Onlangs besloot Vlaanderen de interval tussen autokeuringen voor auto’s ouder dan 4 jaar, en ingeschreven op Vlaamse grondgebied, te verlengen. Omdat moderne auto’s veiliger en betrouwbaarder zijn? Helemaal niet. In feite is de belangrijkste doel van deze maatregel vooral om problemen van overbelasting in de controlecentra op te lossen. Vlaanderen heeft al meerdere keren geprobeerd om dit probleem op te lossen. Maar het mocht niet baten: de wachtrijen blijven eindeloos, net als de wachttijden voor een afspraak.
De minister van Mobiliteit in dit deel van het land, Lydia Peeters (Open VLD), heeft daarom voorgesteld om de technische controles te spreiden en auto’s ouder dan 4 jaar, maar met minder dan 160.000 km op de teller, om de twee jaar te controleren in plaats van elk jaar. Is dit een goede zet? In theorie wel, want dit zou betekenen dat meer dan een half miljoen voertuigen per jaar geen technische keuring hoeven te ondergaan. De minister gaat zelfs nog verder en garandeert dat er geen problemen zijn op het gebied van verkeersveiligheid. “Jaarlijks je voertuig laten inspecteren is echt niet meer nodig. Moderne voertuigen, in tegenstelling tot die van enkele decennia geleden, zijn uitgerust met geavanceerde technologieën en systemen. Een tweejaarlijkse keuring heeft dus geen invloed op de verkeersveiligheid.”
Een visie op verkeersveiligheid
Deze visie op verkeersveiligheid wordt niet gedeeld door de Waalse minister van Mobiliteit, Valérie de Bue (MR), die de kwestie uit de weg gaat en aangeeft dat het zuiden van het land Vlaanderen niet zal volgen in deze maatregel. “Mijn intentie is om na te denken over evoluties op het gebied van technische keuringen, maar niet ten koste van de verkeersveiligheid”, verklaarde de minister aan de parlementsleden in de Commissie van het regionale parlement. Volgens de minister is het dus wel gevaarlijk om een jaar te overslaan, en zou het de veiligheid van alle weggebruikers verslechteren.
Men vraagt zich af op wat dit is gebaseerd, maar het is toch aannemelijk, want het is zeker dat een deel van de automobilisten geen aandacht besteedt aan de slijtage van banden of remmen, wat problematisch kan zijn. We vermoeden dat deze beslissing ook voortkomt uit een gebrek aan communicatie tussen de regio’s. Want de Brusselse en Waalse ministers verwachtten informatie-uitwisseling met Vlaanderen en een gesprek over dit dossier. Maar dit lijkt duidelijk niet het geval te zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Kortom, Waalse automobilisten met een auto ouder dan 4 jaar zullen nog steeds jaarlijks naar de autokeuring moeten gaan. Een verplichting die minder problematisch is dan in Vlaanderen, aangezien de keuringscentra niet overvol zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be