De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?
Boetes
De politie start morgen, woensdag 20 november 2024, om 6 uur ’s ochtends een nieuwe snelheidsmarathon in heel België. Verwacht opnieuw een regen van boetes, ondanks de vele waarschuwingen – net als vorige keer
We weten allemaal dat rijden onder invloed van alcohol of drugs een echte plaag blijft in het verkeer. Het probleem is dat de controles in België blijkbaar niet volstaan. Door het lage risico om gestraft te worden, blijven deze kwalijke praktijken voortduren.
Ongetwijfeld staan sommige Europese landen verder op het gebied van snelheidscontroles. Zo ook een populaire vakantiebestemming voor Belgen, waar nu een legertje flitsauto’s wordt ingezet. En wat bij ons?
Het verkeer wordt streng beteugeld. Dat geldt niet alleen voor België, maar ook voor een land dat populair is bij Belgische automobilisten. Daar zorgt de komst van kunstmatige intelligentie ervoor dat flitspalen vanaf 2025 tot vier soorten overtredingen kunnen vaststellen en bestraffen. Moeten we ons zorgen maken?
In eigen landen worden Belgen steeds strenger gecontroleerd op de weg, maar verandert hun gedrag zodra ze de grens oversteken? Een interessante vraag, want in 2023 braken Belgische automobilisten een triest record in Frankrijk: ze begingen de meeste snelheidsovertredingen onder de buitenlandse automobilisten.
België heeft zijn verkeerscontroles, vooral op snelheid, opgevoerd, maar er is nog ruimte voor verbetering. Een blik op de nieuwe apparatuur die binnenkort kan worden geïntroduceerd om automobilisten nog beter in de gaten te houden.
Wie heeft er nog nooit een parkeerplek gespot in een eenrichtingsstraat en gedacht: “Even snel achteruit erin”? Denk je dat dit toegestaan is? Absoluut niet, en let op: de boetes zijn behoorlijk pittig!
Op dinsdag 8 en woensdag 9 oktober 2024 zal de politie de controles op het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur opvoeren. Deze actie herinnert bestuurders eraan dat deze plaag verantwoordelijk is voor veel ongevallen en een prioriteit blijft voor de politie. Wees dus op je hoede.
Elke dag komen voetgangers en automobilisten elkaar tegen bij zebrapaden. Hoewel deze plekken bedoeld zijn om veilig over te steken, blijft het risico op ongevallen groot. Bijna de helft van alle voetgangersongevallen vindt plaats op zebrapaden. Maar welke regels gelden er eigenlijk?
Een boete krijgen voor fout parkeren is natuurlijk onaangenaam, maar je kunt ze betwisten. Wat je het best doet, hangt af van de bedragen van de boetes, de termijnen om ze aan te vechten en de risico’s die je loopt als je niet betaalt. Het werkt als volgt.
Betalen de Belgen hun verkeersboetes? Blijkbaar wel. Sinds de invoering van het “Crossborder”-systeem is de inning van boetes flink toegenomen. Hoewel er nog steeds vertragingen en onbetaalde boetes zijn, gaat het daarbij vooral om de zwaarste overtredingen.
Veel Brusselaars zullen opgelucht zijn dat de invoering van de LEZ-maatregelen voor Euro 5-dieselauto’s wordt uitgesteld tot 2027, waardoor ze langer in het hoofdstedelijk gewest kunnen blijven rijden. Minder bekend is dat dit uitstel het Brusselse Gewest miljoenen euro’s gaat kosten – en uiteindelijk ook de Brusselaars zelf.
Veel automobilisten vergeten hun nummerplaat schoon te houden, maar een onleesbare plaat kan een dure boete opleveren. De verkeersregels zijn hier streng over: zorg ervoor dat je nummerplaat altijd goed zichtbaar is om een fikse bekeuring te voorkomen.
In 2023 incasseerden de Vlaamse gemeentes een recordbedrag van 124 miljoen euro aan administratieve boetes, ofwel GAS-boetes, bijna drie keer zoveel als in 2019. Deze stijging komt vooral door nieuwe sanctiemogelijkheden, met name voor kleine snelheidsovertredingen. Ondertussen pakt Wallonië het probleem op een … andere manier aan.