Nu de meeste elektrische auto’s wel over voldoende rijbereik beschikken om de dag door te komen, is het vooral oplaadsnelheid waarmee auto- en batterijfabrikanten het verschil willen maken. Vooral voor mensen die niet over een vaste parkeerplaats met laadkast beschikken, zou het bijzonder handig zijn als ze hun accu net zo snel weer zouden kunnen opladen als een tankbeurt duurt bij een auto met verbrandingsmotor.
Die toekomstmuziek klinkt steeds luider, nu de Chinese specialist CATL op het autosalon van Shanghai heeft aangekondigd dat het dit jaar een nieuwe accu op de markt brengt die in 5 luttele minuten tot 520 kilometer aan rijbereik kan laden. Dat is nog eens 50 kilometer meer dan de batterij die concurrent BYD kort geleden aankondigde en dit jaar in het thuisland op de markt brengt.

Grootste ter wereld
CATL (voor: Contemporary Amperex Technology) is al acht jaar lang de grootste fabrikant ter wereld van batterijen voor elektrische auto’s, en produceert ook in Europa, meerbepaald in Duitsland en Hongarije. Zowat elke grote automaker koopt bij hen accu’s in, en naar schatting een derde van alle elektrische auto’s hebben een accu van CATL aan boord.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens de leverancier komen er dit jaar alleen al meer dan zestig modellen op de markt met de zogenaamde Shenxing-batterij van de tweede generatie.
Europa gaat wel nog enkele jaren moeten wachten op deze innovatie. Maar het is in elk geval duidelijk dat de grote accubouwers in een wedloop zitten om batterijen te ontwikkelen die dingen kunnen die amper enkele jaren terug niet voor te stellen waren.
Tot 1,3 megawatt
De nieuwe Shenxing-batterij kan opladen aan een vermogen van tot 1,3 megawatt. Ter vergelijking: de ID.7 van de huidige elektrische marktleider (in Europa) Volkswagen kan laden aan 200 kilowatt, ofwel 0,2 megawatt.
Aan dat vermogen van de batterij van CATL liefst 2,5 kilometer rijbereik ‘tanken’ per seconde. Zelfs bij temperaturen onder het vriespunt kan de auto volgens de leverancier nog in een kwartier van 5 tot 80% geladen worden.
De Chinese speler wil dat deze batterij, met een samenstelling van lithium, ijzer en fosfaat, de nieuwe standaard wordt voor elektrische auto’s van de toekomst.

Noodzaak?
Het Chinese voorbeeld zal ook leren of er daadwerkelijk vraag is naar dergelijke duizelingwekkende laadtijden. Dergelijke extreme vermogens zijn in de praktijk vooral interessant voor veelrijders die geen minuut tijd te verliezen hebben aan het oplaadstation, of voor elektrische automobilisten die zowel thuis als op het werk geen parkeerplaats met laadkast hebben, waar de auto traag kan laden tijdens de nacht of tijdens de werkdag.
Voor die profielen verschijnen er nu al meer en meer snelle laadpalen op bijvoorbeeld supermarktparkings, waar de auto kan opladen tijdens het halfuurtje dat het duurt om de boodschappen te doen. Het is maar de vraag of zij bereid zijn om wellicht fors extra te betalen voor een nog veel hoger laadvermogen, als de auto het al kan slikken. Bovendien is bekend dat snelladen niet goed is voor de levensduur van een batterij.
Meer op komst
Naast de Shenxing-batterij kondigde CATL ook andere innovaties aan. Zoals een hulpbatterij zonder grafiet, waardoor deze goedkoper en tot 60% compacter kan worden gemaakt. Deze is over twee tot drie jaar productierijp.
Het gaat om een hulpbatterij, want door het ontbreken van grafiet laadt ze trager op en heeft ze bovendien een kortere levensduur. De logica is dat deze dus enkel gebruikt zal worden tijdens lange ritten, terwijl de hoofdbatterij dagelijks kan opgeladen en weer ontladen worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be