De B01 deelt zijn fundamenten met de B10, een cross-over van vergelijkbare grootte als de Hyundai Tucson, die later dit jaar zijn opwachting maakt voor Belgische klanten. Maar met zijn vijf deuren en fastbacksilhouet doet hij eerder denken aan een Mercedes CLA. Niet alleen qua formaat maar ook door zijn uitzonderlijk stroomlijn met een Cx van amper 0,19 - snediger dan de Mercedes-Benz CLA (0.21) alsook andere luchtklievers zoals de Tesla Model S (0,20) of Porsche Taycan (0.22).
Lithium-ijzerfosfaat
Met de hulp van die indrukwekkende aerodynamica zou de Leapmotor een rijbereik tot 650 kilometer volgens de Chinese CLTC-norm halen, omgerekend naar de Europese WLTP-testcyclus zou dat neerkomen op ongeveer 350 tot 400 kilometer. Met een lengte van 4,7 meter past de B01 netjes in het profiel van de Mercedes CLA, maar biedt met 460 liter een iets grotere bagageruimte.

Onder de motorkap biedt de B01 keuze uit twee elektromotoren met een piekvermogen van respectievelijk 179 en 218 pk, gekoppeld aan lithium-ijzerfosfaatbatterijen (LFP). Officiële details over de accucapaciteit ontbreken nog, maar eerdere berichten wijzen op pakketten van 56 of 67 kWh. De topsnelheid ligt op 160 kilometer per uur, voldoende voor dagelijks gebruik.
Advertentie – lees hieronder verder
Export wordt bekeken
Op technologisch vlak onderscheidt de B01 zich door de aanwezigheid van een dakgemonteerde lidarscanner, die samen met geavanceerde software semi-autonoom rijden mogelijk maakt op stadswegen en snelwegen – al zullen die functies in Europa door regelgeving voorlopig beperkt blijven in het geval van groen licht voor export.
Het beste hebben we voor het einde bewaard. In China komt deze B01 voor omgerekend een dikke 11.500 euro op de markt. Ondenkbaar in Europa, natuurlijk, maar het illustreert wel het prijspotentieel. Op het autosalon van Shanghai zei een woordvoerder dat export naar Europa effectief wordt onderzocht.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be