In Vlaanderen krijgen particulieren (inclusief eenmanszaken), vzw’s en autodeelbedrijven dit jaar een premie bij aankoop van een elektrische wagen tot 40.000 euro. Zo bespaar je op een nieuwe auto 5.000 euro en op een tweedehands 3.000 euro. De maatregel van vorig minister van Mobiliteit Lydia Peeters is een groot succes. De teller staat intussen op circa 13.000 premies. Gevolg: het voorziene budget is helemaal ontspoord.
Daarom heeft de nieuwe Vlaamse regering beslist om de premie ‘zo snel als juridisch mogelijk’ te stoppen. En nu is ook duidelijk wanneer het verhaal eindigt. Normaliter liep de premie tot 31 december 2024. Dat verandert nu. Alleen wagens die ten laatste op 22 november 2024 aangekocht worden, komen nog in aanmerking. Die dag moet je dus een getekende bestelbon hebben. Tot en met 31 december 2024 kun je je met die verkoopovereenkomst aanmelden via het e-loket van de Vlaamse overheid.
“Niet geloofwaardig”
De plotse afschaffing roept heel wat vragen op over de manier waarop de Vlaamse regering bestuurt. “Het beloofde beleid moet ook uitgevoerd worden”, vindt Philippe Vangeel, directeur en woordvoerder van EV Belgium, de federatie van bedrijven die de elektrische mobiliteit stimuleren. “Een maatregel van een vorige minister snel afschaffen, knaagt aan het vertrouwen van de bevolking in de overheid. Je verliest als overheid je geloofwaardigheid.”
Advertentie – lees hieronder verder
Ook automobielfederatie FEBIAC betwijfelt het nut om de premie nu nog snel af te schaffen. Daar denkt men dat de vervroegde afschaffing budgettair weinig effect zal hebben aangezien de premie sowieso eind december afliep. Geïnteresseerden zullen nu gewoon iets vroeger hun beslissing nemen en een bestelbon ondertekenen. Maar of de regering daarmee op het einde van de rit veel bespaart?
Prijsverhogingen
Wellicht heeft het einde van de premie een negatief effect op de prijzen van elektrische auto’s. Bij de start van de premie hebben veel merken hun prijzen verlaagd om nog net binnen de limiet van 40.000 euro te vallen. Denk bijvoorbeeld aan Volkswagen, Toyota of Tesla. Maar nu die druk er niet meer is, lijkt de kans groot dat bepaalde merken hun prijzen weer verhogen.
De krant Het Laatste Nieuws deed een rondvraag en geeft de Tesla Model Y als voorbeeld. Die kun je nu kopen voor 34.990 euro (inclusief de premie), maar over twee weken betaal je er 45.990 euro voor. Dat is 11.000 euro meer: 6.000 euro door een prijsverhoging, 5.000 euro door het wegvallen van de premie. Een Dacia Spring heb je nu voor 11.620 euro (inclusief de premie) en kost binnenkort bijna het dubbele: 22.690 euro. Dit zijn uiteraard de meest frappante voorbeelden. Wie een elektrische wagen wil, grijpt dus best de komende dagen zijn kans.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be