Zes keer meer laadpalen in Vlaanderen dan in Wallonië?

In 2024 heeft Vlaanderen 6.000 laadpalen geïnstalleerd op zijn grondgebied, tegenover iets meer dan 700 in Wallonië. Het onevenwicht tussen de gewesten dat al eerder aan de kaak werd gesteld, blijft dus groeien. Dat gaat ten koste van de automobilisten en de transitie. 

Gepubliceerd op 24 februari 2025
Leestijd : 2 min
Zes keer meer laadpalen in Vlaanderen dan in Wallonië?

Ondanks beloftes om het onevenwicht weg te werken, blijft de kloof tussen Vlaanderen en Wallonië op het vlak van laadinfrastructuur groeien. En niet zomaar een beetje. Volgens cijfers die de IPM-groep publiceerde, telde Wallonië begin 2024 2.100 laadstations, tegenover 12.000 in Vlaanderen. Dit is serieuze verschil is nog groter geworden: eind 2024 had Wallonië iets meer dan 717 nieuwe laadstations geïnstalleerd (2.817 in totaal) en Vlaanderen... 6.000 (dus 18.000 in totaal).

Dit staat in schril contrast met Vlaanderen, dat zich tien keer sneller uitrust en intussen al zes keer zoveel laadpalen heeft als Wallonië. 

3300

Laadwoestijn?

De federale steunmaatregelen voor de installatie van laadpunten (op een bepaald moment tot 200% fiscale aftrekbaarheid, maar nadien afgebouwd) bleken dus niet voldoende om het zuiden van het land vooruit te helpen. Op veel plaatsen blijft Wallonië een laadwoestijn, met gemeentes die nog geen tien laadpalen hebben. Erger nog, volgens het Belgian Mobility Dashboard van het VBO en FEBIAC, hebben sommige gemeentes (achttien om precies te zijn) zelfs geen enkele laadpaal.

Advertentie – lees hieronder verder

Dit gebrek aan infrastructuur heeft natuurlijk een impact op de verkoop van elektrische auto’s in het zuiden van het land. Los van het feit dat de meeste leasingmaatschappijen in Vlaanderen gevestigd zijn, zal het gebrek aan beschikbare laadinfrastructuur automobilisten ook niet overtuigen om over te schakelen op elektrische auto’s.

23ste plaats

Volgens het Belgian Mobility Dashboard tellen 12 Belgische gemeentes meer dan 200 laadpalen op hun grondgebied, maar geen enkele daarvan is Waals. De eerste elf zijn allemaal Vlaams, de laatste ligt in onze hoofdstad Brussel.

2149530105

Om een Waalse stad of gemeente te vinden, moet je al zakken naar de 23ste plaats: Luik, met slechts 137 laadpalen voor 200.000 inwoners en een agglomeratie van 700.000 mensen. Gent heeft er bijvoorbeeld 1.178. De dichtheid van het netwerk kan nog anders worden voorgesteld: in Wallonië zijn er 0,16 laadstations per km2, tegenover 1,34 in Vlaanderen en 58 in Brussel.

Echte boost?

De Waalse minister van Mobiliteit, François Desquesnes (Les Engagés), wil het probleem aanpakken en heeft daarvoor een medewerker aangeworven die voor de Vlaamse overheid heeft gewerkt aan de installatie van laadpalen in het noorden van het land. Het idee is om op een andere manier te werken, simpelweg door gebieden te identificeren waar het netwerk al voldoende ontwikkeld is om laadpalen te installeren. Er hoeft dus niet gewacht te worden tot het netwerk aangepast is om er laadpalen te plaatsen. Hopelijk blijft het dossier deze keer bovenaan de stapel van de besluitvormers liggen...

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist
Gocar marketplace
Vous cherchez un véhicule neuf ou d'occasion ?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!