Telefoongebruik achter het stuur is zo wijdverspreid dat het bijna normaal lijkt. Maar dit gedrag veroorzaakt jaarlijks tientallen zware, soms dodelijke ongevallen. Daarom grijpt een nieuwe Belgische provincie stevig in met een radicale maatregel.
Verkeersveiligheid
Met de komst van de eerste lawaaiflitspalen in Frankrijk, zou België snel kunnen volgen – vooral in deze twee regio’s. Voorzichtigheid geboden?
Het heeft weinig zin om bij jezelf een ademtest af te nemen, want de meeste goedkope alcoholtesters geven toch geen betrouwbaar resultaat. Dat blijkt uit onderzoek van verkeersinstituut VIAS.
Nederlandse onderzoekers hebben goede hoop dat hun nieuw uitgevonden ‘kreukelstaal’ een revolutie kan betekenen voor het opvangen van botskrachten. Bovendien staat het grootschalige productie niet in de weg. Wanneer vinden we het in onze auto’s?
Wie op skivakantie vetrekt over de Alpen - of al een zomerverlof in gedachten heeft - houdt er maar beter rekening mee dat daar afgelopen weekend een nieuwe wegcode van kracht is geworden. En de boetes kunnen het vrolijke vakantiegevoel behoorlijk vergallen ...
Het heeft General Motors al 10 miljard euro gekost. Maar toch stopt het bedrijf met de ontwikkeling van zijn volledig autonome robotaxi die al rondreed in Amerika. Waarom doet het dat op een moment dat Elon Musk klaar zit in de Trump-administratie om hiervoor meer wettelijke barrières weg te nemen?
Bestuurders van elektrische auto’s rijden doorgaans langzamer dan die van brandstofauto’s, vooral om hun batterij te sparen. Toch blijkt uit onderzoek dat elektrische voertuigen vaker betrokken zijn bij kop-staartaanrijdingen. Daar zijn twee belangrijke redenen voor.
Sinds 1 december in Vlaanderen en vanaf januari 2025 in Wallonië zijn de regels voor de technische keuring aangepast. Officieel is het doel om de procedures te vereenvoudigen. Toch roepen sommige maatregelen vragen op, vooral over de veiligheid van automobilisten.
Een geheim is het allang niet meer dat de kwaliteit van onze wegen achteruitgaat. Maar uit een studie blijkt de teloorgang spectaculair. En dat brengt de nodige zorgen mee voor de verkeersveiligheid in ons land.
In België staan steeds meer radars. Vlaanderen is van plan om er de komende maanden nog tientallen bij te plaatsen. En Wallonië ook. Maar in het zuiden van het land gaat het wellicht trager. Er is namelijk onvoldoende capaciteit om de overtredingen te verwerken.
Rijden onder invloed blijft een probleem in ons land. Met de lancering van de Bob-campagne voor de feestdagen, is het goed om erop te wijzen dat Belgische automobilisten veel meer drinken dan onze Franse buren. Maar er zijn grote verschillen tussen het zuiden en het noorden van ons land…
In de strijd voor de verkeersveiligheid worden extra maatregelen tegen recidivisten steeds waarschijnlijker. De partijen MR, N-VA en Vooruit zijn van plan om rijbewijzen en voertuigen van veelplegers in beslag te nemen.
Dashcams winnen snel aan populariteit onder automobilisten. In België gebruikt zo’n 12% tot 15% dagelijks er een om zich te beschermen bij pech of om bewijsmateriaal te hebben bij een ongeval. Maar is het toegestaan om andere weggebruikers zonder hun toestemming te filmen?
Dagrijlichten werden in 2011 ingevoerd en zijn verplicht voor alle auto’s. Op het eerste gezicht maken ze auto’s beter zichtbaar. Maar in bepaalde gevallen zijn ze gevaarlijk. En daar is een goede reden voor.
De winter liet zich kort maar krachtig zien, een duidelijke reminder van het belang van goede banden, zoals winterbanden. Maar zijn ze allemaal even betrouwbaar? Volgens Test Aankoop zeker niet. Dit zijn de merken die je maar beter kunt vermijden.