Kartelvorming is nog niet weg uit de automobielindustrie ondanks de zware straffen die ermee gemoeid gaan. In het jongste geval van illegale afspraken reikt de Europese Commissie een monsterboete uit aan vijftien automerken. Maar de klokkenluider ontsnapt aan zijn straf.
Klimaat / Milieu
In Colfontaine hebben de autoriteiten zopas een nieuwe testbank ingehuldigd om de uitstoot van verbrandings- en hybridewagens onder de loep te nemen. Doel: nagaan of voertuigen op de weg echt voldoen aan de normen. Want de schaduw van Dieselgate blijft hardnekkig hangen.
Ondanks de hoge vernieuwingsgraad van het Belgische wagenpark is het aantal wrakken of autowrakken dat door de Belgische sloopcentra wordt behandeld in amper 10 jaar tijd gehalveerd. Moet België zich, ondanks zijn toppositie in de recyclingwereld, zorgen maken en is de sector in gevaar?
Synthetische brandstoffen worden al maanden gepresenteerd als een koolstofneutraal alternatief voor olie, mits geproduceerd met hernieuwbare energie. Een nieuw tijdperk voor de verbrandingsmotor? Niet zeker, want een Europese studie wijst uit dat ze helemaal niet geschikt zijn voor auto’s.
Worden automobilisten opnieuw gegijzeld? Dat zou je denken als het uitstel van de strengere Brusselse LEZ naar 2027 juridisch illegaal zou blijken. In totaal zouden meer dan 40.000 automobilisten in strijd zijn met de wet. Zullen ze moeten betalen en snel van auto veranderen?
De Franse hoofdstad heeft opnieuw een belangrijke stap gezet in haar strijd tegen vervuiling (en auto’s) door dieselverkoop in tal van tankstations te verbieden. Dit sterke signaal zou wel eens een inspiratie kunnen worden voor andere Europese steden. Volgt straks ook Brussel?