Vlaanderen kampt nog steeds met files in de keuringcentra. Het is vaak moeilijk voor automobilisten om een afspraak te krijgen, en de wachtrijen zijn in de centra zijn eindeloos. Momenteel moeten alle personenauto’s die 4 jaar oud zijn jaarlijks worden gekeurd. Alleen de auto’s jonger dan 6 jaar en met minder dan 100.000 km op de teller kunnen om de 2 jaar gekeurd worden.
Aangezien het planningprobleem niet kan worden opgelost, heeft de minister van Mobiliteit afgelopen vrijdag een voorstel ingediend bij de Vlaamse regering. Het voorstel is om de controles te spreiden om de files te verminderen. Als deze wordt aangenomen, zouden auto’s die ouder zijn dan 4 jaar en minder dan 160.000 km hebben afgelegd slechts om de 2 jaar gekeurd moeten worden. Volgens het kabinet van Mobiliteit zouden zo een half miljoen auto’s minder moeten gekeurd worden, per jaar. Dit voorstel werd al eerder besproken, maar heeft destijds niet tot resultaten geleid. Het ligt nu weer op tafel, misschein in het licht van de aankomende verkiezingen…
Geen veiligheidsrisico?
In een gesprek met HLN vertelde Lydia Peeters dat “de limiet van 160.000 km de nieuwe drempel zou worden voor de jaarlijkse keuring. Eigenaars van voertuigen die weinig rijden zouden het meest profiteren van dit voorstel. Iemand die bijvoorbeeld jaarlijks 10.000 of 15.000 km rijdt, zou twee tot vier keuringen minder hoeven te ondergaan dan nu het geval is. Hierdoor kunnen keuringsinstanties de wachttijden en wachtrijen aanzienlijk verminderen, wat bijdraagt aan een betere dienstverlening.”
Advertentie – lees hieronder verder
Het voorstel voorziet ook een uitbreiding van deze versoepeling voor voertuigen met een trekhaak (categorie M1). Volgens Lydia Peeters zou dit geen gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid. Ze voegde eraan toe dat “het niet langer nodig is om voeruigen jaarlijks te laten keuren. Moderne voertuigen zijn, in tegenstelling tot die van enkele decennia geleden, uitgerust met geavanceerdere technologieën en systemen. Een tweejaarlijkse keuring heeft daarom geen impact op de verkeersveiligheid.”
Het blijft nu afwachten hoe Wallonië en Brussel, die niet dezelfde regels toepassen als Vlaanderen, zullen reageren. Harmonisatie is echter niet uitgesloten. Enkele maanden geleden zei de Waalse minister van Verkeersveiligheid, Valérie De Bue (MR), dat ze wachtte op alle informatie van de Vlaamse autoriteiten om het dossier te onderzoeken. Het is niet bekend of zij die al ontvangen heeft.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be