De wereldwijde markt voor elektrische voertuigen groeit - globaal gezien redelijk goed zelfs -, maar winst maken blijkt voor de meeste autobouwers nog steeds een verre droom. Uit een recente studie van het Britse onderzoeksbureau Rho Motion wisten maar vier merken die zich exclusief op elektrische auto’s toeleggen in 2024 een positief bedrijfsresultaat neer te zetten.
In totaal werden vorig jaar wereldwijd meer dan 17 miljoen elektrische voertuigen verkocht, een stijging van 25 procent tegenover 2023. De onloochenbare groei van de sector levert echter niet overal zwarte cijfers op. Het merendeel van de fabrikanten draait vooral verlies, vaak zelfs met forse negatieve marges. De stap naar een volwaardige productie is vaak een praktische en financiële nachtmerrie. CEO van Tesla, Elon Musk, noemde opschaling ooit “het moeilijkste wat er is”.

Verticale integratie
Maar zijn bedrijf voert ondertussen wel de lijst aan van winstgevende merken, met een operationele marge van 7,2 procent. Het Amerikaanse merk wordt gevolgd door het Chinese BYD met 6,4 procent. Wat is hun geheim? Beide bedrijven bouwen batterijen, aandrijvingen en software grotendeels zelf, een verticale integratiestrategie die kosten drukt en efficiëntie verhoogt.
Advertentie – lees hieronder verder
Die aanpak lijkt het verschil te maken. Want de andere twee winnaars, Li Auto en Series Group (bekend van o.a. Seres, Aito en Landian) hanteren een gelijkaardig model. Verder zijn zij, naast Tesla en BYD – de enige die winstgevend zijn. “Verticale integratie onderscheidt de winnaars van de achterblijvers,” besluit de studie. Merken zonder grip op hun toeleveringsketen blijven worstelen met structurele verliezen.
Toch is er hoop voor de rest van de sector. Veel andere spelers boekten in 2024 wel vooruitgang. Zeekr, een premiumdochter van Geely en steeds populairder in het thuisland, beperkte zijn verlies tot een operationele marge van -8,5 procent. Leapmotor en Xpeng slaagden erin hun verliezen meer dan te halveren. De enige Chinese EV-fabrikanten die achterblijven zijn Nio, met een negatieve marge van ruim 30 procent, en Polestar dat aan het baxter ligt van (de bankrekening van) moederholding Geely.

Zware verliezen buiten China
Buiten China blijven de vooruitzichten somberder. Rivian en Vinfast kampen allemaal met aanzienlijke verliezen, ondanks externe investeringen. Voor Lucid, dat zwaar gesteund wordt door het Saudisch staatsinvesteringsfonds, is de situatie zelfs dramatisch. Het boekte een marge van -374 procent en nam dan ook afscheid van zijn grote baas Peter Rawlinson. Toch deed het beter - afijn minder slecht -, dan in 2023 (-500 procent).
Tesla blijft voorlopig de enige niet-Chinese fabrikant met structurele winstgevendheid. Maar zelfs dat lijkt broos: de verkoop van Tesla begon zwak in 2025 en de marges zijn al licht gedaald tegenover vorig jaar. Intussen klimt BYD gestaag omhoog. Als die trend aanhoudt, zou de Chinese reus Tesla binnenkort kunnen voorbijsteken als meest winstgevende EV-merk ter wereld. Bij de traditionele merken, waarvan aparte cijfers bekend zijn, is de situatie vaak schrijnend. Een voorbeeld: met een verlies van 5,2 miljard dollar verloor de elektrische afdeling van Ford (Model e) in 2024 bijna zoveel als de afdeling verbrandingsmodellen won (5,7 miljard dollar).
Positieve vooruitzichten moeten deze stekende overgangspijnen verzachten. In Europa – de op één na grootste markt voor elektrische auto’s – wordt een groei van 15 procent verwacht, mede dankzij de komst van goedkopere modellen. China, dat in 2024 al 11 miljoen EV’s verkocht, zal dat record dit jaar wellicht niet breken, maar het drukt wel steeds meer zijn stempel op opkomende markten. De Amerikaanse markt kent dan weer meer turbulentie. Onder het nieuwe beleid van Donald Trump zijn de ambities rond elektrificatie fors teruggeschroefd. En het is net schaalgrootte die de nieuwe merken nodig hebben om uit de rode cijfers te geraken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be