Verkeersveiligheid
In een poging om het aantal verkeersdoden fors terug te dringen, rolt de Waalse regering dit jaar 150 nieuwe radars uit. Dat maakte Minister van Mobiliteit François Desquesnes (Les Engagés) vrijdag bekend; De regio wil daarmee een inhaalbeweging inzetten op Vlaanderen dat drie keer zoveel flitscamera’s telt. Op deze plekken komen ze.
Een opmerkelijke primeur. In de Finse hoofdstad Helsinki viel het voorbije jaar geen enkele verkeersdode. Toch verplaatsen zich dagelijks 1,5 miljoen mensen in deze stad. In België blijft de dodentol in het verkeer onrustwekkend hoog. Toch geloven mobiliteitsexperts dat het Finse model hier haalbaar is. Maar dat gaat moedige keuzes vragen.
Hoewel de wegcode duidelijk is, blijven veel automobilisten onterecht op de middelste rijstrook van de snelweg rijden. Een bijzonder irritant gedrag, dat de doorstroming belemmert en het risico op ongevallen verhoogt, maar waar de politie kennelijk weinig tegen kan doen...
Na China en Amerika wil het fenomeen van de robotaxi nu ook Europa in de ban slaan. En het zijn weer de Chinezen die in de voorhoede spelen en deze nieuwe vorm van mobiliteit willen domineren. Volgend jaar al landt Baidu, ’s werelds grootste naam in zelfrijdende taxi’s.
Een test van de Franse vereniging 40 millions d’automobilistes toont hoe groot de risico’s zijn van vermoeidheid achter het stuur. Alles werd geanalyseerd: veiligheidsafstanden, afwijkingen van de rijstrook, afleiding, en vooral de hallucinante afstanden die bestuurders aflegden… met gesloten ogen! De conclusies zijn ronduit onthutsend.
Tot 10 augustus 2025 houden bijna dertig Europese landen gecoördineerde snelheidscontroles. Het doel: het aantal dodelijke verkeersongevallen verminderen – snelheid blijft de grootste boosdoener op Europese wegen. Wees dus op je hoede, want elk jaar regent het tienduizenden boetes.
Worden onze straten binnenkort anders ingericht? Twee jonge ingenieurs denken van wel. Ze ontwikkelden een slimme verkeersdrempel die alleen omhoogkomt wanneer een auto te snel rijdt. Een innovatie die het dagelijkse leven van hoffelijke bestuurders weleens grondig kan veranderen.
In China werden 36 auto's onderworpen aan een grootschalige test in het echte verkeer om hun rijhulpsystemen (ADAS) te evalueren. Een niet-Chinees merk kwam als winnaar uit de bus, ondanks eenvoudigere technologie. Maar de lessen van deze test reiken veel verder dan alleen het klassement.
Het niet respecteren van de veiligheidsafstanden blijft een belangrijke oorzaak van ongevallen op Belgische wegen, vooral van kop-staartaanrijdingen. Automobilisten zullen hun gewoontes moeten aanpassen, want dit gedrag wordt binnenkort bestraft in de nieuwe code van de openbare weg. Hier is een handige tip om die afstanden correct in te schatten. En nee, het is niet het trucje met ‘éénentwintig, tweeëntwintig’.
Na jaren van wat je gerust een zekere laksheid kunt noemen, beleeft de tolerantiemarge bij flitspalen haar laatste uren in Wallonië. Na Vlaanderen, waar de controles al enkele jaren strenger zijn, is het nu de beurt aan het zuiden van het land om de strijd tegen snelheidsovertredingen op te voeren. Doel: meer verkeersveiligheid en vooral veel meer boetes.