Onder druk van Europese wetgevers investeren de automerken flink in Onderzoek en Ontwikkeling van een circulair model, ofwel een auto die geen sporen meer in de keten nalaat en waarvan de onderdelen na ontmanteling opnieuw kunnen worden ingezet voor dezelfde doeleinden. Tijdens het Autosalon in Brussel toonde Febelauto, de organisatie voor de verwerking van afgedankte voertuigen en batterijen, dat ons land al op de juiste weg zit.
Naar aanleiding van haar vijfentwintigjarige bestaan bracht Febelauto een paar interessante cijfers naar buiten. Nu al wordt 97,7% van het autogewicht in België gerecycleerd, waar Europa een norm oplegt van 95%. “Een resultaat waar we best trots op mogen zijn”, zegt woordvoerster van Febelauto Anja Helsen, “Het betekent dat we niet alleen in Europa maar ook in de rest van de wereld tot de koplopers behoren. Toen onze organisatie startte, lag dat percentage op zo’n 75%.” En, zoals dat gaat, wegen de laatste loodjes het zwaarst waardoor de resterende procentpunten lastiger zijn dan de vorige.
Advertentie – lees hieronder verder
Wegwijs in de onderdelenpuzzel
De voorbeeldrol van België, met Febelauto in de spits, ligt in de langere voorgeschiedenis in vergelijking met andere landen. “Anderzijds zijn er in ons land ook een aantal erg innovatieve en grote post-shredderbedrijven actief”, vertelt Helsen. “Deze maken het verschil door soms al artificiële intelligentie in te zetten voor een nauwgezet sorteerproces. Door de veelheid aan materialen is een auto complex en speelt het niveau van postshredding een erg belangrijke rol.”
Het eindresultaat van de recyclage moet zo zuiver mogelijk zijn. Febelauto toonde op zijn stand op het salon tot waar het eindresultaat van dat proces toe kan leiden, zoals portemonnees gemaakt uit zetelbekleding of zelfs volledige kledij zoals die werd gemaakt door de Antwerpse ontwerpster Valentine Tinchant. In de toekomst moeten de gerecupereerde materialen echter steeds meer ingezet worden waarvoor ze oorspronkelijk zijn bedoeld. Refurbishing wordt het toverwoord.
Hoe is die 97,7% dan in de praktijk opgedeeld? Wel, het grootste deel (70,7%) wordt gerecycled voor de terugwinning van grondstoffen, het laagste (4,4%) voor energierecuperatie. Maar het interessantste deel, goed voor 22,8%, wordt gedemonteerd en hergebruikt als tweedehands auto-onderdelen. “Met ons project Ready to Reuse willen we die laatste categorie doen groeien. Want het gaat niet alleen om het besparen van grondstoffen, een tweedehands onderdeel stoot volgens berekeningen ook 80% minder CO2 uit.” Helaas is het voorlopig nog niet altijd voordeliger voor de consument vanwege de kleinere schaalgrootte.
Toekomst op z’n Frans?
In Frankrijk zijn garagisten en concessiehouders al wettelijk verplicht om de klant een keuze te laten tussen tweedehands en nieuwe onderdelen. “Dat is een belangrijke stimulans die deze nieuwe markt ook bij ons een boost zou kunnen te geven”, vertelt Helsen. “We geloven er hard in en bekijken samen met de overheid of er incentives mogelijk zijn. Want ook het netwerk is nog niet uitgebreid genoeg en de levertijden duren soms te lang in vergelijking met nieuwe onderdelen”
Voor garagehouders is de switch naar tweedehandsonderdelen vooral belangrijk in het kader van ESG-rapportering, waarbij ze de CO2-uitstoot van hun producten en leveranciers moeten registreren. “Tweedehandsonderdelen zullen hen helpen om die CO2-doelen te halen”, zegt Helsen. “De automerken zelf tonen goede wil om met gerecycleerde materialen aan de slag te halen, maar ze worstelen met de haalbaarheid en de al hoge druk van elektrificatie. De aanpassing moet geleidelijk kunnen gebeuren, want het kan niet de bedoeling zijn de sector kopje-onder te duwen.”
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be