Elektrische voertuigen worden vaak geprezen als de oplossing om broeikasgassen te verminderen. Dit is echter maar deels waar, omdat verschillende factoren van invloed zijn op hoe koolstofefficiënt batterijauto’s daadwerkelijk zijn.
Klimaat / Milieu
De Franse hoofdstad heeft opnieuw een belangrijke stap gezet in haar strijd tegen vervuiling (en auto’s) door dieselverkoop in tal van tankstations te verbieden. Dit sterke signaal zou wel eens een inspiratie kunnen worden voor andere Europese steden. Volgt straks ook Brussel?
Als het gaat om het verlagen van de CO₂-uitstoot van nieuwe auto’s, behoort België tot de koplopers binnen de Europese Unie, zo bericht de zakenkrant De Tijd. De gemiddelde uitstoot van nieuwe auto’s in België ligt aanzienlijk lager dan het EU-gemiddelde. Voorbeeldig, maar hoe komt dat?
De Commissie Leefmilieu van het Brussels Parlement heeft gestemd voor uitstel van de strengere lage-emissiezone (LEZ), waardoor Euro 5-dieselwagens en Euro 2-benzinewagens tot 2027 op de weg mogen blijven. Het besluit verdeelt de meningen, maar weerspiegelt de economische en sociale zorgen van de burgers.
De stad Antwerpen gaat harder optreden tegen ‘milieuactivisten’ die banden van SUV’s laten leeglopen. Nadat Groen-gemeenteraadslid Niel Staes hierover een vraag stelde aan burgemeester Bart De Wever, werd onthuld dat één van de betrapte overtreders … een verkiezingskandidaat van Groen zelf is.
Veel Brusselaars zullen opgelucht zijn dat de invoering van de LEZ-maatregelen voor Euro 5-dieselauto’s wordt uitgesteld tot 2027, waardoor ze langer in het hoofdstedelijk gewest kunnen blijven rijden. Minder bekend is dat dit uitstel het Brusselse Gewest miljoenen euro’s gaat kosten – en uiteindelijk ook de Brusselaars zelf.
Brussel wil het verbod op Euro 5-dieselmotoren uitstellen tot 2027, hoewel dit eerst gepland was in 2025. Deze beslissing roept vragen op, aangezien deze voertuigen volgens de statistieken 20% van het verkeer en 40% van de stikstofoxide-uitstoot vertegenwoordigen. Dit zou de gezondheid van de Brusselaars in gevaar brengen. Maar in welke mate?
Worden auto’s binnenkort voorzien van een kunstlederen bekleding op basis van hennep, ook wel bekend als cannabis? Een Duits bedrijf wil het materiaal over enkele jaren productieklaar hebben.
De Waalse regering heeft het idee van een grote, regionale lage-emissiezone (LEZ) laten varen. Het is nu aan de steden en gemeentes zelf om te beslissen of ze beperkingen willen invoeren voor de meest vervuilende voertuigen. Maar met welke regels? De versnippering ontketent mogelijk een grote chaos voor automobilisten.
Vanaf 2025 worden de Europese CO2-normen weer een stuk strenger, met hoge boetes voor wie ze niet haalt. Paradoxaal genoeg kan dat er net voor zorgen dat elektrische auto’s betaalbaarder gaan worden. Dat zit zo.
Terwijl Europese autofabrikanten al moeite hebben om hun CO2-uitstoot te verminderen, zet nieuwe regelgeving de industrie nog meer onder druk. Vooral Duitse fabrikanten vrezen dat deze strenge maatregelen hun concurrentievermogen zullen aantasten. Ondertussen ontsnappen Chinese fabrikanten grotendeels aan deze beperkingen. Hoe kan de Europese industrie in deze uitdagende tijden overeind blijven?
De voorbije jaren besloten diverse steden om de oudste (en meest vervuilende) auto’s te weren met lage-emissiezones. Verdwijnen deze lage-emissiezones binnenkort? De kwestie ligt momenteel op de onderhandelingstafel van nieuwe Vlaamse meerderheid.
Is ecorijden echt nuttig of is het tijd- en energieverspilling? Volgens een enquête van Le Vif is ecorijden zeer nuttig, aangezien het tot 10 à 15% brandstof kan besparen en tegelijkertijd de levensduur van de auto-onderdelen kan verlengen. Dit kan dus honderden euro’s besparen.
Europa wil vanaf 2035 nieuwe voertuigen met verbrandingsmotor verbieden. Het einde van een tijdperk? Misschien niet, want synthetische brandstoffen zouden fossiele brandstoffen kunnen vervangen, zonder mechanische aanpassingen. Echt waar?
Nieuwe automodellen worden gemiddeld 400 kilogram zwaarder dan de vorige generatie. Tot die onthutsende conclusie kwam de redactie van het Britse magazine Autocar, bij analyse van hun eigen testdatabank.