Innovatie
De Chinese auto-industrie staat bekend om de onklopbare snelheid waarmee het auto’s ontwikkelt, produceert en weer facelift. Om de kadans bij te benen, zetten de Duitsers nu metaalprinters in die hun kansen weer kunnen vergroten. En dat zowel voor klassieke als voor elektrische auto's.
De levensduur van batterijen in elektrische auto’s verlengen: dat is de grote doorbraak die een groep Chinese onderzoekers onlangs heeft gerealiseerd. Hun oplossing zou de cellen kunnen verjongen en een levensduur van 12.000 cycli mogelijk maken. Dat is revolutionair.
Een oplettend oog zal het niet zijn ontgaan. Wie nieuwe autobanden koopt, krijgt er gratis een stel snorharen bij. Kleine rubberen haartjes die uit het rubber steken. Maar wat doen die dingen daar?En belangrijker: moet je ze eruit trekken, laten zitten of ermee pronken tegenover je vrienden?
Omdat er te weinig klanten voor het elektrische EQ-gamma kiezen, en de Chinezen meer en meer de voorkeur geven aan hun lokale merken, grijpt Mercedes terug naar een beproefd recept. Het gaat niet alleen de achtcilinder opnieuw tegen het licht houden, maar ook als enige Duitse merk de twaalfcilinder in zijn gamma overeind houden.
Mercedes dumpt zijn aparte lijn voor elektrische modellen, Volkswagen krabbelt terug op zijn uitbreidingsplannen en overal worden deadlines voor de verkoopban op verbrandingsmotoren opgeschoven. Niet zo bij Kia, dat blakend van vertrouwen juiste nieuwe horizonten verkent met zijn elektrificatie.