De EX90 is de eerste 100% elektrische SUV van Volvo. Dit model komt twee jaar later dan gepland op de markt, door softwareproblemen. Oorspronkelijk moest hij het startschot geven van een volledig elektrische strategie tegen 2030. Maar door de moeilijkheden die elektrische modellen ondervinden op de markt, heeft Volvo beslist om die visie te versoepelen en de levensduur van de plug-inhybrides ook na 2030 te verlengen. Het draait uiteindelijk om rendabiliteit. Daarom kreeg de XC90 T8 onlangs een grondige update. Logischerwijs ondergaat de XC60 een gelijkaardige ingreep: die blijft in het gamma naast de toekomstige EX60.
De EX90 is bedoeld als technologisch uithangbord van het merk. Hij debuteert op het nieuwe SPA2-platform. Met zijn lengte van 5,04 m, breedte van 1,96 m en hoogte van 1,75 m is hij een forse verschijning, vergelijkbaar met de XC90 waarmee hij het familiale karakter deelt – al is de aandrijving natuurlijk helemaal anders. De EX90 mikt op het topsegment en start vanaf 86.320 euro. Een elitair prijskaartje, maar wel competitief ten opzichte van modellen als de Tesla Model X, BMW iX of Mercedes EQE SUV. In de luxueuze Ultra Twin Performance-versie loopt dat op tot 103.520 euro. De productie gebeurt in de Verenigde Staten (Charleston) en binnenkort ook in China. De garantie bedraagt drie jaar of 100.000 km, terwijl de enorme batterij (111 kWh) acht jaar of 160.000 km wordt gedekt (met een minimale State of Health van 70%). Opvallend: Volvo anticipeert al op de toekomstige Europese verplichting (vanaf februari 2027) om batterij-informatie beschikbaar te maken. Het batterijpaspoort is nu al toegankelijk via een QR-code in het bestuurdersportier en geeft inzage in de herkomst van de gebruikte grondstoffen, de CO₂-voetafdruk van de batterijproductie en de SoH.
- Uitzonderlijk comfort en rust
- Ruimtelijk interieur en grote koffer
- Afwerking en uitrusting
- Android Automotive met Google-integratie
- Zwakke recuperatie
- Log rijgedrag (gewicht)
- Geen 800V-architectuur (laden)
- Rijhulpsystemen soms bruusk
- Interface nog niet op punt, complexe ergonomie
- Hoge prijzen
Advertentie – lees hieronder verder
Strak en zonder franjes
De EX90 zet Volvo’s vertrouwde designtaal voort, met ingetogen lijnen en functionele elegantie. Geen visuele uitspattingen zoals bij sommige concurrenten, maar wel een rustgevend en strak silhouet volgens de nieuwe visuele identiteit van het merk. Vooraan herken je de iconische Thor’s Hammer-lichtsignatuur, al zit die hier verwerkt in een uitschuifbaar led-paneel dat de langeafstandskoplampen verbergt. De gladde motorkap, gesloten grille en gestroomlijnde spiegels zijn ontworpen om de luchtstroom te optimaliseren, net als de verzonken deurgrepen die het aerodynamische profiel vervolledigen. Ondanks zijn forse formaat mikt deze Zweedse SUV op een bijzonder gunstig luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29 Cx. Bovenaan de voorruit prijkt duidelijk zichtbaar de LiDAR-module, die het hoogtechnologische karakter van de wagen benadrukt (opgelet: richt geen smartphonecamera op de sensor tijdens gebruik, want de infraroodstralen kunnen je lenzen beschadigen). Achteraan accentueren de boemerangvormige achterlichten in twee delen en een zwarte verbindingsstrook de breedte van de auto. De EX90 is dus een geslaagde mix van Scandinavisch classicisme en moderne flair.

