N-VA, Vooruit en cd&v hebben een akkoord bereikt om een nieuwe Vlaamse regering te vormen. Het regeerakkoord voor de periode 2024-2029 telt maar liefst 203 pagina’s. Het akkoord bevat ook heel wat ingrepen rond mobiliteit en de auto in het bijzonder, hoewel veel beslissingen vaag omschreven zijn en nog dieper uitgewerkt moeten worden. We zetten de belangrijkste veranderingen op een rij.
Meer belastingen voor elektrische auto’s
Tot nu toe moest je voor een elektrische auto in Vlaanderen geen verkeersbelasting of belasting op inverkeerstelling (BIV) betalen. Aan die vrijstellingen komt een einde. Het gaat duidelijk om een budgettaire maatregel, waarbij als excuus gebruikt wordt dat de vrijstelling niet meer nodig is.
“We zien dat de vergroening van het wagenpark zich razendsnel doorzet en dat zowel de automobielsector als de mensen zelf zich hebben aangepast. Door die vergroening is het fiscaal ondersteunen van nulemissievoertuigen niet langer gewenst”, staat in het regeerakkoord. “De vrijstelling van verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling voor nulemissievoertuigen zorgt voor een erosie van de inkomsten terwijl ook die voertuigen, net als de voertuigen op fossiele brandstoffen, gebruikmaken van de openbare weg. De verkeersfiscaliteit voor nulemissievoertuigen moet herzien worden om de erosie aan inkomsten te vermijden.”
Vlaanderen maakt een onderscheid tussen bestaande en nieuwe bestuurders van een elektrische auto, wat duidt op een vorm van discriminatie. Wie al een elektrische auto kon kopen, heeft geluk en blijft niets betalen. Wie nu nog een elektrische auto koopt, wordt de dupe. “We respecteren de keuzes die de burger al heeft gemaakt en zullen alleen nieuwe inschrijvingen van nulemissievoertuigen onderwerpen aan de verkeersfiscaliteit. Voor de leasingvoertuigen treden we in overleg met de andere gewesten.”
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens VTM Nieuws zouden EV-rijders wel aanzienlijk minder moeten betalen (50%) dan bestuurders van een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor.
Elektriciteit goedkoper
De geplande taxshift, waarbij elektriciteit geleidelijk goedkoper wordt ten opzichte van fossiele brandstoffen, is dan weer een positieve stap om elektrische oplossingen zoals EV’s en warmtepompen aantrekkelijker te maken. “We gebruiken de Vlaamse bevoegdheden om in combinatie met het federale beleid de total cost of ownership tegen 2029 aantrekkelijk te maken voor nieuwe emissievrije voertuigen ten opzichte van nieuwe voertuigen met een fossiele verbrandingsmotor.”
Einde EV-premie
Het komt een einde aan de Vlaamse aankooppremie voor elektrische wagens (5.000 euro nieuw en 3.000 euro tweedehands). Geen verrassing, want vooral Open Vld was een voorstander van deze premie, maar de liberalen maken geen deel meer uit van de nieuwe regering. “We zetten het systeem van premies voor e-wagens zo snel als juridisch mogelijk stop. Mensen die al een aanvraag deden onder de geldende regelgeving blijven daar uiteraard recht op hebben”, klinkt het. De premie liep sowieso maar tot eind dit jaar (in plaats van de oorspronkelijke periode van drie jaar), maar stopt dus mogelijk nog vroeger.
Grotere zones 30
Dat weinig automobilisten fan zijn van de wildgroei aan zones 30, is de politici blijkbaar ontgaan. “We sluiten met de lokale besturen en de stakeholders een doortastend verkeersveiligheidspact. Op die manier betrekken we hen in de gedeelde doelstelling richting Vision Zero. Elementen die deel kunnen uitmaken van dat pact, zijn bijvoorbeeld het verruimen van de zones 30 en venstertijden voor vrachtverkeer rond scholen.”
Geen strengere lage-emissiezones
De lage-emissiezones veranderen voorlopig niet. “Omdat de evoluties naar een emissievrij wagenpark de luchtkwaliteit verbeteren, verstrengen we het wettelijk kader rond de lage-emissiezone niet verder dan de voorwaarden die op 1 september 2023 effectief van kracht waren”, staat in het akkoord. Concreet worden de normen voor de LEZ in Gent en Antwerpen dus niet strenger. Normaliter zouden de regels de komende jaren stapsgewijs evolueren, met vanaf 2026 bijvoorbeeld een verbod op Euro 5-dieselwagens. Maar die verstrenging komt er dus niet.
Rijbewijs met punten
Een rijbewijs met punten is een federale bevoegdheid, waarover de Vlaamse regering niet kan beslissen. Toch anticipeert ze nu al op de mogelijke komst van zo’n rijbewijs. “We ontwikkelen een registratiesysteem voor geregionaliseerde verkeersinbreuken waarin we GAS 5 integreren en koppelen dat aan het federale systeem ter implementatie van het rijbewijs met punten.” Er wordt dus bijgehouden hoeveel GAS-boetes (bijvoorbeeld voor te snel rijden in de zone 30 of 50) je verzamelt in gemeentes.
Digitaal wegenvignet
Vlaanderen wil buitenlandse bestuurders meer laten betalen. “We werken een digitaal systeem uit om ook de buitenlandse voertuigen die niet onderworpen zijn aan de kilometerheffing voor vrachtwagens mee te laten bijdragen aan het gebruik van onze wegen. We gaan uit van het Europese gelijkheidsbeginsel waarbij buitenlandse weggebruikers pro-rata aan dezelfde tarieven worden onderworpen als de Vlamingen. We waken erover dat dit in de praktijk geen verhoging inhoudt van de huidige tarieven voor de Vlaming.”
Meer laadpleinen
Meer grote laadpleinen in plaats van afzonderlijke laadpunten: dat is de nieuwe strategie voor de publieke laadinfrastructuur. “De vandaag gehanteerde aanpak via de mechanismen van ‘paal volgt wagen’ (laadpaal aanvragen in jouw buurt, n.v.d.r.) en ‘paal volgt paal’ (naast een veelgebruikte laadpaal komt er een tweede laadpaal, n.v.d.r.) botsen op hun limieten, bijvoorbeeld op het vlak van ruimtelijke ordening en bewonersacceptatie. We verleggen de focus naar strategisch geplaatste slimme laadpleinen op (semi)publieke locaties in plaats van de huidige versnipperde uitrol. We besteden bijzondere aandacht aan het vrijwaren van voet- en fietspaden. We brengen bestaande wetgevende drempels in kaart rond bidirectioneel laden en zetten proefprojecten op.”
Nog geen verbod op verbrandingsmotoren
De vorige Vlaamse regering wilde vanaf 2029 de verkoop van nieuwe auto’s en bedrijfsvoertuigen met een verbrandingsmotor verbieden, hoewel dit geen Vlaamse bevoegdheid is en Europa dit pas vanaf 2035 invoert. De nieuwe regering sluit zich aan bij de Europese agenda: “De Vlaamse overheid steunt de Europese ambitie en tijdslijn om nieuwe wagens emissievrij te krijgen en werkt daar zelf ook actief aan mee.”
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be