Porsche, dat in zijn Chinese dealernetwerk moet snijden door de kwakkelende verkoop, heeft er een kopzorg bij. Op het Salon van Shanghai heeft BYD’s luxetak Denza de concept car - hallo daar Nissan! - Z onthuld, een vierzitscoupé met twee deuren en onder zijn gespierde koetswerk de brandende ambitie om de Porsche 911 te vloeren.
De onthulling trok veel bekijks op de beursvloer. Het belang van het model werd geïllustreerd door een presentatie in aanwezigheid van Wang Chuanfu zelve, de oprichter van Denza’s eigenaar, BYD, en een van China’s invloedrijkste ondernemers.
Sturen met AI
De Denza Z kan bogen op een agressieve uitstraling met een lage, brede carrosserie, scherpe koplampen, gespierde wielkasten achteraan en een knoert van een kofferspoiler die niet zou misstaan op een GT3. Verder combineert het design frameloze ramen, verzonken deurgrepen en grote wielen en boetseert daaruit een gestroomlijnd geheel. Zowel een hardtop- als cabrioversie staan op de planning. De coupévorm versmalt richting de B-stijl, wat de brede achterkant nog méér nadruk geeft.

Advertentie – lees hieronder verder
Maar wat deze Denza Z echt bijzonder maakt, zit onder de motorkap – of beter gezegd, in de technologie. Het model is uitgerust met een steer-by-wiresysteem, waarbij de mechanische verbinding tussen stuur en wielen is vervangen door elektronische aansturing. Volgens Denza zorgen geavanceerde AI-algoritmes ervoor dat het rijgedrag zowel op gewone wegen als op het circuit verfijnd en responsief is. Bijzonder ook is dat het stuurwiel inklapbaar is. Niet om het instapgemak te bevorderen, wel om de veiligheid te verhogen door bij een botsing extra ruimte vrij te maken in het interieur. De aandrijving is elektrisch, maar details zijn er nog niet.
De Denza Z is ook het eerste sportmodel met het carrosseriecontrolesysteem DiSus-M, gebaseerd op magnetorheologische technologie. Hiermee kan de ophanging in minder dan tien milliseconden reageren op veranderende wegomstandigheden, wat vooral bij hoge snelheden zorgt voor extra stabiliteit in bochten. Deze technologie zal later ook beschikbaar zijn voor andere Denza- en BYD-modellen.
Innovatie aan soldenprijs
Hoewel de precieze prijzen nog niet zijn bevestigd, wordt verwacht dat de productieversie rond de 300.000 yuan (ongeveer 36.000 euro!) zal kosten. Daarmee ligt de prijs aanzienlijk lager dan die van vergelijkbare modellen van Porsche, zoals de 718 Cayman, die in China begint bij 650.000 yuan, meer dan het dubbele.
Volgens analisten blijft BYD met dit soort productlanceringen de concurrentie in het thuisland voor. De smeltkroes van klinkende innovatie aan scherpe prijzen zet de gevestigde namen onder druk, nu Chinese klanten zich niet langer laten bedwelmen door het ‘westerse aura’. Dat geldt in het bijzonder voor Porsche, dat moeite heeft om in China het marktaandeel vast te houden. Vorig jaar daalde de verkoop van de Duitse sportwagenfabrikant in China met 28 procent. Vanaf deze lente steekt Denza ook in Europa en in België van wal. Tegen deze Z zeggen we geen nee.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be