De autosector zit duidelijk in zwaar weer. Er werd gehoopt dat de verkoop weer zou aantrekken na een bijzonder zwak 2024. Ter herinnering: vorig jaar werden slechts 448.277 nieuwe auto’s ingeschreven, een daling van 6% en een ‘verlies’ van 30.000 auto’s in vergelijking met 2023. Sinds het begin van 2025 gaat het niet beter: januari kende een daling van 13% en februari van 8%. Ook maart bracht geen beterschap, want volgens de gepubliceerde cijfers is er opnieuw sprake van een achteruitgang met 10,2% tegenover dezelfde maand in 2024.
Wie is de schuldige?
Wat loopt er fout? Volgens FEBIAC zijn het de inschrijvingen van professionele klanten (-23,4% in maart) die de automarkt in het rood duwen, terwijl de inschrijvingen door particulieren opnieuw stijgen op maandbasis (+9,6% in maart).
Aan het einde van het eerste kwartaal van 2025 haalt de markt van nieuwe auto’s een totaal van 120.940 inschrijvingen, wat neerkomt op een gecumuleerde daling van 10,5% ten opzichte van 2024 (135.140). In detail stijgt de particuliere markt met 10,6%, terwijl de professionele markt krimpt met 23,3%.
Advertentie – lees hieronder verder
Wat brengt de toekomst?
De grote vraag is uiteraard hoe de situatie zich verder ontwikkelt. De stijging in aankopen door particuliere automobilisten toont aan dat de terugkeer van het Autosalon in januari een positief effect heeft gehad, aangezien dat evenement in de eerste plaats op dit publiek gericht is. Toch benadrukt FEBIAC dat, hoewel de particuliere markt de fleetmarkt ‘redt’, het concrete Saloneffect pas op het einde van mei, of zelfs eind juni zichtbaar wordt. Dan zijn de meeste bestelde auto’s effectief geleverd en ingeschreven. Nog even geduld dus. Achter de schermen klinkt het alvast dat de terugkeer van het Autosalon erg positief werd ervaren. Veel merken willen in 2026 opnieuw deelnemen.
Anderzijds is het afwachten hoe de fleetmarkt de komende maanden evolueert. Bedrijven stellen zich terughoudender op en verlengden hun leasecontracten om ecologische redenen. Of ze stappen over op tweedehandsmodellen. FEBIAC herinnert er ook aan dat door de aangepaste fiscaliteit sinds juli 2023 (het einde van de 100% aftrekbaarheid voor plug-inhybrides), heel wat contracten vroeger vernieuwd werden. Sommige bedrijven willen niet overstappen naar elektrisch en behouden hun thermische auto’s, ook al daalt hun aftrekbaarheid steeds verder, soms zelfs tot nul.
De Arizona-regering heeft de aftrekbaarheid van plug-inhybrides voor bedrijven en zelfstandigen tot 75% verlengd tot eind 2027. Daarna zakt de aftrekbaarheid naar 65% in 2028 en naar 57,5% in 2029. Maar ook daar blijven er veel onzekerheden. Europa zal vanaf volgend jaar de uitstootregels voor plug-inhybrides herzien, waardoor hun officiële CO₂-uitstoot zal verdubbelen of verdrievoudigen. Dan zal een groot deel van het aanbod niet langer voldoen aan de Belgische aftrekbaarheidsregels (CO₂-uitstoot van minder dan 50 g/km). De situatie blijft bijzonder ingewikkeld. En voor zover we ons kunnen herinneren, is ze waarschijnlijk nog nooit zo complex geweest.

Quelles perspectives ?
On se demande évidemment comment les choses vont évoluer. Manifestement, la progression des achats des automobilistes particuliers montre que l’effet Salon de l’Auto relancé en janvier a été positif puisque cet événement s’adresse prioritairement à ce public. Toutefois, la FEBIAC estime que, bien que le marché des particuliers « sauvent » celui du fleet, l'effet salon ne se vérifiera qu'à la fin mai, voire fin juin, lorsque la majorité des voitures commandées auront été livrées/immatriculées. Encore un peu de patience. Mais, en coulisses, il se dit que le retour du Salon a été très positif vu le nombre de marques qui souhaiteraient remettre le couvert en 2026.
En revanche, il faudra voir comment le marché des flottes évolue dans les prochains mois. Il est vrai que les entreprises sont plus prudentes et que, pour des raisons environnementales, les sociétés ont tendance à allonger leurs contrats de leasing. Ou à se tourner vers des modèles d’occasion. La FEBIAC rappelle aussi qu'avec le changement de législation en juillet 2023 (fin de la déductibilité à 100% des PHEV), de nombreux renouvellements de contrat ont été anticipé. Certaines entreprises renoncent aussi à passer à l’électrique et conservent donc leurs véhicules thermiques, même si leur déductibilité est de plus en plus basse, voire nulle dans certains cas.
Le gouvernement Arizona vient de prolonger la déductibilité des voitures hybrides rechargeables pour les entreprises et les indépendants à raison de 75% jusqu’à la fin 2027. Après, la déductibilité passera à 65% en 2028 et à 57,5% en 2029. Mais là aussi, il reste de nombreuses incertitudes. Car l’Europe va revoir dès l’an prochain les règles d’émissions de ces véhicules, ce qui aboutira au doublement voire au triplement des rejets de CO2. Dans ces conditions, toute une partie de l’offre ne sera plus éligible aux règles de déductibilité prescrites par l’État belge (soit moins de 50 g/km). Oui, la situation reste particulièrement compliquée. De mémoire, elle n’a d’ailleurs probablement jamais été aussi complexe.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be