De beperkte actieradius van elektrische auto’s blijft een obstakel voor veel gebruikers. Hoewel Honda niet bekendstaat als pionier op dit vlak, voorspelt het merk toch elektrische auto’s met een bereik van 1.000 tot 1.200 kilometer in de nabije toekomst. Hoe geloofwaardig is dat?
Innovatie
Omdat het nog nieuwe technologie is, vreest iedereen het verouderingsproces van batterijen in elektrische auto’s. Maar een baanbrekende studie onthult nu dat ze erg goed bestand zijn tegen het alledaagse gerbruik. Ze zouden zelfs 40% langer meegaan dan eerst gedacht.
Nederlandse onderzoekers hebben goede hoop dat hun nieuw uitgevonden ‘kreukelstaal’ een revolutie kan betekenen voor het opvangen van botskrachten. Bovendien staat het grootschalige productie niet in de weg. Wanneer vinden we het in onze auto’s?
Alcantara, het synthetische suède dat tegenwoordig in veel auto’s zit, werd in 1970 ontwikkeld. Maar pas vier jaar later werd dit materiaal voor het eerst gebruikt in een auto, een concept car van Lamborghini.
Vloerverwarming in huis wordt meer en meer gemeengoed, maar in de autosector kwam niemand eerder op het idee. Hyundai-dochtermerk Genesis komt er echter mee tegen 2026.
Het rijbereik van elektrische auto’s is voor veel gebruikers nog te beperkt. Vandaar het idee van Mercedes om een speciale zonnecoating met hoog rendement te gebruiken voor het koetswerk, waarmee de auto tot 12.000 km per jaar kan afleggen. Is het tijdperk van gratis energie aangebroken?
Omdat het batterijenpakket in elektrische voertuigen zoveel kan kosten als een hele stadsauto, maken consumenten zich vaak zorgen over de mogelijke verslechtering van de capaciteit na jaren van gebruik. Terecht? Niet volgens deze nieuwe studie.
Zelfrijdende auto’s zijn er nog steeds niet. Dat de technologie al ver staat, bewijst BMW, dat in zijn fabrieken afgewerkte auto’s op eigen houtje laat rondrijden.
De Stellantis-groep presenteert een nieuwe elektrische architectuur die een rijbereik tot 800 km belooft. Is dit het doorslaggevende argument om de verkoop te stimuleren?
Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.
Donald Trump, ooit fel tegenstander, wil nu volledig autonome auto’s de weg op laten. Een verrassende draai die Elon Musk, de nieuwe minister van Overheidsefficiëntie, zeker goed uitkomt.
Auto’s van vandaag zien er binnenin fundamenteel anders uit dan 10 jaar geleden, met steeds grotere en prominentere aanraakschermen, in de plaats van fysieke knoppen. Maar hier en daar keert een autobouwer al op zijn stappen terug.
Het is een terugkerend probleem: de LED-koplampen van onze auto’s zijn zeer efficiënt, maar veroorzaken vaak verblinding bij andere weggebruikers, wat voor gevaarlijke situaties zorgt. Het aantal klachten hierover blijft stijgen, en Europa overweegt nu maatregelen te nemen.
De elektrische auto zal de komende jaren een grondige transformatie ondergaan door de komst van batterijen met vaste elektrolyten. Maar deze technologie kan weleens sneller op de markt komen dan verwacht. Dat blijkt uit de vorderingen van specialist CATL, die al in de experimentele productiefase zit. Steken de Chinezen iedereen de loef af?
Een Californische start-up heeft een doorbraak bereikt met batterijen voor elektrische auto’s. De cellen met een hoge energiedichtheid kunnen in 15 minuten tot 90% opgeladen worden.