Donald Trump, ooit fel tegenstander, wil nu volledig autonome auto’s de weg op laten. Een verrassende draai die Elon Musk, de nieuwe minister van Overheidsefficiëntie, zeker goed uitkomt.
Nieuwe technologie
Auto’s van vandaag zien er binnenin fundamenteel anders uit dan 10 jaar geleden, met steeds grotere en prominentere aanraakschermen, in de plaats van fysieke knoppen. Maar hier en daar keert een autobouwer al op zijn stappen terug.
Het is een terugkerend probleem: de LED-koplampen van onze auto’s zijn zeer efficiënt, maar veroorzaken vaak verblinding bij andere weggebruikers, wat voor gevaarlijke situaties zorgt. Het aantal klachten hierover blijft stijgen, en Europa overweegt nu maatregelen te nemen.
De elektrische auto zal de komende jaren een grondige transformatie ondergaan door de komst van batterijen met vaste elektrolyten. Maar deze technologie kan weleens sneller op de markt komen dan verwacht. Dat blijkt uit de vorderingen van specialist CATL, die al in de experimentele productiefase zit. Steken de Chinezen iedereen de loef af?
Een Californische start-up heeft een doorbraak bereikt met batterijen voor elektrische auto’s. De cellen met een hoge energiedichtheid kunnen in 15 minuten tot 90% opgeladen worden.
Elke bestuurder van een elektrische auto droomt ervan zijn batterij net zo snel op te laden als het vullen van een benzinetank bij een klassieke auto. Dat kan nu in ons land, dankzij de nieuwe faciliteiten van deze fabrikant.
Het probleem met verbrandingsmotoren zijn de schadelijke uitlaatgassen. Maar wetenschappers van de Universiteit van Riverside hebben nu een baanbrekende, simpele oplossing gevonden die de uitstoot van stikstofoxiden volledig naar nul brengt. Is dit de toekomst?
Tijdens de presentatie van de Cybercab, de zelfrijdende robotaxi van Tesla, onthulde het Amerikaanse merk ook zijn draadloze oplaadsysteem. Maar hoe goed presteert dit? En wanneer kunnen we het echt verwachten?
De technologie van wielmotoren, die steeds vaker getest wordt, belooft een revolutie in de sector van de elektrische auto’s. De integratie van de traditionele motor rechtstreeks in het wiel zal de efficiëntie en het rijbereik verbeteren, terwijl het ook mogelijk wordt om auto’s helemaal anders te ontwerpen.
Een koolstofvezelbatterij? Ja, hij bestaat en hij is veelbelovend! Koolstofvezel kan namelijk dienen als batterij én ondersteunende structuur, wat het gewicht van elektrische auto’s verlaagt en hun prestaties verbetert. Wat brengt de toekomst?
Er wordt altijd naar loonkost, batterijproductie en de overheidssubsidies gewezen als verklaring voor de lage prijzen waaraan de Chinezen hun elektrische auto’s in de markt zetten. Maar uit de ontmanteling van een BYD Atto 3 blijkt dat er toch meer aan de hand is. De Chinezen hebben duidelijk hun stiel geleerd.
Tijdens een evenement in Zwitserland nodigde Bentley enkele journalisten uit om Continental GT’s op synthetische brandstoffen uit te proberen.
Hyundai stelt een technologie voor waarbij het komaf maakt met het dashboard zoals we dat kennen; geen schermen meer en ook geen tellers. Alles speelt zich af op de voorruit. Een gimmick? Helemaal niet, over twee jaar gaat het in productie.
De moderne elektrische auto is een beetje als een pasgeborene. Stonden de afgelopen jaren in het teken van het lanceren van deze totaal nieuwe aandrijftechnologie, dan volgen er de komende jaren innovaties en evoluties die de doorbraak moeten bespoedigen en maturiteit brengen. Sommige daarvan zullen het concept van rijden binnenstebuiten keren.
Auto’s, vooral elektrische, zijn tegenwoordig echte computers op wielen, wat vraagt om steeds krachtigere computerbronnen. Het Belgische Instituut voor Micro-elektronica en Componenten, Imec, heeft hierop een antwoord met een revolutionair concept: modulaire chips die universeel inzetbaar kunnen worden. België heeft dus nog heel wat in zijn mars …