Vlaamse premie voor elektrische auto’s kostte 72,8 miljoen euro

De premie voor de aankoop van een elektrische wagen in Vlaanderen is definitief afgeschaft en was een groot succes. Nu blijkt echter hoeveel deze maatregel gekost heeft aan de belastingbetaler en dat is veel meer dan oorspronkelijk gedacht.

Gepubliceerd op 20 februari 2025
Leestijd : 2 min
Vlaamse premie voor elektrische auto’s kostte 72,8 miljoen euro

Zoals je ongetwijfeld nog weet, kon je vorig jaar in Vlaanderen een premie krijgen voor de aankoop van een elektrische wagen met een prijs tot 40.000 euro. Deze maatregel was een initiatief van voormalig minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) om particulieren te helpen in de transitie. De premie bedroeg 5.000 euro voor een nieuwe elektrische auto en 3.000 euro voor een tweedehands. Maar het systeem werd slachtoffer van zijn eigen succes.

De oorspronkelijke termijn van drie jaar werd beperkt tot één jaar (alleen 2024), maar de premie haalde zelfs het einde van het jaar niet. De nieuwe minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) schafte de premie enkele weken vroeger af (op 22 november) omdat de maatregel veel te duur werd. Op vraag van Vlaams parlementslid Els Robeyns (Vooruit) heeft de minister nu enkele opvallende cijfers bekendgemaakt, zo meldt persagentschap Belga.

18.543 premies

In totaal werden 18.543 premies voor elektrische wagens uitgedeeld. Het overgrote deel (17.778) ging naar particulieren. Daarnaast konden ook vzw’s en stichtingen (523) en aanbieders van autodelen (242) gebruikmaken van de premie. Verdeeld volgens provincie, was Oost-Vlaanderen de koploper, gevolgd door Antwerpen en Vlaams-Brabant. Wat dat allemaal gekost heeft? 72,8 miljoen euro. Een ‘klein’ bedrag op een totale begroting van 64,2 miljard euro, maar wel veel meer dan de oorspronkelijke voorziene 20 miljoen euro. Vandaar dus de beslissing van Annick De Ridder om de premie “zo snel als juridisch mogelijk af te schaffen”.

mini-cooper

Advertentie – lees hieronder verder

Geen premie, wel verkeersbelasting

Onder de nieuwe Vlaamse regering hoeven we dus niet te rekenen op een nieuwe EV-premie. Bovendien zullen nieuwe elektrische wagens in de toekomst ook verkeersbelasting moeten betalen, al is het nog niet duidelijk vanaf wanneer en hoeveel precies. Positief is dan weer dat de regering blijft investeren in het publieke laadnetwerk, waarbij de nadruk vooral ligt op grote laadpleinen in plaats van afzonderlijke laadpalen op versnipperde locaties. Ook wil de nieuwe bestuursploeg elektriciteit geleidelijk goedkoper maken ten opzichte van fossiele brandstoffen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Robin Van den Bogaert Autojournalist
Gocar marketplace
50.231 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Gocar marketplace
50.231 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.