Klimaat / Milieu
Twee weken voor het verstrijken van de deadline voor schadeclaims in het Dieselgate-schandaal hebben slechts 2.400 Belgen een aanvraag ingediend voor een vergoeding, terwijl meer dan 320.000 automobilisten daar recht op zouden hebben. Die opvallend lage respons roept vragen op.
Vanaf 2026 wordt de Euro 7-norm van kracht en die legt strengere uitstootregels op aan voertuigen met een verbrandingsmotor. Maar wat minder bekend is: ook elektrische auto’s worden onder de loep genomen. Zij moeten voldoen aan strikte emissiegrenzen, terwijl ze zogezegd ‘zero emission’ zijn. Hoe zit dat?
Hoewel het Grondwettelijk Hof de opschorting van het LEZ-uitstel in Brussel heeft vernietigd, houdt Vlaanderen vast aan zijn plan om het geplande verbod op Euro 5-diesels in Gent en Antwerpen vanaf 2026 te schrappen. Een keuze die vooral voor automobilisten een groot juridisch risico inhoudt.
De kogel is door de kerk: eigenaars van benzinewagens met Euro 2-norm en Euro 5-diesels hebben nog zes maanden de tijd om van auto te veranderen, nadat het Grondwettelijk Hof het uitstel van de strengere LEZ annuleerde. Vanaf maart 2026 vallen de boetes in de bus. Of hoe de politiek tienduizenden burgers in de val heeft gelokt.
Door het teruggedraaide uitstel van de strengere LEZ in Brussel zitten tienduizenden automobilisten in onzekerheid. Volgens de politiek zijn er voorlopig geen sancties, maar dat kan van de ene dag op de andere veranderen. Welke auto’s zijn getroffen en welk risico lopen eigenaars die in overtreding zijn?
Het Grondwettelijk Hof heeft het uitstel van de verstrengde regels voor de lage-emissiezone tot 2027, zoals voorzien door het Brussels Gewest, opgeschort. Die beslissing roept meteen vragen op over de toelating van benzinewagens met Euro 2-norm en dieselwagens met Euro 5-norm, want het verbod geldt... vanaf nu.
BMW, Maxus, Toyota, Skoda, Volvo, Mercedes, de Stellantisgroep… de dieselmotoren van al hun modellen zijn verenigbaar met groene HVO-diesel gemaakt van restafval of vetten. Maar volgens milieugroeperingen is deze brandstof verre van duurzaam. In Duitsland laait de discussie op.
Dat België een vrijhaven is voor bedrijfswagens, wordt in de politiek al eens aan de schandpaal genageld. Maar als bazooka voor de inperking van de CO₂-uitstoot – toch geen onbelangrijk doel – schiet het allerminst met losse flodders. Zoveel becijferde hr-bedrijf Acerta, dat een opvallende kentering waarneemt.