In de transitie naar elektrische auto’s heeft Volvo zich, na Tesla, gepositioneerd als pionier. In 2018 kondigde Volvo aan dat het zou stoppen met investeren in dieselmotoren. In 2020 deden de Zweden er nog een schepje bovenop door aan te kondigen dat het tegen 2030 helemaal wilde stoppen met verbrandingsmotoren. Sinds deze aankondigingen is Volvo op koers gebleven, wellicht ook onder (lichte) dwang van zijn Chinese eigenaar Geely.
Vorig jaar nog beloofde Bjorn Annwall, commercieel directeur van het merk, dat Volvo niet zou buigen en zich aan de deadline zou houden “zonder mitsen of maren”. Vandaag kondigt de autofabrikant echter aan dat het zijn strategie voor het uitfaseren van de verbrandingsmotor toch aanpast. Uiteindelijk zal het iets langer duren dan verwacht; maar dat zal niet op eender welke manier gebeuren.
Bestaande basis behouden?
Net als andere constructeurs die hun plannen bijstellen (Renault, Ford, Mercedes, Volkswagen enzovoort), wordt Volvo geconfronteerd met de vertraging op de markt voor elektrische auto’s. Voor Volvo is het geen kwestie van uitbreiden en aanpassen. Voor Volvo trekt de transitie naar elektrische auto’s niet in twijfel. “Maar we willen de overgang naar elektrische modellen voor twijfelende klanten vergemakkelijken”, zegt Jim Rowan, CEO van Volvo.
In 2021 kondigde Volvo aan dat de verkoop van elektrische auto’s in 2025 goed zou zijn voor 50% van de omzet. Momenteel vertegenwoordigen ze slechts 26% van het totaal. Er ontbreekt dus nog 24%. Die doelstelling is onmogelijk haalbaar in twaalf maanden, ook al werd het gamma versterkt door de nieuwe EX30 (alleen al goed voor 10%) en volgt de EX90 binnenkort. Volvo ziet de feiten onder ogen: “Onze plug-inhybrides en milde hybrides blijven erg populair bij onze klanten en we blijven in dit gamma investeren”, zegt Jim Rowan.
Advertentie – lees hieronder verder
Nieuwe investeringen
Het is niet alleen een kwestie van de huidige modellen langer te behouden. Volvo spreekt over een update van het SPA1-platform, dat als basis dient voor de milde hybrides en plug-invarianten van de XC90 en XC60. Dit betekent nieuwe investeringen voor het merk.
Wat echter niet gezegd wordt, is dat de Volvo-dealers druk hebben uitgeoefend op de fabrikant. Enkele dealers worden anoniem geciteerd door Automotive News Europe en zeiden dat dit het enige was dat ze konden doen om niet “ten onder te gaan”. Ze voegden eraan toe dat “Volvo te ver is gegaan met deze strategie, die alleen focust op elektrische voertuigen”. Het is duidelijk dat niet iedereen de idealen van het merk deelt…
Een bron dicht bij het dossier heeft ook aangegeven dat de Chinees-Zweedse constructeur doorgaat met hybride en plug-inhybride versies in het volgende decennium. Ze zouden dus nog tien jaar blijven, tot de door Europa gestelde deadline van 2035. Maar zullen deze hybrides hier nog verkrijgbaar zijn? Volvo heeft ook aangegeven dat het “tijd kost om de kloof tussen de verschillende regio’s in de wereld en de totale elektrificatie te overbruggen”. Met andere woorden, de regio’s die minder ver staan in de elektrificatie hebben meer tijd nodig om zich te organiseren.
Als je erover nadenkt, vraag je je af waarom Volvo het zich zou kunnen veroorloven om zijn plug-inhybrides niet meer aan te bieden in Europa of de Verenigde Staten, gezien de omvang van deze markten. Het blijkt nu ook dat Geely er goed aan gedaan heeft om de krachten te bundelen met Renault in de joint venture Horse, die verbrandingsmotoren blijft ontwikkelen en produceren. Volvo is gered.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be