Op 1 januari 2035 zou Europa theoretisch volledig overschakelen op elektrische auto’s. Een verplichte overgang, maar mogelijk niet zoals we ons die voorstellen. Achter de schermen trekt een Europese partij hard aan de kar om het verbod op verbrandingsmotoren uit te stellen.
Politiek
De Europese auto-industrie verkeert al langer in zwaar weer, dat is geen nieuws. De oorzaak? Haar terughoudendheid om de elektrische auto te omarmen. Deze aarzeling leidde tot uitstel van investeringen en gaf Chinese fabrikanten vrij spel. Om de schade te herstellen en de controle terug te winnen, gaat Europa 3 miljard euro vrijmaken om het batterijprobleem aan te pakken. Maar is dat genoeg?
Onlangs hoorden we over een studie in opdracht van de uittredende Brusselse minister van Mobiliteit, Elke Van Den Brandt. Maar wat er niet bij gezegd werd, was dat het als basis zou kunnen dienen voor het verbannen van SUV's in onze hoofdstad. Dat staat in de supernota die als basis dient voor de onderhandelingen van de volgende regering.
In de strijd voor de verkeersveiligheid worden extra maatregelen tegen recidivisten steeds waarschijnlijker. De partijen MR, N-VA en Vooruit zijn van plan om rijbewijzen en voertuigen van veelplegers in beslag te nemen.
Donald Trump, ooit fel tegenstander, wil nu volledig autonome auto’s de weg op laten. Een verrassende draai die Elon Musk, de nieuwe minister van Overheidsefficiëntie, zeker goed uitkomt.
Heeft de vorige Waalse gewestregering verdachte geldtransfers gedaan om de gratis diensten van de openbare vervoersmaatschappij TEC te financieren? De nieuwe Waalse minister van Mobiliteit trekt aan de bel: hij ontdekte dat 56 miljoen euro uit het budget voor overstromingen van 2021 werd gehaald en aangevuld met … geld bedoeld voor wegenrenovatie!
Deze keer is het echt afgelopen voor de autofabriek Audi Brussels. De directie heeft beslist om de zoektocht naar een overnemer te stoppen nadat de laatste kandidaat zich terugtrok. De site in Vorst sluit aan in het rijtje van Renault Vilvoorde, Ford Genk en Opel Antwerpen..
Het is een terugkerend probleem: de LED-koplampen van onze auto’s zijn zeer efficiënt, maar veroorzaken vaak verblinding bij andere weggebruikers, wat voor gevaarlijke situaties zorgt. Het aantal klachten hierover blijft stijgen, en Europa overweegt nu maatregelen te nemen.
Het aantal leasingwagens in ons land blijft groeien. Dat is positief, al hangen er donkere wolken in de lucht. Steeds meer bedrijfswagens zijn elektrisch, maar op het einde van het contract valt de restwaarde tegen en geraken ze moeilijk verkocht. Sectorfederatie Renta vraagt dringend steunmaatregelen om de verkoop van elektrische occasies aan particulieren te stimuleren.
Wil je nog genieten van de premie voor elektrische wagens in Vlaanderen, dan moet je er snel bij zijn. De afschaffing van de premie is een feit, de deadline is vervroegd. Tot wanneer kun je nog een auto met de premie kopen? En wat zijn de gevolgen voor de prijzen?
De Verenigde Staten zijn opgeschrikt door de opvallende comeback van voormalig president Donald Trump. Met zijn belofte om “het land op te knappen” zal hij onvermijdelijk ook de industrie, vooral de autosector, aanpakken. Maar hoe? Trump heeft zijn sterk protectionistische visie altijd duidelijk laten blijken.
Het budget voor de Vlaamse premie voor elektrische auto’s barst helemaal uit z’n voegen. Eerst werd het vastgelegd op 26 miljoen euro, nu nadert het al 60 miljoen. Een ontsporing of een succes?
Volvo en 49 andere bedrijven vragen samen aan de Europese Unie om haar verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren tegen 2035 niet terug te draaien. Ze vinden elektrificatie essentieel om de klimaatdoelstellingen te halen. Er is volgens hen een duidelijke richting nodig om versnipperde inspanningen en investeringen te voorkomen.
Om de groeiende dominantie van Chinese technologieën tegen te gaan, overweegt Washington een totaalverbod op auto’s met Chinese onderdelen of software. Niet alleen economische redenen maar ook de cyberveiligheid zijn de motivatie. Het plan wordt in twee fase uitgevoerd tegen 2030. Maar is het ook realistisch?
Na maanden onderhandelen is het Vlaams regeerakkoord een feit. Daarin staan heel wat maatregelen die een impact hebben op automobilisten. Zo moeten kopers van een elektrische auto verkeersbelasting betalen en worden de lage-emissiezones niet strenger. Wat verandert er nog meer?