De nieuwe CLA wordt het instapmodel van Mercedes, aangezien de A-Klasse geen opvolger krijgt. Mercedes onthult de nieuwe CLA eerst als vierdeurscoupé, maar op hetzelfde MMA-platform volgen later nog een Shooting Brake en twee SUV’s. Met een lengte van 4.723 mm is de nieuwe CLA ongeveer 4 cm langer dan zijn voorganger. De wielbasis is met ruim 6 cm gegroeid tot 2.790 mm. De passagiers op beide zitrijen hebben ook meer hoofdruimte, dankzij de hogere daklijn en het standaard panoramadak.
Nieuw infotainment
De CLA is op veel vlakken het begin van een nieuw tijdperk voor Mercedes. Zo introduceert hij een nieuw en door Mercedes zelf ontwikkeld besturingssysteem (MB.OS). Het is AI-gestuurd en krijgt over-the-air updates. Dé blikvanger van het interieur is het (optionele) zwevende MBUX-superscreen over de gehele breedte van het interieur. Achter een groot glazen oppervlak zitten de instrumenten (10,25 duim) en het centrale infotainment (14 duim). In optie kun je dit uitbreiden met een extra scherm (14 duim) voor de passagier. Kies je niet voor deze optie, dan zit hier een sierdeel met glaslook en sterrenpatroon.
Voor het eerst integreert het infotainmentsysteem AI-technologie van zowel Microsoft als Google, waardoor interacties tussen de bestuurder en de auto mogelijk zijn. Op basis van ChatGPT4o en Microsoft Bing kun je online zoekopdrachten uitvoeren. De navigatie is gebaseerd op Google Maps en dankzij Google Gemini weet de virtuele assistent ook raad met vragen over navigatiebestemmingen.
Advertentie – lees hieronder verder
Overal sterren
Qua design valt op dat de ontwerpers heel veel sterren geïntegreerd hebben in de CLA. Als eerste productiemodel van Mercedes heeft de CLA een volledig verlichte grille met maar liefst 142 led-sterretjes. Ook de koplampen en achterlichten zijn voorzien van een stervormig design, wat zorgt voor een herkenbare lichtsignatuur. Al is het misschien wat te veel van het goede…
Grote frunk
Als eerste moderne Mercedes beschikt de elektrische CLA over een bagageruimte voorin. Deze frunk biedt 101 liter extra bagageruimte, ideaal voor de laadkabel. Daarmee is de frunk groter en bruikbaarder dan in de Mercedes-Benz 130 (W 23) uit de jaren dertig, de eerste auto van het merk die hierover beschikte. Achterin biedt de nieuwe elektrische CLA een matige kofferruimte van 405 liter.
Elektrisch of hybride
Voor de aandrijving zorgen elektromotoren die Mercedes in eigen huis ontwikkeld heeft. De CLA 250+ (272 pk) heeft een synchroonmotor met permanente magneten op de achteras. De vierwielaangedreven CLA 350 4Matic voegt daar een elektromotor op de vooras bij en wordt zo 354 pk sterk.
De gunstige stroomlijn en tweetrapstransmissie zorgen voor een efficiëntere aandrijving. Mercedes spreekt over een verbruik van 12,2 tot 14,1 kWh/100 km voor de instapmotor. Het Duitse merk belooft ook een groot rijbereik tot 792 km (250+) of 771 km (CLA 350 4Matic). Beide modellen zijn voorbereid op bidirectioneel laden en hebben een 800V-architectuur, wat zorgt voor snellere laadtijden. In tien minuten kan de CLA 250+ bijvoorbeeld tot 325 km actieradius bijladen.
Naast de elektrische CLA komen er drie hybrideversies met 48V-technologie en een in de transmissie geïntegreerde elektromotor. Ze beschikken over een 1.5 viercilinder turbobenzinemotor (136, 163 of 190 pk) en kunnen bij lage snelheden tot 30 km/u puur elektrisch rijden. Opmerkelijk is dat de CLA Hybrid de voorwielen aandrijft, in tegenstelling tot de elektrische versies. De CLA Hybrid lijkt uiterlijk sterk op zijn elektrische tegenhanger, maar onderscheidt zich door een traditionele grille omlijst door een led-lichtgeleider.
Eerst elektrisch
De eerste exemplaren van de nieuwe CLA komen in de loop van 2025 op de markt. De volledig elektrische CLA 250+ en CLA 350 4Matic worden eerst beschikbaar, gevolgd door de CLA Hybrid tegen het einde van het jaar. Intussen werkt Mercedes volop aan de opvolger van de CLA Shooting Brake, al zijn daar nog geen details over bekend.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be