Laadstations: Vlaanderen versnelt, Wallonië vertraagt

Een van de grootste uitdagingen in de overgang naar elektrische auto’s is de ontwikkeling van een efficiënt en geografisch coherent oplaadnetwerk. Maar helaas wordt de kloof tussen Vlaanderen en Wallonië steeds groter.

Gepubliceerd op 6 maart 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Laadstations: Vlaanderen versnelt, Wallonië vertraagt

De overgang naar elektrische auto’s is eerst en vooral een kwestie van sterke politieke wil, aangezien de deadline voor de overgang steeds dichterbij komt. Europa heeft immers besloten om vanaf 1 januari 2035 de verkoop van batterijauto’s in showrooms te verplichten. Vanuit industrieel oogpunt is dat erg kort, enerzijds omdat de productie van betaalbaardere elektrische auto’s nog maar net begonnen is en anderzijds omdat elektrische auto’s een betrouwbaar oplaadnetwerk, een voldoende robuust elektriciteitsnet en zo groen mogelijke energiebronnen vereisen.

We weten echter dat het oplaadnetwerk nog steeds een belemmering vormt voor de groei van elektrische auto’s: voorlopig zijn er nog niet genoeg laadpalen, of ze zijn niet krachtig genoeg om automobilisten te overtuigen. Politici zijn op de hoogte van de situatie, en onze drie regio’s hebben plannen voorgesteld voor de uitrol van openbare laadpalen. En dat is nodig, want vorig jaar was bijna de helft van de auto’s geëlektrificeerd: 19,3% van het wagenpark was volledig elektrisch, 21% plug-in hybride en 7% hybride.

Zorgwekkende verschillen

Zijn de plannen van de verschillende Belgische regeringen voor de uitrol van landpalen overtuigend?  Op papier wel, maar in werkelijkheid is de situatie eigenlijk zorgwekkend. Vlaanderen lijkt zo de uitdagingen veel beter te begrijpen dan Wallonië en als we de kaart bekijken, opgesteld door FEBIAC (Federatie van de auto-industrie) en FEB (Federatie van Belgische bedrijven), zien we in Vlaanderen meer dan 12.000 laadstations tegenover slechts 2.100 in Wallonië. Brussel telt er momenteel 1.500.

Van de top 100 gemeenten met het hoogste aantal laadpalen bevinden zich slechts 6 steden in Wallonië: Luik (114), Charleroi (92), Namen (77), Moeskroen (56), Bergen (47) en Waver (44). Te weinig? Zeker! Want in Brussel zijn 15 van de 19 gemeenten goed vertegenwoordigd in deze top.

Advertentie – lees hieronder verder

map

Helemaal onevenwichtig

Wallonië lijkt zo opnieuw stil te staan en ondermaats te presteren: de 25 gemeenten zonder enige openbare laadpaal bevinden zich allemaal in het zuiden van het land. Zoals FEBIAC en FEB aangeven, heeft zelfs de Vlaamse gemeente Herstappe, die slechts 80 inwoners telt, twee openbare laadpunten geïnstalleerd!

Het probleem is de situatie onevenwichtig blijft. Een jaar geleden maakten FEBIAC en FEB zich al zorgen over het lage aantal beschikbare laadpalen en hun incoherente verdeling. Een goede indicator is de beschikbaarheid van één openbare laadpaal voor elke 10 elektrische voertuigen. En daar zijn we ver van verwijderd, vooral in Wallonië, waar mogelijks niet aan de vraag kan worden voldaan.

iStock-1369014596

Een plan en bezorgdheid

Enkele maanden geleden verklaarde de Waalse minister van Mobiliteit, Philippe Henri (Ecolo), dat hij zich bewust was van het probleem en een plan aan het voorbereiden was om de Europese doelstellingen te halen. Er werd een budget van 15 miljoen euro vrijgemaakt. De ambitie was om 3.600 nieuwe laadstations te installeren voor 2025 en een totaal van 5.700 laadpunten tegen 2026. En dat is het aantal laadpunten dat te vinden is in de 37 best uitgeruste Vlaamse gemeenten… Geen commentaar!

Zeggen dat Wallonië een woestijn is voor elektrische auto’s is dus geen verzinsel. En laten we eerlijk zijn: Vlaanderen en Brussel zijn de regio’s die effectief een doeltreffend plan ontwikkelden en de benodigde budgetten vrijmaakten. Zal de volgende Waalse regering in staat zijn om de problematiek goed aan te pakken? We hopen van wel, want sinds de Covid is Wallonië ook veel aantrekkelijker geworden voor toeristen. Deze situatie zou dus ook een rem kunnen zijn voor de economische ontwikkeling.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.