China verandert de regels voor autonoom rijden, zelfs voor Tesla en de rest van de wereld?

Moeten we er stilaan van uitgaan dat China de rest van de wereld de regels zal opleggen op autogebied? Het lijkt er steeds meer op. Net nadat het land regels heeft ingevoerd voor batterijveiligheid, volgt nu een nieuwe maatregel die het kader voor autonoom rijden hertekent. Dit zal Tesla zeker niet bevallen. 

Gepubliceerd op 24 april 2025
Leestijd : 3 min
China verandert de regels voor autonoom rijden, zelfs voor Tesla en de rest van de wereld?

China grijpt de macht. En dit is nog maar het begin. Het land heeft goed begrepen dat het als grootste automarkt ter wereld een voortrekkersrol kan spelen. Daar kregen we onlangs al een voorproefje van, toen Peking nieuwe regels aankondigde voor batterijveiligheid. Vanaf 2026 worden branden of explosies van batterijpakketten strikt verboden. Daardoor worden fabrikanten verplicht om hun productieprocessen aan te passen en brandwerende maatregelen te nemen. Constructeurs en toeleveranciers zullen dus moeten meespelen met de Chinese regels, die omwille van standaardisering en kostenbeheersing vermoedelijk wereldwijd toegepast zullen worden.

En dat is blijkbaar nog maar een begin. In het kielzog van die aankondiging voor batterijen komt Peking nu opnieuw met een maatregel. Volgens CarNewsChina heeft het ministerie van Industrie en Informatietechnologie (MIIT) zopas een reeks richtlijnen aangekondigd die de communicatie van autoconstructeurs over rijhulpsystemen strikt reguleert.

Verboden

Vanaf mei 2025 wordt elke verwijzing naar ‘intelligent rijden’ of ‘autonoom rijden’ in autoreclame verboden. Dat geldt ook voor termen zoals handenvrije rijden of automatische parkeersystemen. Zelfs updates over-the-air vallen onder de maatregel, want die wekken vaak – terecht of onterecht – de indruk dat de rijfuncties verbeterd werden, wat automobilisten foutief interpreteren.

hq720

Advertentie – lees hieronder verder

Waarom deze maatregel? Heel eenvoudig: in China gebeuren steeds meer ongevallen door verkeerde interpretatie of misbruik van rijhulpsystemen. Nog maar vorige maand viel er een dodelijk slachtoffer bij een crash met een Xiaomi SU7. De bestuurder dacht dat het autonome systeem actief was, maar dat was niet zo. Het ongeval veroorzaakte veel ophef in het land.

Automobilisten beschermen

Peking heeft groot gelijk om zulke regels op te leggen omdat veel automobilisten vandaag te veel vertrouwen stellen in die systemen, zoals we onlangs nog aanhaalden. En ja, marketeers weten het publiek tegenwoordig van zowat alles te overtuigen. Daarom is het voortaan uit den boze om nog te spreken over autonoom rijden als dat in werkelijkheid niet bestaat. China wil dat de terminologie overeenstemt met de technische realiteit: rijhulp van level 2, 3 of 4 bijvoorbeeld.

Laten we niet vergeten: er bestaat vandaag nog geen enkele volledig zelfrijdende auto op de markt. En zelfs al zou die bestaan, dan nog ontbreekt het wettelijk kader om ermee te rijden. Toegegeven, er rijden wel enkele testmodellen rond in San Francisco of in bepaalde Chinese steden, maar dat zijn proefprojecten die niets te maken hebben met particuliere bestuurders. De nieuwe situatie zal veel constructeurs dwingen om hun communicatie bij te sturen. En dan vooral Tesla, dat termen gebruikt zoals ‘Full-Self-Driving’ die onvermijdelijk misleidend zijn.

discoverchinaauto
© YouTube DiscoverChinaAuto

Bepaalde systemen verplicht uitschakelen

China gaat nog een stap verder. De overheid vindt dat bepaalde functies overbodig of te gevaarlijk zijn. Bestuurders zullen ze daarom moeten beperken of helemaal uitschakelen. Het gaat dan om autonoom parkeren zonder bestuurder aan boord, de functie om je wagen vanop afstand te laten voorrijden, of het rijden zonder handen aan het stuur. De maatregel gaat dus veel verder dan alleen communicatie. In dezelfde logica wil Peking ook alle software-updates op afstand (over-the-air) zelf kunnen controleren en goedkeuren voor ze naar geconnecteerde auto’s worden gestuurd.

Dat deze maatregel vooral Tesla raakt, is duidelijk. Maar ze geldt net zo goed voor Chinese merken, die op het vlak van geautomatiseerd rijden veel verder staan dan Europese constructeurs. Het is voortaan dan ook verboden om testversies van rijhulpsystemen op de openbare weg uit te proberen en zo andere weggebruikers in gevaar te brengen. De grote vraag is nu: krijgt deze nieuwe Chinese wetgeving ook navolging in Europa? Eerlijk gezegd zouden we daar niet rouwig om zijn, want ook bij ons zijn er nog heel wat misverstanden en is reclame vaak misleidend.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist
Gocar marketplace
Vous cherchez un véhicule neuf ou d'occasion ?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!