Ooit gehoord van LuminoKrom? Dat is een slimme, lichtgevende verf van het Franse bedrijf OliKrom. Ze werkt zonder stroom: overdag laadt het op via zon- of kunstlicht, en ’s nachts straalt het meer dan 10 uur lang. Zo krijg je fel oplichtende wegmarkeringen in het donker – precies zoals bij sommige horloges of wekkers, maar dan op de weg.
De voordelen? Betere zichtbaarheid in slecht verlichte of donkere gebieden, minder lichtvervuiling én minder CO2-uitstoot. Het aanbrengen is net zo simpel als gewone wegenverf. En nieuw is het niet: sinds 2018 wordt deze technologie al gebruikt op meer dan 450 plekken wereldwijd, van Frankrijk tot Brazilië, Maleisië, Zuid-Afrika en Saoedi-Arabië nota bene.

Dit lijkt een zeer interessante oplossing, zeker voor België, waar openbare verlichting vaak overdadig wordt gebruikt. Straatverlichting wordt steeds onbetaalbaarder: de installatie is duur en de elektriciteitsprijzen zijn de afgelopen jaren fors gestegen. Tot voor kort werd de verlichting langs snelwegen ’s nachts zelfs uitgezet om kosten te besparen. Bovendien kunnen kleine landelijke wegen sowieso niet overal verlicht worden. Lichtgevende verf biedt hier dus een slim alternatief.
Advertentie – lees hieronder verder
Project in België
Ook in België liepen twee proefprojecten met de bekende LuminoKrom-verf, één in Frizet en één in Lives-sur-Meuse. Maar uiteindelijk werd besloten het experiment niet voort te zetten.

De beslissing kwam van de Waalse Overheidsdienst (Service Public de Wallonie of SPW), dat erkent dat fosforescerende markeringen duidelijke voordelen hebben, vooral op fietspaden in het RAVeL-netwerk (Réseau Autonome de Voies Lentes). Toch blijken ze geen volwaardig alternatief voor echte fiets- of autoverlichting, en is het verschil met gewone witte wegmarkering te klein. Best verrassend, want ze maken wél beter zichtbaar waar de weg naartoe gaat, zeker in bochten.

Vooral te duur
Er speelt echter nog een andere, waarschijnlijk doorslaggevende factor in de keuze van SPW: de kosten. Volgens de Waalse minister van Mobiliteit, François Desquesnes (Les Engagés), is deze verf maar liefst vijfentwintig keer duurder dan gewone witte markeringen, en acht keer duurder dan thermoplastische markeringen, die beter bestand zijn tegen extreme weersomstandigheden en twee tot vijf jaar meegaan. De Belgen zullen dus geen lichtgevende markeringen op hun wegen of fietspaden zien. Tenzij Vlaanderen het anders ziet en er wel mee aan de slag gaat?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be