Elektrisch

Elke 25 km een laadpaal in Vlaanderen

Tegen juni 2024 gaat de Vlaamse overheid op 49 plaatsen ultrasnelladers van 150kW installeren, goed voor in totaal 2.195 laadpalen en een investering van 5,4 miljoen euro. “Daarmee moet de elektrificatie van het wagenpark in een stroomversnelling komen”, meldt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD).

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 7 dec. 2021 | Leestijd: 3 min

In ons land is de overgang naar elektrisch rijden finaal ingezet, waarbij Vlaanderen een kleine voorsprong neemt door al vanaf 2029 nog enkel 100% elektrische nieuwe wagens toe te laten. Dat betekent natuurlijk ook dat de laadinfrastructuur in sneltempo moet worden uitgebouwd om iedere bestuurder altijd en overal van stroom te kunnen voorzien.

Une borne de recharge tous les 25 km en Flandre

Advertentie – lees hieronder verder

Op dat vlak toonde Vlaanderen al de nodige ambities met een plan om de volgende jaren reeds een netwerk van snellaadpalen te gaan uitbouwen. Dat wordt nu weer wat concreter na het bericht dat Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) zopas de wereld instuurde. Daarin kondigt zij aan dat er de volgende twee jaar langs de snel- en gewestwegen in Vlaanderen 2.195 snelladers in 49 laadstations geïnstalleerd zullen worden. Dat betekent dus dat er tegen juni 2024 elke 25 kilometer een laadpaal voor elektrische wagens te vinden zal zijn op de Vlaamse wegen.

Hiermee zet Vlaanderen finaal de uitrol van een netwerk van 35.000 laadpalen in dat er tegen 2025 moet komen en zal toelaten dat elektrisch rijden op ons grondgebied vlot en vlekkeloos kan verlopen. Aan het hele project hangt een prijskaartje van 5,4 miljoen euro. Er komen 8 laadstations in Antwerpen, 7 in Limburg, 13 in Oost-Vlaanderen, 13 in Vlaams-Brabant en 8 in West-Vlaanderen, verdeeld over verscheidene park & rides, carpoolparkings, dienstenzones, enz.

Ook privé-initiatieven

Une borne de recharge tous les 25 km en Flandre

Deze snellaadpalen van 150 kW moeten de elektrische bestuurders toelaten onderweg op zeer korte tijd – 15 tot 30 minuten – weer voldoende rijbereik te winnen om hun bestemming te bereiken. Naast deze openbare laadpalen die de overheid zal installeren, komen er ook tal van privé-initiatieven voor laadinfrastructuren van de grond in heel Europa. Eén van de belangrijkste daarbij is Ionity, dat onlangs 700 miljoen euro heeft opgehaald om zijn netwerk van ultrasnelle laadpalen verder uit te breiden.

In Europa zal het aantal punten naar verwachting in 2025 meer dan verdubbelen, van 400 nu naar 1.000. Dat komt overeen met een aanbod van 7.000 terminals met 350 kW (een station omvat meerdere terminals) in plaats van 1.500 vandaag.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon