Verkeersveiligheid lijkt een onderwerp dat steeds meer aandacht en middelen krijgt van overheden. Er zijn niet alleen steeds meer preventiecampagnes, er worden ook steeds efficiëntere en gevarieerdere middelen ingezet voor de handhaving. Voor ons eigen welzijn?
Blijkbaar wel, als we de meest recente ongevallencijfers mogen geloven die deze week gepubliceerd werden. In 2024 is het aantal ongevallen op Belgische wegen met bijna 3% gedaald, wat neerkomt op 35.540 ongevallen met doden of gewonden (-2,8%). Dat is een gemiddelde van 100 ongevallen per dag. Het aantal gewonden volgt dezelfde trend (-2,9% naar 43.228 slachtoffers), terwijl het aantal doden licht gestegen is tot 363 personen (+1,4%). Dit is nog maar een voorlopige balans, aangezien hierbij alleen de mensen worden geteld die ter plaatse overleden. Er wordt dus nog geen rekening gehouden met slachtoffers die later in het ziekenhuis overleden.

Minder alcohol?
Blijkbaar is het aantal ongevallen waarbij een bestuurder onder invloed was, sterk gedaald: 3.654, een afname van 11%. Dit betekent 10 ongevallen per dag, maar de vooruitgang is opmerkelijk.
Advertentie – lees hieronder verder
Er is uiteindelijk maar één negatief punt voor 2024: het aantal ongevallen met elektrische steps is met 8% gestegen (1.175 ongevallen), met drie dodelijke slachtoffers ter plaatse. Tweewielers doen het ook niet goed in de statistieken, aangezien er in 2024 helaas 46 dodelijke slachtoffers onder de motorrijders vielen, tegenover 39 in 2023.
Rijbewijs met punten?
Tot nu toe had de nieuwe Arizona-regering verschillende ideeën voor verstrengingen laten doorschemeren voor deze nieuwe legislatuur. Onder andere strengere straffen voor recidivisten, de kwalificatie van verkeersdoodslag, de opsporing van gsm-gebruik achter het stuur via ANPR-camera’s en het rijbewijs met punten werden genoemd. Maar wat is er concreet? Nu is er eindelijk duidelijkheid, want minister van Justitie Annelies Verlinden (CD&V) heeft in haar algemene beleidsnota de contouren van haar plannen verduidelijkt.

De minister gaf aan sneller en strenger te willen optreden tegen verkeersinbreuken en bevestigde dat recidivisten moeten opletten. Zo worden de tolerantiemarge (behalve de technische marge van 6%) en de quota voor snelheidsovertredingen afgeschaft. Hiervoor wordt de centrale database Mercurius opgericht, die alle overtredingen van automobilisten verzamelt. Dit omvat ook fraudeurs die proberen meerdere rijbewijzen te verzamelen om door de mazen van het net te glippen. In deze gecentraliseerde database zullen de ordediensten en rechtbanken perfect kunnen nagaan met wie ze te maken hebben. Dankzij deze database en het digitale rijbewijs (gepland voor 2029) zullen overtreders niet langer kunnen frauderen. De snelle lancering van een proefproject werd aangekondigd. Opvallend is echter dat de nota niets meer zegt over het rijbewijs met punten, waarbij de overtreder zijn rijbewijs zou verliezen na een reeks overtredingen. Is het idee van tafel? Niet echt. Vermoedelijk wordt het eenvoudiger om dit systeem in te voeren zodra de rijbewijzen digitaal worden.
Ja, er komen camera’s tegen gsm-gebruik
Het meest gevoelige punt blijft de opsporing van gsm-gebruik achter het stuur. De minister heeft aangekondigd dat specifieke software ontwikkeld wordt waarmee alle cameranetwerken in het land worden ingezet om gsm-gebruik achter het stuur op te sporen. “Met respect voor de privacy", zo luidt het. De juridische belemmeringen die dit tot nu toe verhinderden, worden opgeheven. Vermoedelijk zal België zich hierbij sterk laten inspireren door Nederland, waar een dergelijk systeem al bestaat.
Tot slot wordt de term verkeersdoodslag effectief geïntroduceerd, al worden er geen verdere details gegeven. Het verschil? Het gaat over een ernstig gebrek aan voorzorg of voorzichtigheid. Met andere woorden, het is een zware fout. De overtreder zal er ongetwijfeld een hogere prijs voor betalen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be