De cijfers liegen er niet om: Belgische automobilisten kiezen steeds vaker voor hybride wagens. In het eerste kwartaal van 2025 waren zelfopladende hybrides (dus geen PHEV’s) goed voor 34% van de 120.940 nieuw ingeschreven auto’s – een stijging van 5,5% tegenover dezelfde periode in 2024. Plug-inhybrides daarentegen zagen hun aandeel bijna halveren: van 14,8% naar 7,9%.
Dat succes komt vooral doordat veel automobilisten twijfelen over een elektrische auto: te duur. Net zoals plug-inhybrides, die ook te prijzig zijn. De gewone hybride is daarom een aantrekkelijk alternatief, want het verbruik ligt lager, terwijl de prijsdrempel toegankelijk blijft.

Markt beslist
Door die sterke marktpositie moeten fabrikanten hun strategie bijsturen. Velen deden dat al maanden geleden: ze zetten de elektrische auto op een lager pitje en schakelen productielijnen en modellen om naar hybrides. Dat geldt voor merken als Fiat, Mercedes, Renault, Toyota (ook al zet die intussen weer meer in op elektrisch) en Stellantis.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar er is een probleem: de hype rond hybride auto’s zorgt voor flinke kopzorgen bij fabrikanten. Ze raken steeds moeilijker aan onderdelen die specifiek voor hybrides zijn. Zo kampt Stellantis met een tekort aan eDCT-transmissies met dubbele koppeling, die essentieel zijn voor hun hybride modellen. Een zorg, want die versnellingsbak zit in alle mildehybrides: van kleine Fiats tot grote Peugeots. Gevolg: 20.000 auto’s minder geproduceerd en klanten die langer moeten wachten op hun levering. Hoe het opgelost wordt, is nog onduidelijk. Zoals Stellantis-topman Jean-Philippe Imparato het zegt: “Kleine, middelgrote en grote leveranciers weten niet hoe ze zich moeten aanpassen.”

Ook koning van de hybrides getroffen
Stellantis is niet de enige autobouwer met problemen. Zelfs Toyota, de koning van de hybrides, heeft met het fenomeen te maken. Door een tekort aan magneten – essentieel voor rotors en stators – van toeleverancier Aisin, vertraagt de levering van hybride motoren. Daardoor zijn de levertijden voor Europese klanten verdubbeld ten opzichte van vorig jaar: nu zo’n 60 tot 70 dagen. Ook de voorraden zijn bijzonder laag, wat de druk op de markt vergroot. Toyota blijft volhouden dat het jaarproductieplan op koers ligt, maar in Europa zullen vooral de Yaris Cross Hybrid en de RAV4 Plug-in Hybrid moeilijk te vinden zijn. Geduld is een schone zaak ...
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be