Ruim, maar niet zonder gebreken
De Volvo EX90 benut zijn forse afmetingen ten volle om een royaal interieur aan te bieden, helemaal gericht op grote gezinnen. Hij is beschikbaar met zeven zitplaatsen en biedt iedere passagier veel comfort, zelfs op de derde rij. De toegang tot de achterste zitjes verloopt vlot dankzij de elektrische bediening die de tweede zitrij naar voren klapt. Die middelste rij bestaat uit individuele zetels die je afzonderlijk kunt verschuiven en kantelen, wat het gebruiksgemak vergroot. De middelste plaats is wat minder comfortabel, al is het een pluspunt dat er geen centrale tunnel in de vloer zit. Voor volwassenen is de derde rij bruikbaar (als de tweede rij voldoende naar voren staat), al blijft ze door de beperkte hoofdruimte beter geschikt voor kinderen. In zevenzitsconfiguratie biedt de koffer nog 324 liter, wat zeker aanvaardbaar is. Met vijf zitplaatsen stijgt dat tot 690 liter, en met alle zetels plat zelfs tot 2.135 liter met een perfect vlakke laadvloer. Voorin zit er ook nog een frunk van 46 liter, ideaal voor laadkabels of enkele kleinere spullen.
Op het vlak van bediening drijft de EX90 het digitale minimalisme ver door. Het centrale scherm van 14,5 duim bundelt vrijwel alle functies: van de ventilatie tot het openen van het handschoenkastje, en van de spiegelinstellingen tot de stuurkolom. Dat is, eerlijk gezegd, niet altijd even praktisch. Het systeem draait op Android Automotive, met een naadloze integratie van Google Maps en Google Assistant, goed voor een snelle, vlotte navigatie en een uitstekende gebruikservaring. Maar de smartphonekoppeling laat te wensen over. Apple CarPlay werkt wel, maar onbetrouwbaar. Zelfs met kabel zijn er vervelende bugs: onhoorbare oproepen ondanks een actieve verbinding, half vertaalde menu’s enzovoort. Die bugs duiken trouwens ook op bij andere recent geüpdatete Volvo-modellen en ondermijnen de gebruikservaring. Dat is frustrerend, zeker omdat de rest van het interieur net uitblinkt in rust, verfijning en zorg voor materialen.
Stille kracht
Achter zijn rustige uitstraling schuilt bij de Volvo EX90 een indrukwekkend mechanisch hart: in de Twin Performance-uitvoering met vierwielaandrijving beschikt deze grote SUV over twee elektromotoren die samen goed zijn voor 517 pk en een koppel van maar liefst 910 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u klaart hij in 4,9 seconden, opmerkelijk voor een auto met dit formaat en gewicht. Toch blijft het karakter van de EX90 vooral rustig. De laag geplaatste batterij en de stijve carrosserie zorgen voor een goed uitgebalanceerd geheel. De kracht komt geleidelijk vrij, in tegenstelling tot wat de cijfers op papier doen vermoeden, en het gaspedaal reageert zacht, waarschijnlijk om het comfort te vrijwaren. Die rustgevende filosofie voel je ook achter het stuur: alles is gericht op een serene rijervaring. De EX90 is een cocon, met een geluidsisolatie als een kathedraal. De optionele luchtvering draagt bij tot het zachte, geleidelijke rijgedrag, al blijven sommige koetswerkbewegingen – zoals dwarsnaden – toch merkbaar en is er bij bepaalde hoge frequenties nog wat ruimte voor verbetering. Maar met zulke grote wielen… Volvo staat bekend om zijn zetels, maar die van de EX90 voelen iets steviger aan dan gewoonlijk, met wat minder uitgesproken zijdelingse steun.

Tijdens onze test noteerden we met de EX90 een gemiddeld verbruik van 24 kWh/100 km, een pak hoger dan de officiële waarde van 20,6 kWh. In optimale omstandigheden komt dat neer op zo’n 400 km rijbereik, maar op de snelweg zakt dat natuurlijk aanzienlijk. De EX90 beschikt over een boordlader van 11 kW voor wisselstroomladen, goed voor een laadtijd van 11 uur. Gezien de batterijcapaciteit hadden we liever een 22 kW-lader gezien, desnoods als optie. Wie oplaadt via een klassiek stopcontact moet rekenen op 57 uur voor een volle batterij.
Snelladen kan aan 250 kW in gelijkstroom, volgens Volvo dan toch. In theorie volstaat dat om van 10 naar 80% te laden in een halfuur. Maar de praktijk is toch wat minder rooskleurig: op het Electra-netwerk haalden we een piek van slechts 122 kW, waar 150 kW mogelijk zou moeten zijn. Een teleurstellende prestatie, wellicht te wijten aan de 400V-architectuur, terwijl sommige concurrenten al zijn overgestapt naar 800V. Het gevolg? Aan 0,74 euro/kWh betaalden we 38 euro om 160 km rijbereik te winnen, en zelfs 46 euro voor 200 km. Wie thuis niet op privéterrein kan laden, betaalt dus meer per kilometer dan bij een klassieke benzine- of dieselwagen. Dat is toch moeilijk te verantwoorden.

