Mazda had al een en ander gelost over zijn CX-6e, maar op het autosalon van Shanghai werd het officieel. De plek is niet toevallig gekozen, want dit is het tweede elektrische model dat voortvloeit uit de samenwerking tussen Mazda en de Chinese autobouwer Changan. Net als bij de 6e, die in China onder de naam EZ-6 wordt verkocht, vormt deze joint venture de basis voor de nieuweling in Mazda’s gamma. Zo kan de laatste sneller inspelen op batterijtechnologie.
De SUV is 4,85 meter lang, 1,94 meter breed en 1,62 meter hoog. Daarmee is hij zo’n tien centimeter langer dan de Mazda CX-60, al ligt hij enkele centimeters lager, wat hem een uitgesproken dynamisch profiel geeft.

Range extender
Mazda zet met de EZ-60 nadrukkelijk in op een breed aanbod. In China haalt de elektrische versie een actieradius tot 600 kilometer volgens de lokale CLTC-norm (bij ons vertaalt zich dat in een kleine 400 kilometer). Maar helemaal in lijn met de nieuwste trend - en zijn sedanbroer - komt deze SUV er ook als een plug-inhybride variant met range extender. Die laatste moet volgens Mazda meer dan 1.000 kilometer kunnen afleggen op een volle tank en volle accu. En nee, het gaat niet om een wankelmotor. Maar precieze cijfers over de batterijcapaciteit en motorisering voor Europa ontbreken nog.
Advertentie – lees hieronder verder
Qua vormgeving blijft Mazda trouw aan zijn herkenbare stijl. Ondanks de Chinese invloeden in de technische basis, oogt de EZ-60 toch typisch Mazda. Het front kenmerkt zich door een driedimensionaal lichtontwerp en een grille die subtiel functioneert als luchtinlaat, vergelijkbaar met het ontwerp van de Polestar 3.
De brede wielkasten, het lage silhouet en de vlak liggende achterruit zorgen voor een sportieve uitstraling, die balanceert tussen SUV en shooting brake. Inklapbare deurgrepen, een lichtsignatuur in de koplampen en camera’s in plaats van spiegels benadrukken de moderne invulling van het ontwerp.

Voor 2026
Binnenin krijgt de EZ-60 een cockpit die opvalt door technologie. Het interieur wordt gedomineerd door een 26,5 duim groot 5K-display en een hoogtechnologisch head-updisplay. Intelligente functies zoals spraak- en gebarenbediening en op afstand bestuurbare parkeersystemen (overgenomen van het Deepal S07-platform van Changan) maken deel uit van het aanbod.
Mazda-topman Masahiro Moro gaf tijdens de voorstelling aan dat de EZ-60 meer is dan enkel een uitbreiding van het gamma: het model is volgens hem een “nieuwe uitdaging” voor Mazda. De verwachting is dat de Europese versie, de CX-6e, volgend jaar op het continent arriveert. Daarmee positioneert Mazda zich nadrukkelijk tegenover concurrenten als de Tesla Model Y, Audi Q4 e-tron en Volkswagen ID.5.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be