Tot nu toe leek Mazda weinig zin te hebben in de transitie naar elektrische auto’s. Net als Toyota gelooft het merk in verschillende oplossingen in plaats van alleen de auto op batterijen. Het merk biedt dan ook diverse aandrijvingen aan, waaronder een elektrische aandrijving met de befaamde wankelmotor. Die vind je in de MX-30 cross-over, die beschikbaar is met een bescheiden batterij met 35,5 kWh (200 km rijbereik) of als PHEV (batterij met 17,8 kWh en range extender met 50 liter benzine voor een officieel rijbereik van 600 km). Niets om over naar huis te schrijven.
Maar de wereld verandert en dat heeft Mazda begrepen. Vandaar de radicale strategieverandering, te beginnen met de bouw van een nieuwe batterijfabriek in Iwakuni City, in de Japanse prefectuur Yamaguchi. Mazda werkt samen met Panasonic Energy. Zodra de fabriek volledig operationeel is, zal die een jaarlijkse productiecapaciteit van 10 GWh bieden. Ze zal cilindrische batterijcellen produceren, een formaat dat gewaardeerd wordt om zijn energiedichtheid en lange levensduur.
Volgende stap
De volgende stap is natuurlijk om een elektrisch gamma aan te bieden. En het goede nieuws is dat Mazda na de MX-30 veel groter denkt met de komst van de Mazda 6e, een gezinswagen die het opneemt tegen de Tesla Model 3 en Volkswagen ID.7.
Advertentie – lees hieronder verder
Naar goede gewoonte heeft Mazda bijzonder veel aandacht besteed aan het design van deze elektrische 6e. Het uiterlijk is typisch Japans en tegelijk elegant en sportief. Het klassieke V-vormige radiatorrooster heeft verlichte contouren. Het silhouet is ook geïnspireerd op dat van een coupé, met frameloze deuren en een verhoogde achterkant waarin een beweegbare spoiler zit om de aerodynamische kwaliteiten en dus het rijbereik te verbeteren. De Mazda 6e is 4,92 m lang, 1,89 m breed en 1,49 m hoog. De wielbasis van 2,9 m belooft een veel binnenruimte voor vijf personen en Mazda is erin geslaagd om het gewicht net onder de 2 ton (1.950 kg) te houden. De kofferruimte stelt echter teleur en biedt slechts 330 liter, wat erg klein lijkt voor een auto van dit formaat.
Twee motoren, twee batterijen
De Mazda 6e is verkrijgbaar met twee batterijpakketten, met telkens een ander vermogen. Het LFP-pakket op instapniveau heeft een capaciteit van 68,8 kWh, met een rijbereik van 479 km (WLTP). De bijbehorende elektromotor levert 258 pk en 320 Nm, goed voor 0 tot 100 km/u in 7,6 seconden. Niets bijzonders, maar voldoende. Interessanter is dat de boordlader 200 kW gelijkstroom aankan, waardoor het batterijpakket in 22 minuten van 10% naar 80% recupereert. En dat is het belangrijkste. Met wisselstroom haalt de lader 11 kW.
De tweede versie van de 6e heeft een NMC-batterij, dit keer met 80 kWh. Die heeft een grotere energiedichtheid en vergroot het rijbereik tot 552 km. Ondanks de goede batterijcapaciteit, doet het rijbereik onder voor dat van de Model 3 (Long Range, 702 km met 75 kWh) of de ID.7 (702 km met 86 kWh). Dat lijkt te wijzen op een hoger verbruik, maar moet nog bevestigd worden. Het vermogen is hier iets lager dan dat van de basisversie van de 6e (245 pk en 7,8 seconden). Verrassend genoeg is snelladen met gelijkstroom verlaagd tot... 95 kW, wat deze versie meteen minder aantrekkelijk maakt.
Verzorgd
Het dashboard breekt met Mazda’s gebruikelijke stijl en lijkt geïnspireerd op Tesla of de nieuwste Chinese constructeurs. De stijl is overzichtelijk. Alles draait rond het centrale scherm van 14,6 duim, de basis van de connectiviteit. Het instrumentenpaneel is ook digitaal, terwijl het head-updisplay in augmented reality geprojecteerd wordt. Functies kunnen met de stem of met gebaren bediend worden.
Mazda profileert de 6e als een premiumwagen en in de topversies worden hoogwaardige materialen gebruikt. Het audiosysteem van Sony met veertien luidsprekers is nog een bewijs dat de 6e tot de beste leerlingen wil behoren.
De Mazda 6e komt dit jaar bij ons op de markt. De reservaties starten in maart en de leveringen beginnen in de herfst van 2025. De instapversie kost naar verwachting rond de 45.000 euro, een concurrentiële prijs. Maar de exacte tarieven moeten nog bevestigd worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be