Telefoongebruik achter het stuur is zo wijdverspreid dat het bijna normaal lijkt. Maar dit gedrag veroorzaakt jaarlijks tientallen zware, soms dodelijke ongevallen. Daarom grijpt een nieuwe Belgische provincie stevig in met een radicale maatregel.
Boetes
Met de komst van de eerste lawaaiflitspalen in Frankrijk, zou België snel kunnen volgen – vooral in deze twee regio’s. Voorzichtigheid geboden?
Wie op skivakantie vetrekt over de Alpen - of al een zomerverlof in gedachten heeft - houdt er maar beter rekening mee dat daar afgelopen weekend een nieuwe wegcode van kracht is geworden. En de boetes kunnen het vrolijke vakantiegevoel behoorlijk vergallen ...
Hoewel ze in de verkeersregels staan, beschouwen veel automobilisten sommige overtredingen als onbenullig. In werkelijkheid kunnen ze echter flink in de papieren lopen, zoals het vergeten van een parkeerschijf of zomaar claxonneren. Dit is hoe het zit.
In België staan steeds meer radars. Vlaanderen is van plan om er de komende maanden nog tientallen bij te plaatsen. En Wallonië ook. Maar in het zuiden van het land gaat het wellicht trager. Er is namelijk onvoldoende capaciteit om de overtredingen te verwerken.
Een rechtbank gaf onlangs een automobilist gelijk die geflitst was door een trajectcontrole, nadat hij inconsistenties in de meetgegevens aantoonde. Deze zaak werpt vragen op over de betrouwbaarheid van flitspalen en de mogelijke omvang van dergelijke fouten.
In de winter moet je je auto vaak ontdooien voor je vertrekt. Het duurt enkele kilometers voor het interieur opgewarmd is. Automobilisten hebben daarom de neiging om zich extra warm te kleden. Maar dit is eigenlijk strafbaar...
De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?
De politie start morgen, woensdag 20 november 2024, om 6 uur ’s ochtends een nieuwe snelheidsmarathon in heel België. Verwacht opnieuw een regen van boetes, ondanks de vele waarschuwingen – net als vorige keer
We weten allemaal dat rijden onder invloed van alcohol of drugs een echte plaag blijft in het verkeer. Het probleem is dat de controles in België blijkbaar niet volstaan. Door het lage risico om gestraft te worden, blijven deze kwalijke praktijken voortduren.
Ongetwijfeld staan sommige Europese landen verder op het gebied van snelheidscontroles. Zo ook een populaire vakantiebestemming voor Belgen, waar nu een legertje flitsauto’s wordt ingezet. En wat bij ons?
Het verkeer wordt streng beteugeld. Dat geldt niet alleen voor België, maar ook voor een land dat populair is bij Belgische automobilisten. Daar zorgt de komst van kunstmatige intelligentie ervoor dat flitspalen vanaf 2025 tot vier soorten overtredingen kunnen vaststellen en bestraffen. Moeten we ons zorgen maken?
In eigen landen worden Belgen steeds strenger gecontroleerd op de weg, maar verandert hun gedrag zodra ze de grens oversteken? Een interessante vraag, want in 2023 braken Belgische automobilisten een triest record in Frankrijk: ze begingen de meeste snelheidsovertredingen onder de buitenlandse automobilisten.
België heeft zijn verkeerscontroles, vooral op snelheid, opgevoerd, maar er is nog ruimte voor verbetering. Een blik op de nieuwe apparatuur die binnenkort kan worden geïntroduceerd om automobilisten nog beter in de gaten te houden.
Wie heeft er nog nooit een parkeerplek gespot in een eenrichtingsstraat en gedacht: “Even snel achteruit erin”? Denk je dat dit toegestaan is? Absoluut niet, en let op: de boetes zijn behoorlijk pittig!