Vlaanderen heeft onlangs de regels voor de autokeuring versoepeld. Auto’s die meer dan vier jaar oud zijn en minder dan 160.000 km op de teller hebben, moeten nog maar om de twee jaar naar de keuring, in plaats van elk jaar. En dat is nog niet alles: garages kunnen binnenkort ook zelf groene kaarten geven voor kleine herstellingen (herkeuringen). Deze maatregelen zijn door de overheid genomen om de wachttijden bij de keuringscentra te verminderen, die ondanks enkele verbeteringen nog altijd niet opgelost zijn.
Enkele weken geleden werd aan Waalse zijde de vraag gesteld of zo’n aanpassing ook in Wallonië mogelijk is. De Waalse minister van Verkeersveiligheid, Valérie De Bue (MR), weigerde met als argument dat er niet licht mag omgesprongen worden met de veiligheid.
Ommekeer?
Vandaag klinkt de boodschap anders. We hebben namelijk vernomen dat de regels toch ook in Wallonië versoepeld worden, al zijn de verbeteringen niet zo uitgebreid als in Vlaanderen.
Momenteel moeten auto’s die weinig rijden met minder dan 100.000 km op de teller en minder dan zes jaar oud geen jaarlijkse keuring ondergaan. Voor hen geldt een speciale regeling waardoor ze een keuring kunnen overslaan en hun voertuig twee jaar later, dus in het zesde jaar, opnieuw kunnen laten keuren – zolang ze op tijd en in goede staat worden aangeboden.
Advertentie – lees hieronder verder
110.000 km of elke twee jaar
Deze regel verandert echter op 1 januari 2025. Voortaan geldt een limiet van 110.000 km en acht jaar om in aanmerking te komen voor een verplichte technische keuring elke twee jaar, op voorwaarde dat er slechts kleine administratieve gebreken worden vastgesteld. Hierdoor wordt het voordeel van twee jaar gemoedsrust verdubbeld.
Aan SudInfo gaf minister Valérie De Bue wat uitleg: “Deze maatregel zal eigenaars stimuleren om hun voertuigen in goede staat te houden zodat ze kunnen genieten van een keuringsbewijs dat twee jaar geldig is. Tegelijk verminderen de kosten en het tijdverlies van het bezoek aan de keuring. Het verbetert dus het comfort van de gebruiker en heeft een positieve impact op de verkeersveiligheid.” De overtuiging is dat deze eigenaars meer aandacht geven aan het onderhoud en de staat van hun auto.
Waarom?
Er zijn verschillende redenen voor deze maatregel. Enerzijds is het een reactie op de versoepeling van de regels in Vlaanderen, want de vrees bestond dat Walen naar Vlaanderen zullen rijden om van deze regeling te profiteren. Anderzijds blijkt uit de statistieken dat het percentage afkeuringen vooral hoog is in het vijfde jaar en veel lager in het zesde. Het doel is dus om de ‘goede leerlingen’ onder de automobilisten te belonen en aan te moedigen.
De hervorming werd becijferd. In plaats van 110.000 voertuigen per jaar zullen er 192.000 van het systeem genieten, 75.000 extra voertuigen dus. De maatregel werd eerder al aangekondigd, maar zat dan nog in de ontwerpfase. Toen Wallonië aangaf het Vlaamse criterium van 160.000 km niet te willen volgen, had de dienst Verkeersveiligheid wel al aangekondigd “het leven te willen vergemakkelijken van mensen die hun voertuig goed onderhouden en een voertuig in goede staat hebben, zonder bijzonder risico voor de verkeersveiligheid”, volgens Belga. Er was toen sprake van een uitbreiding van de bestaande voordeelregeling. En die wordt nu dus werkelijkheid.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be