Is koolstofvezel het nieuwe asbest? EU wil het niet meer in onze auto’s

Slecht nieuws voor sportwagenmerken, circuitfans en innovatieve autofabrikanten. De Europese unie wil het lichtgewichtmateriaal koolstofvezel verbannen. Welke gevolgen heeft dit voor de auto-industrie?

Gepubliceerd op 17 april 2025
Leestijd : 3 min
Is koolstofvezel het nieuwe asbest? EU wil het niet meer in onze auto’s

Koolstofvezel dreigt op de zwarte lijst van de Europese Unie te belanden. De lichtgewicht, oersterke vezel die sportwagens zo snel en minder dorstig maakt, zal in een nieuwe wetsaanpassing gelabeld worden als “gevaarlijke stof”. Gaat deze Europese regelgeving door, dan zal het gebruik van carbon in voertuigen vanaf 2029 zo goed als verboden worden. Dat zou een zware klap betekenen voor de auto-industrie, en met name voor sportwagenmerken en innovatieve fabrikanten.

De reden achter het voorstel? Gezondheidsrisico’s. Volgens de EU komen er bij het recycleren van deze auto’s fijne koolstofvezeldeeltjes vrij, die zich in de lucht verspreiden en schadelijk kunnen zijn bij contact met de huid of het inademen ervan. Die deeltjes, gebonden in hars, zouden zich in lichaamsweefsels kunnen nestelen en bij het afbreken van de ermee gefabriceerde voertuigen zorgen voor kortsluiting in machines én irritatie van huid en slijmvliezen. De zorgen worden gevoed door onderzoek van onder meer het Duitse federale instituut voor arbeidsveiligheid, dat in 2019 al waarschuwde voor risico’s zoals longkanker bij inademing van dergelijke vezels.

Ferrari_12Cilindri

Vanaf 2029

Het voorstel maakt deel uit van een herziening van de zogeheten End-of-Life Vehicles Directive (ELV). Die richtlijn wil garanderen dat afgedankte voertuigen op een veilige en milieuvriendelijke manier worden gerecycleerd. Momenteel staan stoffen als lood, kwik, cadmium en zeswaardig chroom op de lijst van verboden of strikt gereguleerde materialen. Ook koolstofvezel zou het rijtje vervoegen.

Advertentie – lees hieronder verder

Als de Europese beleidsorganen een akkoord bereiken, wordt het verbod dus in 2029 van kracht. Fabrikanten zouden tegen dan geleidelijk hun productie moeten afbouwen. Auto’s vertegenwoordigen tot 20 procent van de wereldwijde afname van koolstofvezel, dus de impact is aanzienlijk. Wie voelt de bui hangen? In het bijzonder sportwagenmerken zoals McLaren - pionier in koolstofvezel -, Aston Martin en Lamborghini. Geïnspireerd op de Formule 1 gebruikten zij het om elk kilogrammetje op het altaar van de prestaties te offeren. 

Ferrari op zijn beurt zet koolstofvezel vooral in als afwerkingsmateriaal en in tegenstelling tot zijn rivalen zijn de chassis van haar GT’s gemaakt van aluminium (met uitzondering van de hypercars zoals Enzo, LaFerrari, F80  …).

koolstofvezel

Welke alternatieven?

Hoewel de nieuwe regels nog niet definitief zijn, richten sommige bedrijven hun aandacht al op alternatieve materialen, zoals aluminium maar ook thermoplastics of biocomposieten. Maar of deze dezelfde designflexibiliteit, sterkte en esthetische exclusiviteit vertonen, is nog maar de vraag. Bovendien was koolstofvezel, vanwege zijn lichtheid, een probaat middel om de CO2-uitstoot onder controle te houden. Naast toepassingen in chassisontwikkeling, heeft het materiaal ook potentieel voor baanbrekende tractiebatterijen.

De bezorgdheid over het nieuwe decreet reikt trouwens tot ver buiten Europa. In Japan, waar giganten als Toray, Teijin en Mitsubishi Chemical samen goed zijn voor meer dan de helft van de wereldproductie van koolstofvezel, worden de Europese plannen van nabij gevolgd. Teijin levert bijvoorbeeld de helft van zijn koolstofvezel voor de autosector aan Europese klanten. “Dit wordt geen probleem voor één bedrijf,” zegt een woordvoerder van Teijin in de Japanse krant Nikkei. “We moeten als sector samenwerken.”

De race is nog niet gelopen, maar wie vandaag nog droomt van dat interieur vol zichtbare koolstofvezelmotiefjes, zal wellicht eerder vroeg dan laat zijn kans moeten grijpen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Piet Andries Autojournalist
Gocar marketplace
Vous cherchez un véhicule neuf ou d'occasion ?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!