Overal ter wereld, ook in Europa, slinkt de steun voor de aanschaf van elektrische auto’s. De VS gaan Bidens belastingkrediet afschaffen, Duitsland heeft zijn subsidies al geschrapt, en Vlaanderen stopte in november 2024 met aankoopsteun voor particulieren. Frankrijk verlaagt zijn ecologische premies elk jaar verder. Kortom, terwijl overheden de transitie blijven pushen, laten ze hun burgers steeds meer aan hun lot over.
Maar er zijn tegenvoorbeelden. Zoals Polen. Dit Europese land heeft net een verrassend besluit genomen om 400 miljoen euro (uit post-Covid Europese fondsen) - of 1,6 miljard zloty's - vrij te maken voor een subsidie van maximaal 10.000 euro per voertuig (40.000 zloty's). Straf spul!
Tegenwicht en voorbeeld?
Vice-minister van Klimaat Krzysztof Bolesta licht de keuze van de anders weinig ecologisch georiënteerde Poolse regering toe: “We willen Poolse gezinnen helpen makkelijker een elektrische auto te kopen. Deze voertuigen zijn de toekomst van mobiliteit.”

Advertentie – lees hieronder verder
Hoe komen automobilisten concreet in aanmerking voor deze steun? Dat hangt af van je status, maar niemand wordt bevoordeeld of buitengesloten. Particulieren krijgen een basissubsidie van 4.688 euro (18.750 zloty), verhoogd met 2.500 euro (10.000 zloty) als ze een oude verbrandingsmotor inruilen. Mensen met een jaarinkomen onder 33.750 euro kunnen daar nog eens 2.812 euro (11.250 zloty) bovenop krijgen, waardoor het totaal kan oplopen tot 10.000 euro.
Voor grote gezinnen bedraagt de basissteun 7.500 euro (30.000 zloty), met extra bonussen van 1.250 euro (5.000 zloty) voor sloop en lage inkomens, die combineerbaar zijn. Zelfstandigen krijgen 7.500 euro (30.000 zloty), plus 2.500 euro (10.000 zloty) voor sloop. De steun geldt zowel voor aankoop als leasing. Niet slecht, alleen vallen bedrijven wel buiten de regeling.
Speciaal geval
Waarom investeert Polen zoveel geld en stelt het zulke ambitieuze doelen? Simpel: het land loopt achter in de overgang naar elektrische auto’s. Slechts 0,2% van het Poolse wagenpark is elektrisch, terwijl het EU-gemiddelde op 1,7% ligt. Om die achterstand in te halen, zet Polen in op stevige subsidies als hefboom om meer mensen te overtuigen de switch te maken.

Is het Poolse voorbeeld het volgen waard? Op papier zeker, maar het is vooral een noodgreep. De 400 miljoen euro moet vóór 2026 worden besteed, anders verliest Polen het bedrag. Er is dus weinig keuze. De vraag is of deze subsidies Poolse automobilisten echt over de streep trekken en of het wachten op een rijpere markt niet de juiste strategie is. Daarnaast roept de overstap naar volledig elektrisch vragen op, aangezien 85% van de Poolse elektriciteit nog steeds uit fossiele brandstoffen komt, waarvan 45% uit steenkool …
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be