Het was wachten op duidelijkheid over de aankondiging van de Arizona-regering om de fiscale aftrekbaarheid van plug-inhybrides te verlengen. De koerswijziging is ingrijpend, want de auto’s die sinds 2019 bekendstaan als ‘fake hybrides’ worden opnieuw fiscaal aftrekbaar. Zal deze opvallende wending de opmars van de elektrische wagen afremmen?
Hybride
Omdat er te weinig klanten voor het elektrische EQ-gamma kiezen, en de Chinezen meer en meer de voorkeur geven aan hun lokale merken, grijpt Mercedes terug naar een beproefd recept. Het gaat niet alleen de achtcilinder opnieuw tegen het licht houden, maar ook als enige Duitse merk de twaalfcilinder in zijn gamma overeind houden.
Eind januari is de Europese Commissie een dialoog gestart met autofabrikanten om de Europese auto-industrie te redden. Volgens meerdere bronnen zou er sprake zijn van het blijven toestaan van de verkoop van nieuwe oplaadbare hybride auto’s na 1 januari 2035. Hoe zit dat precies?
Elektrische auto’s worden vaak bekritiseerd omdat het duur is om hun batterijen te vervangen. Maar hoe zit het met hybrides en plug-inhybrides? Een nieuw rapport belicht de onbetaalbare kosten van de batterijen van hybrides: een automobilist moest 30.475 euro betalen om de batterij met 1,7 kWh van zijn Range Rover uit 2015 te vervangen. Duizelingwekkende kosten, die hoger zijn dan die van een auto of zelfs een groot batterijpakket van een elektrische auto.
In tegenstelling tot de vele geruchten is het risico op een brand helemaal niet het grootst met een elektrische auto. Een onderzoek leert dat het brandgevaar bij hybride modellen en zelfs klassieke voertuigen op benzine veel hoger ligt. Hoe valt dat te verklaren?
Europa beseft dat de officiële verbruikscijfers voor plug-inhybrides onrealistisch en onhaalbaar zijn, simpelweg omdat bestuurders niet genoeg laden. Over drie jaar verdrievoudigt het WLTP-verbruik van plug-inhybrides, waardoor de belastingvoordelen in rook opgaan. Maar de constructeurs hebben een oplossing voor dit probleem.
Batterijen presteren na verloop van tijd slechter. Voor een plug-inhybride sportwagen van een gereputeerd merk is dat een probleem, want de marktwaarde keldert. Daarom heeft Ferrari besloten om de batterijen van zijn plug-inhybrides tot twee keer gratis te vervangen. Maar eigenlijk is het niet gratis…