Elektrische auto’s worden vaak bekritiseerd omdat het duur is om hun batterijen te vervangen. Maar hoe zit het met hybrides en plug-inhybrides? Een nieuw rapport belicht de onbetaalbare kosten van de batterijen van hybrides: een automobilist moest 30.475 euro betalen om de batterij met 1,7 kWh van zijn Range Rover uit 2015 te vervangen. Duizelingwekkende kosten, die hoger zijn dan die van een auto of zelfs een groot batterijpakket van een elektrische auto.
Hybride
In tegenstelling tot de vele geruchten is het risico op een brand helemaal niet het grootst met een elektrische auto. Een onderzoek leert dat het brandgevaar bij hybride modellen en zelfs klassieke voertuigen op benzine veel hoger ligt. Hoe valt dat te verklaren?
De opvolger van de Huracan neemt afscheid van de atmosferische V10. De Temerario pakt uit met een plug-inhybride V8 die meer dan 900 pk uitbraakt. Een monsterlijk vermogen dat niet mogelijk was geweest met de oude motor volgens het merk.
Europa beseft dat de officiële verbruikscijfers voor plug-inhybrides onrealistisch en onhaalbaar zijn, simpelweg omdat bestuurders niet genoeg laden. Over drie jaar verdrievoudigt het WLTP-verbruik van plug-inhybrides, waardoor de belastingvoordelen in rook opgaan. Maar de constructeurs hebben een oplossing voor dit probleem.
Batterijen presteren na verloop van tijd slechter. Voor een plug-inhybride sportwagen van een gereputeerd merk is dat een probleem, want de marktwaarde keldert. Daarom heeft Ferrari besloten om de batterijen van zijn plug-inhybrides tot twee keer gratis te vervangen. Maar eigenlijk is het niet gratis…
Bij de aankoop van een plug-in hybride denken sommige klanten niet echt na over de batterijcapaciteit en dus de beschikbare elektrische rijbereik. Hier is de top 5 van voertuigen die het verst rijden op alleen elektronen.
Plug-in hybrides zullen het in België nog zwaarder te verduren krijgen in 2025. De reden: de invoering van een nieuwe emissieberekening vanaf 1 januari 2025, die in sommige gevallen zal leiden tot een explosie van het voordeel alle aard (VAA).
Europa stelde recent vast dat de officiële verbruikscijfers van plug-inhybrides veel te optimistisch zijn. De Europese Commissie is daarom van plan om in te grijpen.
De plug-inhybride mag dan wel op zijn retour zijn door de minder gunstige fiscaliteit, nog niet iedereen geeft hem op. Eén constructeur in het bijzonder prijst de vele kwaliteiten en slaagt er zelfs in om 2.000 km af te leggen met één brandstoftank en één batterijlading. Volstaat dit om kopers te overtuigen?
Elektrische auto’s zijn duur om te herstellen, maar dat geldt ook voor bepaalde plug-inhybrides. Sommige zijn goed voor de schroothoop omdat ze door hun specifieke batterijen niet meer te herstellen zijn. Maar over welke modellen gaat het?
De recente Volkswagen Multivan is helemaal veranderd. De T7 is meer een monovolume dan een bestelwagen door het platform van de Golf en de Passat te gebruiken. Dankzij deze aanpak is ook een interessante plug-inhybride mogelijk. Maar is die goed genoeg voor gezinnen of professioneel personenvervoer?
Het zijn opnieuw moeilijke tijden voor autofabrikanten, die hun verkopen zien afnemen. Sommigen proberen dan ook het publiek te overtuigen met plug-in hybrides tegen dumpprijzen. Zo doet deze Chinese fabrikant het.
Verbrandingsmotoren staan overal onder druk. En, net als dinosaurussen, zijn de grootsten het meest bedreigd. Dat is het geval voor de W12 in de Volkswagen Groep, die niet langer zal worden gebruikt door Bentley. Het merk vervangt hem door een V8 (wat altijd goed is), die veel krachtiger blijkt te zijn, dankzij dit.
Voor veel politici is kilometerheffing de eerlijkste manier om automobilisten te laten bijdragen, omdat ze betalen naar gebruik. Maar sommige landen die het hebben ingevoerd, laten het al vallen om een vrij voor de hand liggende reden.
De Europese Commissie heeft het werkelijke brandstofverbruik van onze auto’s onder de loep genomen, en het resultaat blijkt niet positief te zijn. Hoewel het bekend is dat er een verschil is tussen het theoretische en het werkelijke verbruik van auto’s, zou dat verschil bijzonder groot zijn bij plug-in hybrides.