.
Hans Dierckx
Autojournalist
Deel
Deel
Artikelen geschreven door Hans Dierckx
Vloerverwarming in huis wordt meer en meer gemeengoed, maar in de autosector kwam niemand eerder op het idee. Hyundai-dochtermerk Genesis komt er echter mee tegen 2026.
Het hertimmerde Jaguar moet van ver terugkomen wanneer het in 2026 met een nieuwe generatie elektrische auto’s komt. En het gaat vooral moeten afrekenen met een oud zeer.
Zowel in Antwerpen als Gent is de luchtkwaliteit er de afgelopen jaren op vooruit gegaan, blijkt uit een stu-die van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM). De onderzoekers wijzen naar de lage-emissiezones als een van de redenen.
Met het gemiddelde optiebudget dat een Bugatti-klant uitgeeft, kan je een Ferrari kopen, en dan heb je nog wat zakgeld voor een mooie Porsche. De rijksten der aarde spenderen gul.
Zelfrijdende auto’s zijn er nog steeds niet. Dat de technologie al ver staat, bewijst BMW, dat in zijn fabrieken afgewerkte auto’s op eigen houtje laat rondrijden.
Een tweedehandse Tesla Model 3 vind je weleens aan best aanvaardbare prijzen. Maar je kijkt toch maar beter goed uit voor je toehapt. Dit is waarop je moet letten.
Het Zweedse bedrijf Northvolt zou de eerste grote Europese fabrikant van batterijen voor elektrische auto’s worden. Vandaag zijn ze failliet. Wat liep er mis?
Scan niet zomaar elke QR-code die je tegenkomt. Je kan er een smak geld mee kwijtspelen.
Auto’s van vandaag zien er binnenin fundamenteel anders uit dan 10 jaar geleden, met steeds grotere en prominentere aanraakschermen, in de plaats van fysieke knoppen. Maar hier en daar keert een autobouwer al op zijn stappen terug.
Zelfs de Italianen laten Fiat tegenwoordig gemakkelijk links liggen wanneer ze een auto kopen. Het illustreert de wrange toestand bij het dochtermerk van de Stellantis-groep, die in zijn geheel op de sukkel is in Europa.
Voor de betere elektrische auto moet je bij de Koreanen zijn. Zoals deze nieuwe EV3, waarmee Kia een puntig en bijwijlen spitsvondig alternatief voor populaire stekkercrossovers als de Volvo EX30 of Volkswagen ID3 aanreikt.
Wie op zoek is naar een nieuwe auto, kan dit najaar een goede zaak doen. Verschillende autobouwers zitten immers met overtollige voorraden, en er is nog een andere reden waarom de koopjesperiode dit jaar vroeg begint.
Bij Porsche zijn de duurste wielen de gevaarlijkste. Opnieuw doet de Duitse sportwagenbouwer een terugroepactie op velgen met een centrale moer.
Met tweerichtingsladen zouden elektrische auto’s ideaal zijn als buffercapaciteit voor het stroomnet. Dat zou in Europa tegen jaarlijks 22 miljard euro kunnen besparen aan productie- en distributiekosten.
Een van de 3 Duitse fabrieken die Volkswagen waarschijnlijk zal sluiten, is eigenlijk geen fabriek. De vestiging in Dresden was altijd al vooral een prestigeproject.
Fords ceo Jim Farley is als een bakker die zijn pistolets elders gaat halen. Hij rijdt niet met een Ford, maar met een Chinese Xiaomi.