Vergeet 800 volt! Deze Chinese auto doet er nog een schep bovenop

De ontwikkelingen in elektrische voertuigen gaan met rasse schreden vooruit. ’s Werelds nummer 1 in elektrische auto’s, BYD, steekt alweer een tandje bij en brengt een platform van 1000 volt op de markt. Gamechanger of eerder te veel van het goede?

Gepubliceerd op 12 maart 2025
Leestijd : 3 min
Vergeet 800 volt! Deze Chinese auto doet er nog een schep bovenop

Toen Porsche de Taycan uitbracht in 2019, legde het de lat meteen hoog met een elektrisch boordnetwerk van 800 volt. Dubbel zoveel als de andere elektrische auto’s, waardoor de Duitse elektrische auto een nieuwe standaard zetten in snelladen. Gaandeweg sprongen ook andere spelers op de kar, zoals de Hyundaigroep, en meer recent Volvo, dat vorige week aankondigde 800 volt in zijn nieuwe ES90, en bij de facelift ook op de EX90, aan te bieden.

Maar het rad van technologische ontwikkeling draait aan een rotvaart voort. En opnieuw zijn het de Chinezen die het stokje hebben overgenomen. Terwijl 800 volt niet langer uitzonderlijk is in China, lanceert ’s lands grootste merk in elektrische auto’s, BYD, een platform van 1.000 volt. Niet als concept, maar als rijpe markttechnologie.

BYD-Han-L

Han L en Tang L

Volgens Chinese media zal BYD medio maart de nieuwe architectuur presenteren, waarbij de eerste voertuigen de Han L en Tang L zullen zijn - die eerste is ook bij ons verkrijgbaar. De L bij beide modellen staat voor de faceliftversies. Ze zijn dus grondig herzien en zullen als eerste profiteren van de verbeterde laadsnelheden. 

Advertentie – lees hieronder verder

De nieuwe platformtechnologie maakt gebruik van een 5C-laadsysteem, wat betekent dat een batterij vijf keer sneller kan worden opgeladen dan bij conventionele laadmethodes. In de praktijk zou dit neerkomen op een actieradius van 300 kilometer na slechts vijf minuten laden!

Maar deze hogere laadsnelheid is niet de enige troef van de 1.000-voltarchitectuur. De verhoogde spanning zorgt voor een lagere stroomsterkte bij dezelfde vermogensoutput, wat resulteert in minder warmteontwikkeling en een verbeterde efficiëntie. Dit vermindert niet alleen het energieverlies, maar maakt ook dunnere en lichtere kabels mogelijk, wat gunstig is voor het totaalgewicht van de voertuigen. Daarnaast belooft het nieuwe platform een langere levensduur van de batterijen, al blijft dit afhankelijk van meerdere factoren.

Om de introductie van het 1.000-voltsysteem te ondersteunen, investeert BYD in een grootschalige uitbreiding van zijn netwerk van ultrasnelle laadstations. De eerste testlocaties in China wijzen op een laadinfrastructuur die een spanning van meer dan 1.000 volt kan leveren, wat de laadtijden verder zou optimaliseren. In Europa heeft BYD geen snelladers. En bij de infrastructuur zit ook het knelpunt. Het aantal snelladers dat in Europa 800 volt kan bedienen zou volgens consultancybedrijf SBD Automotive niet boven de 3% liggen.   

BYD_Logo

Op naar 1.500 volt en verder

In de praktijk kunnen hoge voltages hun troef dus amper uitspelen. Maar met deze nieuwe technologische vooruitgang zet BYD andere autofabrikanten wel onder druk. De overstap naar 800 volt vormt al een uitdaging voor veel concurrenten die worstelen met de overstap naar elektrischer rijden en hun investeringen herbekijken. BYD slaat de fase van 800 volt grotendeels over en richt zich meteen op een 1.000-voltstandaard, wat een toekomstbestendige keuze is.

En daar stopt het niet. Naast het 1.000-voltplatform werkt BYD al aan verdere innovaties, waaronder een 1.500-voltarchitectuur gericht op elektrische industriële voertuigen en bouwmachines. BYD is ook niet de enige Chinese constructeur die in de race naar meer boordspanning verwikkeld zit. Hongqi, het super-de-luxe automerk dat bij ons door Hedin wordt verdeeld, kondigde in november vorig jaar al aan dat het aan een spanningsmodule van maar liefst 1.700 volt werkt. In dit geval gaat het wel degelijk om een prototype, waarvan we niet moeten verwachten dat die de komende jaren ook in een showroom belandt.  

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Piet Andries Autojournalist
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands BYD voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands BYD voertuig?
52.212 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.