Boetes
In een poging om het aantal verkeersdoden fors terug te dringen, rolt de Waalse regering dit jaar 150 nieuwe radars uit. Dat maakte Minister van Mobiliteit François Desquesnes (Les Engagés) vrijdag bekend; De regio wil daarmee een inhaalbeweging inzetten op Vlaanderen dat drie keer zoveel flitscamera’s telt. Op deze plekken komen ze.
Hoewel de wegcode duidelijk is, blijven veel automobilisten onterecht op de middelste rijstrook van de snelweg rijden. Een bijzonder irritant gedrag, dat de doorstroming belemmert en het risico op ongevallen verhoogt, maar waar de politie kennelijk weinig tegen kan doen...
Tot 10 augustus 2025 houden bijna dertig Europese landen gecoördineerde snelheidscontroles. Het doel: het aantal dodelijke verkeersongevallen verminderen – snelheid blijft de grootste boosdoener op Europese wegen. Wees dus op je hoede, want elk jaar regent het tienduizenden boetes.
In 2024 haalden de Vlaamse gemeenten een recordbedrag van 177 miljoen euro op via de GAS-boetes, vooral dankzij trajectcontroles. Naast dat sterk gestegen cijfer roept vooral de manier waarop deze inkomsten gegenereerd worden, vragen op. Zeker nu ook Wallonië overweegt om dit voorbeeld te volgen...
Parkeren wordt steeds moeilijker in Belgische steden, en dat leidt tot almaar meer parkeeroverlast. Sommige gemeenten hebben er genoeg van en grijpen strenger in. Ze zorgen ervoor dat boetes effectief betaald worden via slimme camera’s en met veelvuldig gebruik van de Denver-klem, die foutgeparkeerde auto’s vastzet. Wordt deze techniek straks de nieuwe standaard?
Na jaren van wat je gerust een zekere laksheid kunt noemen, beleeft de tolerantiemarge bij flitspalen haar laatste uren in Wallonië. Na Vlaanderen, waar de controles al enkele jaren strenger zijn, is het nu de beurt aan het zuiden van het land om de strijd tegen snelheidsovertredingen op te voeren. Doel: meer verkeersveiligheid en vooral veel meer boetes.
Hoe goed kennen Belgische bestuurders de voorrangsregels nog? Niet zo best, zo blijkt. Eén regel werd al in 2007 gewijzigd, maar bijna twintig jaar later passen veel bestuurders hem nog altijd verkeerd toe. Dat leidt tot misverstanden, ongelukken en soms een fikse boete.
Vakantie is bedoeld om te ontspannen. Maar let op als je door bepaalde Europese landen rijdt, want op de wegen duiken verkeersborden op die je niet meteen herkent en die je een boete kunnen opleveren. Dit zijn de nieuwste valkuilen van de Europese verkeerssignalisatie.
De discussie en de wrevel woeden al enige tijd. Draagt de wildgroei aan trajectcontroles echt bij aan veiliger verkeer, of is het eerder een slinkse manier om geld naar de overheidskassa te laten vloeien? In Vlaanderen hakt minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) de knoop door en schrapt het gros van de geplande trajectcontroles. Waar komen ze nog wel?
Moderne technologieën zoals trajectcontroles en ANPR-camera’s duiken almaar vaker op in Wallonië om Vlaanderen bij te benen. Tegelijk bleven verschillende vaste flitspalen tot nu toe buiten dienst, simpelweg omdat het materiaal ontbrak. Nu worden de toestellen voorzien van nieuwe apparatuur om ze weer in dienst te nemen. Say cheese…
Ze noemen zichzelf rijhulpsystemen, maar veel gebruikers van Coyote en Waze vinden er een betrouwbare tool in om gewaarschuwd te worden voor radars en flitspalen. Wat lijkt op een handige manier om boetes te ontlopen, draait in de realiteit helemaal anders uit. Onderzoek wijst erop dat flitsappers juist vaker tegen de lamp lopen.
Zoals bekend wil de Arizona-regering ANPR-camera’s inzetten om verschillende overtredingen op te sporen, waaronder het niet dragen van de veiligheidsgordel. Maar er is opschudding: de N-VA verzet zich nu tegen deze maatregel, omdat er andere prioriteiten zouden zijn op het vlak van verkeersveiligheid.