Eind januari zijn de Europese instanties – en de Commissie in het bijzonder – een strategische dialoog gestart met de autofabrikanten van het Oude Continent, die zwaar op de proef worden gesteld door de Chinese concurrentie, investeringen in elektrische technologieën, dalende verkoopcijfers, Amerikaanse invoerheffingen, en nog veel meer.
Deze besprekingen hebben als doel om oplossingen te vinden en duidelijk ook versoepelingen door te voeren om autofabrikanten te ondersteunen, maar ook om voor automobilisten de overgang naar volledig elektrisch soepeler te laten verlopen. Tot nu toe blijven deze auto's immers duur en dus niet voor iedereen toegankelijk.

Oplaadbare hybrides behouden?
Er zijn al de strengere CO2-quota die dit jaar van kracht werden, en die mogelijk miljarden euro’s aan boetes zullen opleveren voor een groot deel van de Europese autofabrikanten. Deze strijd lijkt al gewonnen door de lobbyisten, en zelfs als de boetes niet volledig worden afgeschaft, is de kans groot dat ze aanzienlijk worden verminderd.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar de herzieningen kunnen nog veel verder gaan. Volgens de Duitse krant Der Spiegel zou de Europese Unie oplaadbare hybride auto’s kunnen ontzien na 1 januari 2035, wat betekent dat nieuwe exemplaren dus in de showrooms te koop zouden blijven. Der Spiegel publiceerde een document dat een indirecte bevestiging bevat van deze mogelijke uitzondering. Hierin staat dat de Commissie zal "onderzoeken welke flexibiliteiten mogelijk zijn om ervoor te zorgen dat onze industrie concurrerend blijft, zonder de algemene ambitie van de doelstellingen voor 2025 te verminderen" en dat "het bereiken van klimaatneutraliteit voor auto's tegen 2035 een technologisch neutrale aanpak vereist, waarbij synthetische brandstoffen een rol zullen spelen door middel van een gerichte wijziging van de regelgeving als onderdeel van de geplande herziening."

Achter de schermen werken verschillende belangengroepen aan deze aanpassingen, waaronder die van de oplaadbare hybrides. En soms komen deze belangen van binnenuit, aangezien de Europees commissaris voor Industriële Strategie, de Fransman Stéphane Séjourné, zich hiervoor namens de autofabrikanten actief zou hebben ingezet.
Dit zou kunnen betekenen dat oplaadbare hybrides op de markt blijven, maar dan met het gebruik van e-brandstoffen, wat de ontwikkeling vereist van een infrastructuur die momenteel nog niet voldoende is uitgebouwd om aan de vraag te voldoen.
Zowel plug-in hybrides (PHEV) als auto’s met een range extender (EREV) worden overwogen. Hun voortbestaan lijkt al bijna vast te liggen, aangezien in het document staat: "Als onderdeel van de dialoog met fabrikanten zullen we directe oplossingen vinden om de investeringscapaciteit van de industrie te waarborgen door mogelijke flexibiliteiten te onderzoeken."
Als oplaadbare hybrides langer op de markt blijven en CO2-boetes verdwijnen, zullen autofabrikanten minder gedwongen worden om hun elektrische auto’s snel goedkoper te maken. Minder druk op elektrificatie betekent een tragere transitie en hogere prijzen voor de consument. En dat zal de energietransitie niet bepaald versnellen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be