Elke 25 km een laadpaal in Vlaanderen

Tegen juni 2024 gaat de Vlaamse overheid op 49 plaatsen ultrasnelladers van 150kW installeren, goed voor in totaal 2.195 laadpalen en een investering van 5,4 miljoen euro. “Daarmee moet de elektrificatie van het wagenpark in een stroomversnelling komen”, meldt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD).

Gepubliceerd op 7 december 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Elke 25 km een laadpaal in Vlaanderen

In ons land is de overgang naar elektrisch rijden finaal ingezet, waarbij Vlaanderen een kleine voorsprong neemt door al vanaf 2029 nog enkel 100% elektrische nieuwe wagens toe te laten. Dat betekent natuurlijk ook dat de laadinfrastructuur in sneltempo moet worden uitgebouwd om iedere bestuurder altijd en overal van stroom te kunnen voorzien.

lydia

Op dat vlak toonde Vlaanderen al de nodige ambities met een plan om de volgende jaren reeds een netwerk van snellaadpalen te gaan uitbouwen. Dat wordt nu weer wat concreter na het bericht dat Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) zopas de wereld instuurde. Daarin kondigt zij aan dat er de volgende twee jaar langs de snel- en gewestwegen in Vlaanderen 2.195 snelladers in 49 laadstations geïnstalleerd zullen worden. Dat betekent dus dat er tegen juni 2024 elke 25 kilometer een laadpaal voor elektrische wagens te vinden zal zijn op de Vlaamse wegen.

Hiermee zet Vlaanderen finaal de uitrol van een netwerk van 35.000 laadpalen in dat er tegen 2025 moet komen en zal toelaten dat elektrisch rijden op ons grondgebied vlot en vlekkeloos kan verlopen. Aan het hele project hangt een prijskaartje van 5,4 miljoen euro. Er komen 8 laadstations in Antwerpen, 7 in Limburg, 13 in Oost-Vlaanderen, 13 in Vlaams-Brabant en 8 in West-Vlaanderen, verdeeld over verscheidene park & rides, carpoolparkings, dienstenzones, enz.

Advertentie – lees hieronder verder

Ook privé-initiatieven

brecharge

Deze snellaadpalen van 150 kW moeten de elektrische bestuurders toelaten onderweg op zeer korte tijd – 15 tot 30 minuten – weer voldoende rijbereik te winnen om hun bestemming te bereiken. Naast deze openbare laadpalen die de overheid zal installeren, komen er ook tal van privé-initiatieven voor laadinfrastructuren van de grond in heel Europa. Eén van de belangrijkste daarbij is Ionity, dat onlangs 700 miljoen euro heeft opgehaald om zijn netwerk van ultrasnelle laadpalen verder uit te breiden.

In Europa zal het aantal punten naar verwachting in 2025 meer dan verdubbelen, van 400 nu naar 1.000. Dat komt overeen met een aanbod van 7.000 terminals met 350 kW (een station omvat meerdere terminals) in plaats van 1.500 vandaag.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.