Is de toekomst dan toch niet aan de 100% elektrische wagen? Die vraag wordt gesteld door Horse Powertrain, de joint venture tussen Renault, Geely en oliebedrijf Aramco, gespecialiseerd in thermische aandrijflijnen. Op het autosalon van Shanghai 2025 tonen zij een retrofitkit waarmee je een elektrische auto kunt omvormen tot een hybride.
Concreet bestaat het Future Hybrid-concept uit een verbrandingsmotor, een elektromotor en een transmissie. Die aandrijfmodule is bijzonder compact en vervangt de voorwielaandrijving van een elektrische auto. Ze kan draaien op allerlei soorten brandstoffen, zoals benzine, flexibele ethanolbrandstoffen, pure methanol of synthetische brandstoffen.
Vreemd idee?
Op het eerste gezicht lijkt het voorstel van Horse Powertrain behoorlijk eigenaardig in een wereld die richting 100% elektrisch wil tegen 2035 – tenminste in Europa. Maar eigenlijk is het best slim. Waarom? Simpelweg omdat de transitie naar elektrisch rijden trager verloopt dan verwacht. Heel wat constructeurs hebben intussen platformen ontwikkeld die alleen geschikt zijn voor volledig elektrische modellen en niet meer aangepast kunnen worden voor een verbrandingsmotor.

Advertentie – lees hieronder verder
Horse Powertrain biedt dus een slimme oplossing met veel toegevoegde waarde. Constructeurs kunnen hiermee hun elektrische modellen alsnog aanpassen voor markten waar auto’s op batterijen nog niet ingeburgerd zijn. Volgens Horse Powertrain wordt de ombouw vergemakkelijkt door de compacte afmetingen van het systeem. Het past perfect in een bestaande assemblagelijn, zonder dat de fabriek aangepast moet worden. En dus ook zonder grote investeringen. De unit wordt gewoon op het subframe geschroefd en vraagt weinig aanpassingen om samen te werken met de bestaande elektrische architectuur. Je hebt alleen nog een brandstoftank en een uitlaatlijn nodig.
De aandrijflijn is bovendien modulair opgebouwd: ze kan ook functioneren als een range extender voor het batterijpakket dat al in de auto aanwezig is. De geïntegreerde transmissie drijft de voorwielen aan, maar kan ook gecombineerd worden met een elektrische achteras, waardoor vierwielaandrijving mogelijk blijft. Het systeem is compleet, met vermogenselektronica, een controller, omvormer en een boordlader. Alles zit erin. Er is zelfs een lader voorzien die compatibel is met een 800V-netwerk. Voor het geval Porsche zijn Taycan ooit wil ombouwen tot hybride? Weinig waarschijnlijk, maar technisch gezien dus wél mogelijk.

Meer diverse toekomst
Matias Giannini, CEO van Horse Powertrain, legt uit: “Meer dan tien jaar lang leek het alsof batterij-elektrische voertuigen de enige weg waren naar nuluitstoot. Toeleveranciers hebben hun plannen daarop afgestemd. Maar we bewegen nu richting een technologisch neutrale wereld, waarin verschillende markten en toepassingen elk hun eigen pad volgen naar duurzame mobiliteit. Dit compacte en geïntegreerde aandrijfconcept maakt het mogelijk voor fabrikanten om verschillende soorten aandrijvingen aan te bieden met minimale verstoring van het productieproces en zonder grote investeringen.”
Het idee is inderdaad even verrassend als geniaal, want het kan verschillende constructeurs uit de nood helpen die voluit voor één richting kozen en dat vandaag misschien betreuren. De eerste auto’s met dit hybridesysteem zouden in 2028 op de markt komen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be