De Volvo EX90 maakt indruk met zijn uitgebreide arsenaal aan sensoren, camera’s en radars. Daarmee biedt hij nu al semiautonoom rijden op niveau 2 – en in de nabije toekomst zelfs niveau 3, via OTA-updates. Dankzij de LiDAR in het dak en een reeks rondom gemonteerde sensoren scant deze SUV voortdurend zijn omgeving en reageert hij proactief op potentiële gevaren. In de praktijk werkt het systeem opvallend goed en kan het zich meten met Tesla’s Autopilot.
Toch leidt die elektronische waakzaamheid soms tot verwarring: bepaalde rijhulpsystemen blijven tussenkomen, zelfs wanneer ze ogenschijnlijk uitgeschakeld zijn. Zo komt het geregeld voor dat de rijstrookassistent plots ingrijpt of waarschuwt bij de minste afwijking. Anderzijds zijn sommige rijhulpsystemen ronduit indrukwekkend, zoals de automatische voetgangersontwijking of de waarschuwing voor fietsers bij het openen van een portier. Volvo blijft trouw aan zijn veiligheidsreputatie.
Voor welgestelde gezinnen
Net als de XC90 is de EX90 niet weggelegd voor elk budget. Integendeel. Hij positioneert zich tussen een Kia EV9 en een Mercedes EQS SUV. Het instapmodel met achterwielaandrijving, vijf zitplaatsen en 279 pk kost 86.320 euro (88.070 euro met zeven plaatsen). Voor de Twin Motor met 408 pk en zeven zitplaatsen betaal je 93.020 euro, en ‘onze’ Twin Motor Performance met 517 pk tikt af op 103.520 euro. Al moet gezegd: de standaarduitrusting is al bijzonder uitgebreid. Je mist niets, behalve misschien de luchtvering, die 2.700 euro extra kost. Deze prijsstrategie ligt helemaal in lijn met die van de XC90. Voor wie op zoek is naar een realistischer aanbod voor de Belgische markt, wordt het uitkijken naar de toekomstige EX60. Die zou bovendien nog meer technologie bieden, want hij gebruikt het nieuwe SPA3-platform.

Conclusie
De Volvo EX90 belichaamt de Scandinavische visie op een elektrische SUV: elegant zonder uiterlijk vertoon, veilig zonder pretentie, en technologisch vooruitstrevend. Hij is van meet af aan ontworpen als EV en bewijst dat een extra grote gezinswagen perfect rust, stilte, moderne snufjes en een degelijk rijbereik kan combineren met een bijzonder sereen rijgedrag. Toch is de EX90, ondanks zijn indrukwekkende technische fiche, geen atleet. Zijn filosofie draait volledig rond comfort en zachtheid – en dat gaat ten koste van wat rijdynamiek. Het interieur is verzorgd en uitnodigend, maar het Android Automotive-systeem kampt nog met bugs en onlogische ingrepen die de gebruikerservaring verstoren. Ook de energiekosten liggen hoog, zeker wanneer je aangewezen bent op publieke snelladers. Maar wie op zoek is naar een luxueuze, geruststellende en comfortabele gezinscocon, vindt in de Volvo EX90 een geloofwaardig alternatief voor de gevestigde waarden – mét dat unieke Scandinavische karakter erbovenop.

De Volvo EX90 Twin Engine Performance Ultra (2025) in cijfers
Motor: twee elektrmotoren, 517 pk, 910 Nm
Batterij: 111 kWh (107 kWh netto)
Transmissie: vierwielaandrijving
Versnellingsbak: automatisch, enkele verhouding
L/b/h (mm): 5.040 / 1.960 / 1.740
Leeggewicht (kg): 2.811
Koffervolume (l): 324 – 690 – 2.135
0 tot 100 km/u (sec.): 4,9
Topsnelheid (km/u): 180
Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 20,6
CO₂: 0 g/km
Prijs: 103.520 euro in Ultra-versie (86.320 euro in basisversie Core)
BIV: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 92,93 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be