Op 23 april presenteert Mazda op het Salon van Shanghai zijn eerste elektrische SUV: de EZ-60. Die komt de 6e berline en de MX-30 versterken binnen het elektrische gamma. Net als de eerstgenoemde werd de EZ-60 ontwikkeld in samenwerking met de Chinese groep Changan, die veel ervaring heeft in het ontwikkelen van elektrische platformen. Het design van de EZ-60 is sterk geïnspireerd op de concept car Arata, die vorig jaar op het Salon van Peking werd onthuld.

Opvallend design
Toch onderscheidt de EZ-60 zich door een scherper profiel, wat de aerodynamica en dus het energieverbruik ten goede moet komen. We houden van zijn gespierde heupen, zijn erg lange motorkap en de verzonken deurgrepen. Hij is uitgerust met zeer slanke led-koplampen, een grille met een lichtstrip en een verlicht Mazda-logo. Sommige details springen in het oog, zoals de motorkap met luchtopeningen of de achterste zijruitjes die luchtinlaten hebben om de luchtstroom te bevorderen. In grote lijnen vinden we dezelfde stijlkenmerken terug als bij de 6e berline, die esthetisch geslaagd is.

Advertentie – lees hieronder verder
Twee elektrische aandrijflijnen
De Mazda EZ-60 is gebaseerd op de Deepal S07 SUV, maar de technische specificaties zijn nog een raadsel. Als we hem vergelijken met zijn tegenhanger van Changan, zou het zijn logisch mocht hij dezelfde twee elektrische motorisaties overnemen. Die leveren respectievelijk 215 en 262 pk en worden gevoed door een batterij met een capaciteit van 68,8 of 80 kWh. De WLTP-actieradius zou rond de 475 km liggen en 550 km voor de versie met het grootste NMC-batterijpakket (de instapversie doet het met een LFP-batterij).

Range extender?
De Deepal S07 wordt ook aangeboden in een versie met een range extender, een technologie die in China redelijk populair is. Deze SUV is dan voorzien van een 1.5-benzinemotor voorin. Die fungeert als generator en voedt een LFP-batterij van 31,7 of 39 kWh. Dankzij dit systeem bedraagt de totale actieradius iets meer dan 1.200 km, terwijl het rijbereik in zuiver elektrische modus volgens de optimistischere Chinese CLTC-cyclus tussen 215 en 285 km ligt. Voorlopig is er echter niets dat bevestigt dat Mazda een dergelijke versie zal aanbieden.

Tussen CX-5 en CX-60
Binnen enkele dagen weten we meer over de Mazda EZ-60, die mogelijk later op de Europese markt verschijnt onder de naam CX-6e. In het gamma van de Japanse constructeur zou hij, met een formaat dat dicht aanleunt bij dat van de Tesla Model Y, tussen de CX-5 en de CX-60 gepositioneerd worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be