Vlaanderen en Wallonië lijken voor één keer op dezelfde lijn te zitten: beide regio’s steunen het idee van een verplichte wegenbelastingsticker voor alle personenwagens. De bevoegde ministers van Mobiliteit, Annick De Ridder (N-VA) in Vlaanderen en François Desquesnes (Les Engagés) in Wallonië, schuiven gestaag op in hun overleg. Toch zijn er twijfels. Sommigen denken dat Europa het plan zal afschieten wegens mogelijke discriminatie, zoals al gebeurde met gelijkaardige voorstellen in andere landen die botsten met het principe van vrij verkeer.
Toch lijken de obstakels het project in Vlaanderen en Wallonië niet echt te vertragen. Zelfs niet het feit dat Brussel voorlopig niet mee aan tafel zit - nogal essentieel zou je denken. Als alles volgens plan verloopt, zou het vignet tegen 2029 (het einde van de legislatuur) ingevoerd worden. Voor Belgische automobilisten blijft het budgetneutraal: het bedrag wordt afgetrokken van of verwerkt in de bestaande wegenbelasting. Het doel is duidelijk: ook buitenlandse bestuurders laten meebetalen, zoals in Zwitserland. Zij vertegenwoordigen een niet te verwaarlozen 20% van het verkeer. Welkom ook om de Vlaamse overheidskas met 130 miljoen euro en de Waalse met 50 miljoen euro te spekken.
Digitaal
Op vraag naar de stand van zaken in de Commissie bevestigde minister Desquesnes dat de gesprekken goed vooruitgaan. Ze benadrukte ook dat er géén sprake is van een papieren of zelfklevende sticker onder de voorruit, zoals sommigen misschien dachten. Het Belgische vignet wordt volledig digitaal – net zoals in Zwitserland - en dus niet fysiek.
Hoe de controle zal verlopen? Simpel, eigenlijk: nummerplaten worden vooraf geregistreerd, en de ANPR-camera’s doen de rest. Die checken of het digitale vignet in orde is. Na snelheidscontroles, toezicht op gsm-gebruik achter het stuur, toegang tot lage-emissiezones en controle op verzekering en keuring, krijgen de slimme camera’s er opnieuw een taak bij. Op lange termijn zal die investering zich ongetwijfeld terugbetalen.
Advertentie – lees hieronder verder
De minister liet ook weten dat het vignet flexibel wordt in geldigheid. Buitenlandse bestuurders zouden dus niet per se voor een volledig jaar moeten betalen, maar kunnen kiezen voor een dag, tien dagen, een maand of een jaar. Anders dan het Zwitserse systeem met één vaste jaarprijs, zou deze aanpak slim kunnen inspelen op Europese gevoeligheden, doordat de kosten voor buitenlanders lager liggen.
We zullen nog even moeten wachten op het uiteindelijke vignet, maar we moeten benadrukken dat de vooruitgang tussen Vlaanderen en Wallonië opvallend en nieuw is. Vlaanderen was jarenlang voorstander van een kilometerheffing, maar heeft dat plan intussen laten vallen ten voordele van een wegenbelastingsticker. Of het er nu écht van komt, blijft afwachten. Het idee circuleert tenslotte al meer dan 20 jaar …
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be